شناسهٔ خبر: 34966843 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نماینده دادستان: بدهی جهانبانی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان است

رسول قهرمانی درباره ادعای جهانبانی مبنی بر تسویه بدهی‌ها گفت: شما ۲۱۴ میلیارد به اضافه یک ملک ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومانی در سعادت آباد و هشت میلیارد تومان نیز توسط عمار صالحی پرداخت کرده‌اید درحالی که بدهی شما بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا جهانبانی در ادامه ارائه دفاعیات خود نامه‌ای از بانک اقتصاد نوین مبنی بر خوش حساب بودن به دادگاه ارائه کرد و گفت: به عنوان یک مشتری خوب و خوش حساب بانک در گذشته و بدهکار بانکی در شرایط فعلی بیش از نیمی از بدهی خود را پرداخت کردم و مدت 38 ماه در زندان هستم و اگر آزاد می‌بودم قطعا تمام بدهی خود را تسویه می‌کردم.

وی تأکید کرد: ارتباط شرکت‌های زیرمجموعه من با بانکها در حد متعارف بوده است و هیچ نشانه‌ای از ضوابط غیرعادی در دریافت تسهیلات وجود ندارد و بدهی‌ها در سررسید مقرر تسویه شده است و حتی در نامه مدیرعامل بانک سرمایه به بازپرس اعلام شده که تسهیلات را در سررسیدهای مقرر پرداخت کرده‌ایم.

این بدهکار کلان بانکی افزود: شرکت‌های تحت مدیریت من 701 میلیارد تومان از بانک سرمایه به صورت 10 درصد سپرده نقدی، 10 درصد وثیقه ملکی و الباقی به صورت سفته و چک تسهیلات دریافت کردند که در سررسیدهای مقرر اصل و سود آن  به مبلغ 365 میلیارد تومان پرداخت شده  و  327 میلیارد تومان باقی مانده و عمده تسهیلات برای واردات کالاهای اساسی هزینه شده و مبلغ کالاهای اساسی وارد شده 1500 میلیارد تومان است که توسط سازمان توسعه تجارت کشور تأیید شده است و برای واردات این کالاها هیچ گونه ارز دولتی دریافت نکردیم.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: این مطالب را بارها توضیح داده‌اید و نیازی به تکرار آن نیست.

رئیس دادگاه افزود: هر بار شما کمتر از قیمت خریدتان به مردم ایران کالا می‌دادید آنگاه مردم ایران نیز شکرگذار شما می‌شدند اما شما کالا وارد کردید و سودش را برده اید. اینکه هنرمندی نیست با ارز آزاد کالا وارد کنید و گرانتر بفروشید.

متهم پاسخ داد: ما کالا را گرانتر نفروختیم بلکه به قیمت بازار دادیم و 10 دستگاه نظارتی نیز نظارت داشتند.

قاضی خطاب به متهم گفت: اگر ارز آزاد می‌گرفتید و کمتر از قیمت به مردم کالا می‌دادید آن موقع جای سپاسگذاری نسبت به شما وجود داشت.

متهم پاسخ داد: همین کار را انجام داده‌ایم. ارز آزاد گرفتیم و به قیمت ارز مبادله‌ای کالاها را فروخته‌ایم. حتی دو کشتی کالای اساسی با ارز آزاد وارد کردیم اما بانک مرکزی اجازه ترخیص نمی‌داد تا اینکه از ما تعهد گرفت در هر مکان و زمانی هر نوع ارزی به ما بدهند قبول کنیم و اعتراضی نداشته باشیم. تعهد را دادیم و کالاها را زیر قیمت روز فروختیم و 160 میلیارد ضرر کردیم.

وی افزود: ما اخلالگر نیستیم بلکه کسانی که ارز 4200 اوامانی دریافت کردند اما کالایی وارد نکردند یا کالای وارد شده را گرانتر فروختند اخلالگر هستند. به هیچ بانکی تعهد ارزی نداریم و تمام مالیات‌ها را پرداخت کرده‌ایم و تا پایان سال 93 نیز به هیچ بانکی یک ریال بدهی معوق نداشتیم و تسهیلات 27 اسفند سال 94 نیز استمهال شده بود.

متهم اضافه کرد: 226 میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی در زمان مدیرعاملی آقای درخشنده بوده است و اگر با بخشایش ارتباط داشتیم در زمان مدیریت عاملی درخشنده که بعد از بخشایش مدیرعامل بانک سرمایه بود نباید تسهیلات دریافت می‌کردیم.  ضمن اینکه تا پایان سال 93 نیز هیچ بدهی نداشتیم.

قاضی از متهم پرسید: نحوه پرداختهای شما چگونه بوده است؟

متهم پاسخ داد: 40 میلیارد تسهیلات در قالب 8 فقره قرارداد 5 میلیارد تومانی دریافت کردیم که این تسهیلات نیز دارای حد اعتباری بوده است.

قاض خطاب به متهم گفت: طبق استعلام بانک مرکزی شما طی سال‌های 92 تا 94، 489 فقره تسهیلات در شرکت‌های منتسب به خودتان دریافت کردید که از این قراردادها 119 فقره معوق است و مابقی نیز از طریق دریافت تسهیلات تسویه شده است.

متهم از قاضی پرسید: تسهیلات ما چه زمانی معوق شده شده است؟

قاضی پاسخ داد: شما باید توضیح بدهید.

متهم گفت: تا پایان سال 93 هیچ تسهیلات معوقی نداشتیم.

قاضی خطاب به وی گفت: شما از بانکها تسهیلات می‌گرفتید و تسهیلات سایر بانک‌ها را تسویه می‌کردید. به اینکه تسویه نمی‌گویند.

متهم افزود: تا اوایل سال 94 ما اصلا بدهی معوق نداشتیم اما در سال 94 به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده سررسید تسهیلات به تاریخ 27 آذر سال 95 استمهال شد که 8 روز پس از گذشت این سررسید یعنی در تاریخ 5 دی سال 95 بازداشت شدم. یعنی اصلا نگذاشتند جوهر سررسید خشک شود.

در ادامه قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: همه متهمانی که تاکنون در این دادگاه تاکنون حضور یافته‌اند می‌گویند احساس تکلیف کرده‌اند اما همه آنها به مردم ضربه زدند.

متهم خطاب به قاضی گفت: چه ضربه‌ای زده‌ایم؟

رئیس دادگاه پاسخ داد: دو هزار میلیاردی که دریافت کردید. شما که می‌خواهید احساس تکلیف کنید از روشهای قانونی اقدام کنید. ذهنیت شما این بوده با استفاده از کسانی، مسیر را برای خودتان هموار کنید. چگونه برخی افراد بدون اینکه ریالی پرداخت کرده باشند سهامدار شرکت‌های شما شده‌اند؟ شما برای عده‌ای از فرزندان مسئولان ماشین، آپارتمان، سهام خریدید و در اختیارشان قرار دادید.

قاضی مسعودی مقام در ادامه افزود: اگر بدهی بانک را پرداخت کرده بودید الان اینجا حضور نداشتید و آنچه به صورت مکتوب روی میز ما قرار دارد خلاف اظهارات شما را اثبات می‌کند.

وی گفت: شما یک نامه از خوش حسابی خود از بانک سرمایه بیاورید نه اقتصاد نوین. بانک اقتصاد نوین نیز برای خود مسائلی دارد که در نوبت خودش به آن رسیدگی می‌شود.

در ادامه این جلسه رسول قهرمانی نماینده دادستان با دستور قاضی برای ارائه پاره‌ای توضیحات در جایگاه قرار گرفت و گفت: آقای جهانبانی باید یک سوال را به نحو واضح توضیح دهد و آن این است که شما صلاحیت دریافت وام را به این مقدار نداشتید. اما چگونه دریافت کردید؟

نماینده دادستان به گزارش کارشناس اعتباری بانک سرمایه اشاره کرد و گفت: کارشناس اعتباری پرونده در تاریخ 4 خرداد سال 93 در بررسی‌های خود اعلام کرده است که نسبت‌های مربوط به سود و زیان و ترازنامه شرکت‌های جهانبانی در وضعیت مناسبی قرار ندارد. همچنین کارشناس گفته است که پرداخت وام به شما ریسک بالایی دارد و شما صلاحیت ندارید. اما شرکت شکوه احسان 118 میلیارد تومان وام دریافت کرده است.

وی گفت: شما به جای اینکه درباره واردات گوشت توضیح دهید به نحو واضح بگویید که چطور این مبلغ را دریافت کردید. ضمن اینکه مدیران بانک سرمایه در زمان بخشایش اعلام کردند شما به همراه برادرتان که با بخشایش و کاظمی رفاقت داشت به بانک رفته و مذاکره کردید.

