شناسهٔ خبر: 34966936 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

محرومیت های اجتماعی برای مشمولان غایب

تهران-ایرنا- رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی گفت: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده اند برابر ماده ۱۰ قانون با محرومیت های اجتماعی مواجه می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری پلیس،  سردار تقی مهری افزود: برابر ماده ۲ قانون خدمت وظیفه عمومی، هر فرد ذکور ایرانی از اول ماهی که به سن ۱۸ سالگی تمام می‌رسد، مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی است.

وی ادامه داد: برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که در مهلت معرفی تعیین شده، وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند غایب محسوب می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی عنوان کرد: مشمولان خدمت وظیفه عمومی که مدت غیبت اولیه آنان تا ۳ ماه باشد، ۳ ماه اضافه خدمت و چنانچه غیبت اولیه آنان بیش از ۳ ماه باشد به ۶ ماه اضافه خدمت تنبیه می شوند؛ مشمولانی که غیبت اولیه آن ها بیش از یک سال باشد، علاوه بر ۶ ماه اضافه خدمت به عنوان فراری محسوب شده و به مراجع قضائی معرفی می شوند.

وی اظهار داشت: مشمولان غایبی که تاکنون برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نکرده اند برابر ماده ۱۰ قانون با محرومیت های اجتماعی از جمله عدم امکان ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی، عدم برخورداری از معافیت کفالت، عدم دریافت تسهیلات بانکی، ممنوعیت خروج از کشور مواجه می شوند.

سردار مهری با اشاره به محدودیت قانونی به کارگیری مشمولان غایب توسط بخش های خصوصی و دولتی گفت: در صورت به کارگیری مشمولان غایب توسط کارخانه ها، کارگاه ها، شرکت ها، آموزشگاه ها، بنگاه ها، مغازه ها، تعمیرگاه های دولتی و خصوصی، برابر ماده ۶۳ و ۶۳ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان برخورد و برای اعمال مجازات تعیین شده به دستگاه های قضائی معرفی می شوند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خصوص نحوه بخشش غیبت اولیه سربازان حین خدمت گفت: مشمولان غایبی که به خدمت اعزام می شوند با حسن خلق، جدیت در وظایف محوله و تایید فرماندهان، از بخشش دو سوم اضافه خدمت برخوردار می شوند. 

نظر شما