شناسهٔ خبر: 34966887 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

مقامات آمریکایی: مکرون با دعوت از ظریف به «جی ۷» ترامپ را غافلگیر کرد

علیرغم اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه سفر وزیر خارجه ایران به فرانسه با او هماهنگ شده بود، مقامات آمریکایی این سفر را عامل غافلگیری ترامپ دانستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقامات ناشناس آمریکایی اعلام کردند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و مشاورانش از ورود وزیر خارجه ایران به بیاریتز، محل برگزاری نشست گروه هفت در فرانسه شوکه شدند.

سی ان بی سی به نقل از سه مقام آمریکایی، که نخواستند نامشان فاش شود، گزارش داد امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه با پنهان کردن سفر محمد جواد ظریف به این کشور، ترامپ را غافلگیر کرده است.

این منابع به ان بی سی ان اعلام کردند تصمیم دولت فرانسه برای دعوت از ظریف، بدون آنکه هیچگونه اعلانی در این باره صورت گیرد، موجب خشم برخی از مقامات در دولت ترامپ شده است.

با این حال، یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت این اتفاق هیچگاه موجب شگفتی ترامپ نشد و کارکنان او کاملا تصور داشتند که او آنجا حضور خواهد داشت. این مقام آمریکایی افزود تقریبا مطمئن است که رئیس جمهور حداقل از دیروز از احتمال سفر ظریف با خبر بوده است.

دیروز رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش‌ها درباره این که وزیر امور خارجه ایران به بیاریتز آمده است، اعلام کرد: «نظری ندارم.»

روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک مقام ناشناس آمریکا این اقدام را «ابتکار پنهانی» رئیس جمهور فرانسه برای ترغیب ترامپ و مقامات ایرانی برای بازگشت به پای میز مذاکره دانست.

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا امروز گفت مکرون سفر وزیر امور خارجه ایران، به محل برگزاری نشست گروه هفت را با او هماهنگ کرده بود. او اعلام کرد از این که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به فرانسه آمد، شگفت‌زده نشد. ترامپ همچنین گفت برای دیدار با مقامات ایرانی هنوز خیلی زود است.

دیروز پس از آنکه  خبرگزاری فرانسه گزارش داد یک فروند هواپیمای ایرانی در محل برگزاری نشست گروه هفت در شهر بیاریتز فرانسه فرود آمده است، سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، با انتشار توئیتی حضور ظریف در نشست گروه هفت را به دعوت وزارت خارجه فرانسه تایید کرد. موسوی اعلام کرد در این سفر با هیئت آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. مقامات ارشد ایران بار‌ها آشکارا و بدون ابهام اعلام کرده‌اند تا زمان رفع کامل تحریم‌ها و برگشت واشنگتن به برجام، در هیچ سطحی با مقامات آمریکا گفتگو نخواهند کرد.

شهر بیاریتز فرانسه هم‌اکنون میزان نشست دوروزه سران هفت کشور صنعتی جهان -کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، آمریکا و انگلیس- است. 

انتهای پیام/

نظر شما