شناسهٔ خبر: 35015078 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

افزایش ۱۴ درصدی مصرف کود در خراسان شمالی / مشکل‌آفرینی تحریم‌ها و حمل‌ونقل

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به افزایش ۱۴ درصدی مصرف کودشیمیایی در استان گفت: تحریم‌ها و مسائل حمل‌ونقل ازجمله مشکلات تأمین کود شیمیایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد محسن نظام دوست ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: فعالیت اصلی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی تأمین و توزیع کودهای کشاورزی در سطح استان است.

وی در ادامه افزود: بعضی از کودهای مصرفی کشاورزان وارداتی است که باید از کشورهای دیگر تأمین شود و در کشور تنها پنج پتروشیمی کود اوره تولید می‌کند و تأمین کود برای کشاورزان یکی از نکات اساسی است و باعث افزایش تولید می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به چالش‌های موجود در تأمین کودهای کشاورزان بیان کرد: از سال گذشته چالش‌های بزرگی برای تأمین کود به وجود آمده و تحریم‌ها یکی از چالش‌های بزرگ در تأمین کود برای کشاورزان است.

وی در ادامه افزود: چالش دیگر در تأمین کود کشاورزان حمل‌ونقل است که در سال گذشته مشکل‌آفرین بوده است.

نظام دوست در ادامه در خصوص میزان استفاده کشاورزان استان از کود اظهار کرد: مصرف کود در کشور در چهارماهه نخست امسال در کشور ۴۴ درصد رشد داشته‌ایم و این میانگین در استان ۲ درصد بوده و نسبت به سال قبل استان ۱۴ درصد افزایش را داشته است.

وی در ادامه افزود: در استان ۷۲ کارگزاری موجود است و ۶۰ کارگزاری در استان فعال بوده و در هر شهرستان ۱۰ کارگزاری فعالیت دارد و دنبال این هستیم که در نزدیک‌ترین مکان کود را به دست کشاورزان برسانیم.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اینکه تمام کودهای وارداتی ما برای فصل کشت بهاره سال آینده خریداری‌شده بیان کرد: برای کشت پاییزه توزیع کودها آغاز و هزار تن از انواع کودها توزیع‌شده است.

وی در ادامه افزود: در طول سال حدود ۲۵ هزار تن کود اوره و حدود ۱۰ هزار تن کود فسفاته موردنیاز است که در انبارهای ذخایر استراتژیک تأمین‌شده است.

نظام دوست در ادامه با اشاره به فروش کودهای خارج از شبکه توزیع بیان کرد: در خصوص فروش کودهای خارج از شبکه توزیع توسط افراد سودجو ۶ پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی‌شده که ۴۰ تن کود به شبکه توزیع بازگشت است و یک کارگزاری به تعزیرات حکومتی معرفی‌شده است و مجوز این کارگزارانی لغو شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در انتها در خصوص حمایت‌های شرکت از تولیدکنندگان بخش خصوصی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی در خصوص حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی سبد کودی خود را از ۵۱ کود و ۲۱۱ نوع کود افزایش داده است که تولیدکنندگان درزمینهٔ توزیع گسترده کود دغدغه نداشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما