شناسهٔ خبر: 34966813 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اوقاف، ۳۰ هزار بسته لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان نیازمند توزیع می‌کند

معاون فرهنگی، اجتماعی سازمان اوقاف از توزیع ۳۰ هزار بسته لوازم‌التحریر در طرح مهر تحصیلی و ارائه کمک نقدی ۵۰۰ هزار تومانی به ۳۰ هزار هیأت مذهبی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه حج و زیارت وقف خبرگزاری فارس؛ نشست خبری طرح‌های مهر تحصیلی و شمیم حسینی با حضور حجت‌الاسلام عابد معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام میرمحمدیان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در محل سازمان اوقاف برگزار شد.

در این نشست عابد طی سخنانی با اشاره به برنامه‌های سازمان اوقاف از ابتدای ماه ذی‌الحجه گفت: همزمان با سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها طرح پیوند آسمانی به منظور حمایت از زوج‌های جوان در بقاع شاخص کشور برگزار و طی آن در این اماکن مقدس اتاق عقد برپا و به صورت رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار داده شد.

وی ادامه داد: آغاز این طرح از ابتدای ماه ذی‌الحجه بوده و از این به بعد ادامه خواهد داشت، همچنین اتاق عقد به صورت رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به ثبت ۶۲۵ موقوفه در کشور با نیت ازدواج گفت: این تعداد موقوفات ۷۵۱ نیت با موضوعات مختلف ازدواج و زندگی دارد که امسال بیش از هزار و ۳۰۰ زوج از عواید این موقوفات بهره‌مند شدند که شامل کمک هزینه نقدی از ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان به زوج‌های جوانی که از طریق ادارات اوقاف ائمه جماعات نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و معتمدان و خیران محل معرفی شدند به آنها اعطا شد.

عابد به معرفی چند موقوفه مهم در حوزه ازدواج پرداخت و گفت: در استان آذربایجان‌شرقی موقوفه حاجیه خانم خدیجه قائم مقامی و حاج علی اکبر تاجر در تهران موقوفه حاج محمد رحیم خباز زینت‌السلطنه در همدان موقوفه علی محمد حدادی در خراسان رضوی موقوفه محمدحسین و محمدرضا حکاک در بوشهر موقوفه آب انبار قوام و بسیاری موقوفاتی از این دست برای موضوع ازدواج در نظر گرفته شده که با وجود اینکه چندین سال از درگذشت واقفان آنها می‌گذرد اما هنوز برکات آن ادامه دارد ثوابش نصیب واقع می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح ولایت علوی اکمال دین نبوی در سطح کشور خبر داد و گفت: این طرح در ۲ هزار ۵۰۰ امامزاده سراسر کشور برگزار می‌شود که در آن برنامه‌هایی چون دعای عرفه، همایش بانوان ولایی، اطعام عید غدیر، تجلیل از سادات خدام بقاع متبرکه، خطبه خوانی غدیر، مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و برخی موضوعاتی از این دست پرداخته می شود.

وی به اجرای طرح اوقات فراغت جوانان در بیش از هزار و ۲۰۰ بقعه متبرکه اشاره کرد و گفت: از زمان اجرای این طرح میلیون‌ها دانش‌آموز تحت پوشش قرار گرفتند که فقط در حوزه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ۵۴۶ هزار دانش آموز پسر و ۴۴۹ هزار دانش آموز دختر تحت پوشش طرح بودند که از ماه رمضان آغاز و اختتامیه آن در قم برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اجرای طرح مهر تحصیلی با آغاز سال جدید تحصیلی گفت: این طرح با رویکرد تکمیل دانش‌آموزان بی‌بضاعت و با کمک موقوفات اجرا می‌شود که طی آن پک‌های تحصیلی شامل کیف و لوازم‌التحریر مورد نیاز یک سال دانش‌آموز از عواید بیش از هزار و ۱۰۰ موقوفه مرتبط تهیه شده و در بین دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع می‌شود، البته متاسفانه به دلیل تورم و گرانی کالاها امسال با وجود اینکه مبلغ در نظر گرفته شده برای این طرح بیشتر بود اما باز هم برای تهیه بسته‌ها با مشکل مواجه شدیم زیرا سال گذشته هر پک تحصیلی ۵۲ هزار تومان و امسال هر پک ۱۲۵ هزار تومان برای ما هزینه داشت اما در مجموع ۳۰ هزار بسته برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت تهیه شده که در سطح کشور توزیع می‌شود.

