شناسهٔ خبر: 34966750 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در سومین روز از هفته دولت:

اولین خانه برک ایران در شهر مود افتتاح شد

در سومین روز از هفته دولت، اولین خانه برک ایران در شهر مود از توابع شهرستان سربیشه با اعتبار بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، بافه ها؛ که از پیش پا افتاده ترین مواد اولیه و با ساده ترین ابزارها تهیه می شوند، این روزها جزء ارزشمندترین صنایع دستی ایران محسوب می شوند، کافیست این محصول را معرفی کنیم تا علاقمندان به این صنایع دستی، بافه های باب دلشان «پارچه های برک، مله و توبافی» را از استان خراسان جنوبی تهیه کنند.

 

بَرَک یک نوع پارچه نرم از پشم شتر و یا کرک بز بافته می شود که گاها چسبناک و ضخیم هم هست. برک از قدیم الایام یکی از صنایع دستی خراسان جنوبی محسوب می شده است و در کنار لطافتش، از استحکام خاصی هم برخوردار است.

 

مردم خراسان جنوبی از این پارچه برای دوخت جامه های زمستانی، کت و قبای خود استفاده می کنند، جالب این جاست که قدیمی های خراسان جنوبی اعتقاد دارند که گرمای پارچه‌های بسیار ضخیم و نرم برک، دردهای عضلانی آنها را کاهش و التیام می‌دهد.

 

بیش از سه سال است که صنعت برک بافی در شهر مود احیا شده که با توسعه و ترویج این هنر، صنعت برک بافی در سطح شهر و بخش مود گامی در راستای ثبت ملی و جهانی شدن این هنر خواهد بود، در خانه برک فرآیند کامل صنعت برک بافی از مرحله فرآوری کرک تا تبدیل آن به پارچه و البسه به نمایش درآمده است و دوره های آموزشی برای علاقه مندان در این محل برگزار می شود.

 

«حسن رمضانی»، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، با اشاره به افتتاح اولین خانه برک ایران در شهر مود اظهار داشت: راه اندازی خانه برک از مصوبات سفر استاندار خراسان جنوبی به بخش مود بوده است که امروز افتتاح شد.

 

وی گفت: برای افتتاح خانه برک شهر مود 25 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات میراث فرهنگی و مبالغی نیز برای مرمت و آماده سازی بنا و تامین مواد اولیه و دوره های آموزشی هزینه شده است.

 

وی افزود: هم اکنون 15 کارگاه برک بافی در شهر مود فعال است که با افتتاح این خانه برک، آموزش برک بافی توسعه پیدا خواهد کرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد: همچنین امروز بازارچه فروش محصولات برک در شهر مود کلنگ زنی می شود.

 

 

 

نظر شما