قهرمانی افزود: طبق اعلام کارشناس اعتباری صورت‌های مالی حسابرسی شرکت توسط عضو انفرادی تهیه شده و مطابق ضوابط اعتباری بانک نیست و کارشناس با درخواست شما برای دریافت وام موافقت نکرده است. با این حال شما چطور توانستید تسهیلات دریافت کنید؟

نماینده دادستان ادامه داد: به عنوان نماینده مدعی العموم اعلام می‌کنم مدیرانی که می‌خواهند بدون رعایت بهداشت اعتباری تسهیلات بدهند از جیب خود این کار را انجام دهند نه اموال مردم در بانک‌ها.

قهرمانی در ادامه به جابجایی مبالغ تسهیلات دریافتی بین شرکت‌ها و واریز آن به حساب برخی اشخاص حقیقی و تسویه حساب بدهی شرکت‌های زیرمجموعه جهانبانی اشاره کرد و گفت: آیا شما تسهیلات بانکی را برای تسویه بدهی تسهیلات دیگر دریافت می‌کردید یا باید آن را در راستای تولید و اشتغال به کار می‌گرفتید؟ شما حتی از محل دریافت تسهیلات بیمه تسهیلات را پرداخت کردید درحالی که تسهیلات را باید از جیب خودتان می‌دادید.

وی گفت: ما این اسناد را از خودمان درنیاورده‌ایم بلکه این اسناد و ردیابی وجوه را سیستم داده است و طبق اعلام کارشناس پرونده از مجموع تسهیلات دریافتی از بانک سرمایه فقط 32 میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی صرف شده است. اکنون توضیح دهید باقی وجوه کجاست.

نماینده دادستان تصریح کرد: از شما می خواهم به طور واضح توضیح دهید چرا وثایق شما در قبال دریافت 604 میلیارد تومان تسهیلات این مقدار کم بوده است. وثیقه‌های شما 10 درصد به صورت سپرده نقدی، 10 درصد به صورت وثیقه ملکی و 80 درصد باقیمانده سفته و چک بوده است؛ کجای دنیا با سفته و چک تسهیلات می‌دهند؟ بعد می‌گویید ما با بخشایش ارتباطی نداشتیم، چگونه باور کنیم که ارتباطی نداشته‌اید؟

وی همچنین درباره تأسیس دفاتر در دوبی و آلمان گفت: در اینکه شما در تمام کشورهای جهان دفتر ایجاد کنید حرفی نداریم اما به شرطی که با پول جیب شخصی خودتان باشد نه اینکه تسهیلات را دریافت کنید و از محل تسهیلات برای خودتان در امارات دفتر بخرید.

نماینده دادستان همچنین درباره خرید سهام موسسه مالی و اعتباری ملل گفت: شما که می‌گویید تخم مرغهایتان را در یک سبد سرمایه گذاری نمی‌کردید باید با پول خودتان سهام می‌خریدید نه با پول مردم. شما با پول مردم به اسم برادرزاده‌هایتان سهام خریدید. شما که تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نمی‌گذاشتید، جوجه شدن این تخم مرغ‌ها خطرناک است.

قهرمانی همچنین درباره ارزیابی ملک مشکین‌شهر نیز گفت: این ملک از محل تسهیلات خریداری شده است. درحالیکه شما اجازه نداشتید از محل تسهیلات بانک سرمایه در پروژه گردشگری سرمایه گذاری کنید. با این حال از مسئولان بانک سرمایه خواستم این ملک را بردارند اما آنها نیز حرفشان حق است و می‌گویند ملک مشکین‌شهر روی دستمان می‌ماند و سهل‌البیع نیست. اگر می‌توانید خودتان این ملک را بفروشید و بدهی بانک را بدهید و اگر هم می‌گویید در زندان هستید، برای این کار وکیل بگیرید.

وی همچنین درباره ادعای جهانبانی مبنی بر تسویه بدهی‌ها گفت: شما 214 میلیارد به اضافه یک ملک 40 الی 50 میلیارد تومانی در سعادت آباد و هشت میلیارد تومان نیز توسط عمار صالحی پرداخت کرده‌اید درحالی که بدهی شما بالغ بر دو هزار میلیارد تومان است.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما