شناسهٔ خبر: 34966950 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بدهی نامشخص باشگاه‌ها برای اخذ مجوز حرفه‌ای AFC

71572

یک عضو کمیته استیناف صدور مجوزهای حرفه‌ای می‌گوید که در تلاش هستند تا علاوه بر اجرای قانون، مانع از حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان آسیا شوند.

صاحب‌خبر -

کاظم اولیایی، عضو کمیته استیناف صدور مجوزهای حرفه‌ای در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت باشگاه‌های ایرانی برای اخذ  مجوز حرفه‌ای اظهار کرد: در حال حاضر ۴ تیمی که به لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند مدارک لازم را برای دپارتمان فرستاند و این دپارتمان در حال بررسی آن‌ها هستیم. دپارتمان باید تلاش کند که این ۴ تیم حداقل موارد لازم را برای اخذ مجوز حرفه‌ای رعایت کنند. هم‌چنین باقی تیم‌ها نیز به مرور در حال تکمیل پرونده و فراهم کردن شرایط اخذ مجوز حرفه‌ای ای اف سی هستند. ما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که باشگاه‌ها در مدت کوتاهی بتوانند تمام موارد حرفه‌ای‌سازی را فراهم کنند. خوشبختانه کارهای مثبتی در کوتاه مدت صورت گرفته که یکی از آنها اصلاح ورزشگاه‌ها است.

او درباره بدهی‌های که باشگاه‌های فوتبال برای گرفتن مجوز حرفه‌ای باید تعیین و تکلیف کنند توضیح داد: باشگاه‌ها باید فقط بدهی‌های بازیکنان و کادر فنی که برای آن‌ها احکام قطعی صادر شده را پرداخت یا تعیین تکلیف کنند. این موارد مربوط به احکامی است که به صورت قطعی از سوی فیفا، ای اف سی و کمیته‌های انضباطی فدارسیون فوتبال ایران صادر شده است می‌شود. این مرحله مرحله‌ اولیه اخذ مجوز حرفه‌ای است. البته مقدار بدهی‌های باشگاه‌ها برای خودشان هم مشخص نیست اما آنها به شدت دنبال حل موانع پیشرویشان هستند.

این عضو کمیته استیناف صدور مجوزهای حرفه‌ای افزود: برخی از بدهی‌های، بدهی‌های واقعی نیستند برای مثال بازیکن در فضای مجازی و مصاحبه‌هایش عنوان می‌کند که فلان مبلغ را از باشگاه طلب دارد اما وقتی پرونده بررسی می‌شود مقدار طلب او کم‌تر از چیزی است که خودش عنوان کرده است. البته ادعای این بازیکنان به خاطر وعده‌های شفاهی است که مدیران وقت باشگاه‌ها به آن‌ها دادند به همین دلیل این طلب‌ها طلب‌های واهی است.

اولیایی در ادامه در پاسخ به این سوال که باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو تا چه میزان در خطر حذف از لیگ قهرمانان آسیا هستند بیان کرد: در هر صورت فوتبال برای همه ما است و باید کمک کنیم که هم قانون اجرا شود وهم از رقابت‌های آسیایی حذف نشویم. بالاخره همه می‌دانیم که باشگاه‌ها برای درآمدزایی با موانع زیادی رو به رو هستند. آن‌ها برای رسیدن به حقشان از حق پخش تلویزیونی و برندینگ با مشکلات زیادی رو به رو هستند. با این حال امسال سالی است که باشگاه‌ها از بلاتکلیفی خارج می‌شوند. من می‌توانم بگویم که مشکلی که قبلا وجود داشت و مدیر عامل جدید مسوولیت بدهی‌های قبلی باشگاه را برعهده نمی‌گرفت حل شده است. و هر کسی که به عنوان مدیرعامل فعالیت می‌کند می‌داند که خیر و شر همه امور برعهده او است. این یکی از قدم‌های مثبتی است که امسال برداشته شده است.

مدیرعامل پیشین استقلال تهران درباره مشکلاتی که این باشگاه با آن دست و پنجه نرم می‌کند تصریح کرد: همه باشگاه‌های‌مان دچار مشکل است وقتی ساختار درستی برای باشگاه داری نداریم و مجلس هم به مدت ۱۰ سال توجهی به طرح جامع باشگاه داری ندارد چنین مشکلاتی به وجود می‌آید. من مطلبی درباره ملوان خواندم که نمی‌دانم صحت داشت یا نه. در این مطلب نوشته شده بود که به بازیکنان ملوان چک‌های سرقتی دادند این مسائل به خاطر ساختار معیوب باشگاه‌های ما است ما باشگاه‌های‌مان را با قوانین ۶۰ سال پیش اداره می‌کنیم. متاسفانه باشگاه استقلال هم مانند یک ساختمان شیشه‌ای است و افراد در آن بیش‌تر دیده می‌شوند در ضمن در این باشگاه همدلی و همزبانی وجود ندارد که باعث می‌شود مشکلات بیش‌تری در زمینه مدیریتی به وجود آید.

وی در پایان گفت: به نظرم اولین کاری که وزارت ورزش و جوانان باید انجام دهد این است که با ارائه لایحه‌ای مشکلات باشگاه‌ها را حل کند باشگاه‌ها هسته اولیه ورزش هستند. زمانی که در ورزش ما هزینه‌ای زیادی برای استعدادیابی می‌شود باید باشگاهی هم وجود داشته باشد که استعدادها در آن پرورش  یابد. مشکل دیگری  که هم وجود دارد مربوط به ساختار است برای مثال یک سالن ورزشی را در مکان اشتباه می‌سازیم باید از ابتدا این امکانات را به باشگاه‌ها دهیم و برای قهرمانان هم اهمیت قائل شویم اگر امکانات سخت افزاری در قالب باشگاه فراهم شود خیلی از مشکلات ورزش حل می‌شود.

انتهای پیام

نظر شما