شناسهٔ خبر: 34967065 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تأمین مکان مناسب برای ملاقات کودکان و والدین از مشکلات دادگستری اصفهان است

رئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت: تأمین مکان مناسب برای ملاقات کودکان و والدین یکی از مشکلات دادگستری استان بوده چراکه کلانتری محل مناسبی برای این موارد نیست و آسیب‌های وارده بر کودک را دوچندان می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا حبیبی پیش از ظهر امروز در هفتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک با اشاره به حمایت قضایی از کودکان اظهار داشت: توجه به حقوق کودکان از دو منظر حائز اهمیت است، نخست اینکه کودکان درواقع زنان و مردان آینده هستند و داشتن و آماده کردن جامعه‌ای عاری از جرم جزئی از حقوق آنهاست، دوم اینکه کودکان به لحاظ ساختار جسمی و روانی به مراتب بیشتر از بزرگسالان آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: عقلای جهان ده‌ها سند بین المللی را تصویب و سعی کرده‌اند که حقوقی را برای کودکان در نظر بگیرند که کنوانسیون حقوق کودک مجمع ملل متحد یکی از مهم‌ترین اسناد آنهاست.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان با بیان اینکه جمهوری اسلامی به این کنوانسیون پیوست و در جهت حمایت از حقوق کودکان قوانینی را تصویب و به اجرا گذاشته است، گفت: 15 قرن قبل لزوم احترام به کودکان و حتی قبل‌تر از آن در دین اسلام و مورد توجه جمهوری اسلامی بوده است.

وی با اشاره به برخی از مواد و مقررات قانونی حوزه کودکان خاطرنشان کرد: به موجب مواد مذکور حضور کودکان باید به همراه مددکار صورت گیرد، معرفی اطفال به زندان ممنوع و نگه داری افراد 15 تا 18 سال در کانون اصلاح و تربیت امکان پذیر است. همچنین برای افراد زیر 15 سال صرفاً اقداماتی مانند اخذ تعهد و فرستادن به مراکز فرهنگی را مجاز دانسته‌اند‌ و افراد نابالغ مسئولیت کیفری ندارند.

حبیبی وجود قانون خوب برای حمایت از کودکان را مستلزم زیرساخت‌های خوبی دانست و گفت: دادگاه کیفری، 7 شعبه ویژه رسیدگی به اطفال و سنین زیر 18 سال را در اصفهان دارد، اما از حیث امکانات در مضیقه است. مطالبه‌گری جدی مرجع در قانون دیده شده که حتماً حضور کودکان باید با مددکار اجتماعی صورت گیرد و باید به استخدام دستگاه قضایی باشد، این درصورتی است که بخش مالی دادگستری اصفهان اذعان دارد اعتباری در این خصوص در نظر گرفته نشده و در این خصوص تامین نیستند.

وی با بیان اینکه کودکان طلاق در کنوانسیون بین المللی و داخلی حق ملاقات با والدین را دارند، تصریح کرد: تأمین مکان مناسب برای ملاقات کودکان و والدین یکی از مشکلات دادگستری استان بوده چراکه کلانتری محل مناسبی برای این موارد نیست و آسیب‌های وارده بر کودک را دوچندان می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان اصفهان یادآور شد: در این گونه برنامه‌ها باید یادی از کودکان مظلوم یمن و سوریه و افعانستان کرد که در این میان جمهوری اسلامی و اصفهان هر ساله جشنواره فیلم کودک را با هدف ایجاد محیطی شاد برای کودکان و در راستای حمایت از کودکان مظلوم جهان و رساندن پیام جهانی برگزار می‌کند.

انتهای پیام/ ع

نظر شما