درادامه حجت‌الاسلام عادل به اجرای طرح شمیم حسینی برای اولین بار اشاره کرد و گفت: تا پیش از این طرح بصیرت عاشورایی توسط سازمان اوقاف در امامزادگان سطح کشور برگزار می‌شد که طی آن برنامه‌هایی چون لبیک با محرم، شیرخوارگان حسینی، اهلی من العسل و برنامه‌های عزاداری تاسوعا و عاشورا به همراه برنامه رهروان زینبی در بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ امامزاده اجرا می‌شود که این برنامه‌ها با قوت امسال هم اجرا می‌شود اما در کنار آن طرح شمیم حسینی به‌عنوان طرح جدید سازمان اوقاف با ۳ و سرفصل روضه‌خوانی اطعام و تعزیه‌داری در ۴۰۰ امامزاده سراسر کشور برگزار می‌شود که این برنامه در قالب نمایشگاه‌های عرضه اقلام مورد نیاز هیئت خواهد بود.

به گزارش فارس در ادامه حجت‌الاسلام میرمحمدیان معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی طی سخنانی با اشاره به اعزام مبلغ از سوی این سازمان گفت: اعزام مبلغ به سراسر کشور یکی از برنامه‌های در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی است که در ایام محرم این کار در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود که یکی از این حوزه‌ها برگزاری دوره‌های ویژه خانواده‌ها است.

وی ادامه داد: در این راستا ۱۲۰ استاد به سراسر کشور اعزام می‌شوند تا مربیان استان‌ها را تحت آموزش قرار دهند و به همین صورت کارگاه‌های آموزشی برای عموم مردم در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

میرمحمدیان با اشاره به برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی برای هیئت‌های مذهبی گفت: برنامه امسال با مشارکت و برنامه‌ریزی خوب سازمان اوقاف برگزار خواهد شد و ما در ابتدا اطلاع‌رسانی و ثبت هیئت‌ها در سامانه بیرق را انجام دادیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: تمام تلاش ما در اجرای این برنامه این است که روال ارائه خدمات به هیئت‌ها بسیار ساده و آسان باشد و طی آن نمایشگاهی که قرار است در بقاع متبرکه امامزادگان سراسر کشور برپا شود نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی حضور دارند و پس از اعلام درخواست نماینده هیئت مشخصات هیئت را از طریق سامانه بیرق چک کرده و بلافاصله پس از تایید بن‌های حمایتی در اختیار مسئولان هیئت قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای غنی‌سازی محتوایی هیئت‌ها گفت: به جز موضوع حمایت‌های مادی از هیئت‌ها برنامه‌ریزی اصلی ما در حوزه به غنی‌سازی محتوایی و غنی‌سازی فضای هیئت‌ها است که در این زمینه هم برنامه‌ریزی مختلفی در دستور کار است.

وی درخصوص هیئت‌هایی که قرار است تحت حمایت قرار بگیرند گفت: ۹۰ هزار هیئت در سطح کشور توسط سازمان تبلیغات اسلامی شناسایی شده که در طرح امسال حدود یک سوم این هیئت‌ها یعنی ۳۰ هزار هیئت را تحت پوشش قرار می‌دهیم که این پوشش شامل کمک نقدی ۵۰۰ هزار تومانی و تخفیف ۳۰ درصدی خرید اقلام مورد نیاز هیئت‌ها است.

انتهای پیام/

نظر شما