شناسهٔ خبر: 34966968 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

حجت الاسلام بنکدار پاسخ داد؛

ماجرای مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران چه بود؟

حجت الاسلام بنکدار ماجرای مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران را در ۲۴ ذی الحجه سال دهم هجری قمری تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو ویژه روز مباهله در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام مهدی بنکدار عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و مربی بنیاد مهدویت از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش شد.

حجت الاسلام بنکدار بیان کرد: در روز ۲۴ ذی الحجه سال دهم هجری قمری مصادف با سال پایانی حیات گوهربار پیامبر اسلام (ص) یک اتفاق مهمی رخ داد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) با نوشتن نامه ای برای مسیحیان نجران عربستان، آنها را به دین اسلام دعوت کرد  اما آنها این دعوت پیامبر(ص) را نپذیرفتند و هیئتی از بزرگان و علمای مردم نجران به سوی مدینه حرکت کردند تا با پیامبر خدا درباره این دعوت صحبت کنند. آنها مدعی بودند که در مسئله توحید از پیامبر پیشی گرفتند و قبل از اسلام، کتاب داشتند.

عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: پیامبر (ص) در ابتدا آنها را به شرف حضور نپذیرفتند لذا برای ادامه این گفتمان متوسل به امیرالمومنین (ع) شدند و صحبت های فراوانی شد. یکی از مسائلی که پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان مطرح کردند و آنها هم نپذیرفتند الوهیت حضرت مسیح (ع) بود.

مربی بنیاد مهدویت همچنین یادآور شد: قرآن کریم صریحاً اشاره می کند که بخشی از مسیحیت در حوزه توحید دچار افکاری شدند که آنها را از مسیر واقعی توحید خارج کرد و آن بحث "تثلیث" بود که حضرت مسیح را خدا یا پسر خدا بنامند.

وی بیان کرد: وقتی این مسیحیان حاضر به پذیرش سخنان پیامبر اسلام (ص) نشدند آیه نازل شد که "ای پیامبر به اینها بگو شما پسرانتان، زنان و جانتان را بیاورید و ما هم پسران مان، زنان و جان هایمان را می آوریم و سپس با هم مباهله و دروغگوی طرف مقابل را لعنت می کنیم."

حجت الاسلام بنکدار گفت: اهل نجران یک روز از پیامبر (ص) فرصت گرفتند و در چنین روزی برای مباهله اعلام آمادگی کردند اما اسقف آنها شرط کرد که اگر پیامبر (ص) با خانواده خود آمد بدانید که نباید گفتگو کنیم و آسیب خواهیم دید. پیامبر (ص) در روز ۲۴ ذی الحجه به همراه امیرالمؤمنین(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسین و امام حسین (ع) آمدند و وقتی آنها چهره نورانی و تصمیم جدی پیامبر و اهل بیت(ع) را دیدند بلافاصله از مباهله خودداری کردند و حاضر به پرداخت جزیه شدند. 

عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در پایان متذکر شد: امروز علاوه بر روز مباهله، روز نزول آیه تطهیر نیز هست و بنابر برخی روایات، آیه اهدای انگشتر حضرت علی(ع) در رکوع نماز به فقیر هم در چنین روزی نازل شده است.

نظر شما