شناسهٔ خبر: 34965689 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی ایران در شیراز مطرح شد

آینده تاریکی به‌خاطر ضعف ریاضی برای کشور متصور می‌شود

نمایندگی فارس

‌پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه شیراز و با حضور اساتید دانشگاه‌های کشور آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

‌به گزارش ایسنا، واعظ پور، رئیس انجمن ریاضی ایران دوشنبه ۴ شهریور در آیین افتتاح این کنفرانس اظهار کرد: ۵۰ سال برگزاری به طور ممتد و بدون وقفه این گردهمایی ملی نشان از اهتمام به دانش ریاضی در کشور دارد.

واعظ پور در عین حال چالش امروزی دانش ریاضی را عدم استقبال از رشته ریاضی به‌ویژه نزد دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: حال علم ریاضی در کشور خوب نیست.

وی با بیان اینکه آینده بسیار تاریکی را می‌شود به خاطر ضعف ریاضی برای کشور تصور کرد، افزود: اصلاح کنکور در سال ۸۶ در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، اما متاسفانه به دلیل نفوذ مافیای کنکور این طرح پس از ۵ سال از دستور کار خارج شد.

رئیس انجمن ریاضی ایران تاکید کرد: متاسفانه آموزش ریاضی در دوره ابتدایی نیز کافی نیست و خرید خدمت هم خسارت به آموزش ابتدایی زده است و دانش‌آموزان را از ابتدایی از ریاضی فراری می‌دهد.

به گفته واعظ پور، کاهش جایگاه اجتماعی استادان و آموزگاران ریاضی آسیب زاست و ایجاد دانشگاه‌های متعدد دیگر مشکل جدی این رشته به شمار می‌رود، در حالی‌که نبود پژوهش معضل دیگری است که این رشته را تهدید می‌کند.

حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز در ادامه این مراسم گفت: بی‌توجهی، بی‌اقبالی و عدم اهتمام ویژه به علوم پایه عمدتاً و علم ریاضی خصوصاً به تدریج باعث ویرانی زیرساخت‌های علمی کشور می‌شود.

نادگران ادامه داد: دانشگاه شیراز در حال حاضر مفتخر به بهره‌گیری از تجربیات ارزنده قریب به ۷۵۰ عضو هیات علمی در قالب ۱۵ دانشکده، ۷۵ رشته تحصیلی و بالغ بر ۴۰۰ رشته گرایش به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ و برتر کشور در تراز ملی و بین‌المللی محسوب می‌شود.

وی افزود: این دانشگاه برخورداری از ۱۵ پژوهشکده و حدود ۱۷ هزار دانشجو در مقاطع مختلف علی‌رغم کمبودها و مزایای فراوان سال‌های اخیر هنوز هم با بهره‌مندی از زیرساخت‌های کم نظیر آزمایشگاهی، فرهنگی و ورزشی به عنوان یک سرمایه ملی و بی‌بدیل در جنوب کشور مطرح است.

نادگران با اشاره به اینکه دانشگاه شیراز به عنوان یک دانشگاه جامع اغلب رشته‌های تحصیلی شامل مهندسی، علوم کشاورزی، دامپزشکی، اقتصاد و مدیریت، علوم انسانی و علوم ورزشی، الهیات و معارف اسلامی را در خود جای داده، افزود: دانشگاه شیراز در اغلب شاخص‌های علمی همواره پیشتاز است.

رئیس دانشگاه شیراز در ادامه افزود: دانشگاه شیراز با افتخار، برگزاری اولین کنفرانس ریاضی کشور را که با همت و عزم جدی اساتید فرهیخته خود در ۵۰ سال پیش برگزار شد، در کارنامه خود دارد و اینک پنجاهمین آن را با یادی از گذشته پی می‌گیرد.

نادگران، علوم پایه را سرچشمه جوشان و زلال زیرساخت‌های علمی کشور دانست و گفت: علوم پایه سرمایه بزرگ در گردش است که سود آور است؛ علوم پایه مفاهیم علمی با جوامع بین‌المللی را استمرار و توسعه می‌بخشد و کشور را با صلابت و قدرت در مرزهای دانش حفظ می‌کند.

وی انحراف از مسیر ناب و روشن علوم پایه را  موجب این دانست که بقیه علوم و فنون نیز دستخوش بی‌ثباتی و تردید شده و عمق داشته‌های علمی را کاهش داده و از دستاوردهای آن محروم می‌کند.

رئیس دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: حتی علوم پزشکی و سلامت جامعه نیز زمانی کامل است که از دستاوردهای ذی قیمت علوم پایه بهره ببرند؛ بروز و ظهور و ماندگاری ایده‌های نو در حوزه تکنولوژی نیز بی شک برخاسته از اهتمام به علوم پایه است.

نادگران، آمار نگران‌کننده داوطلبان کنکور در گروه تجربی و مقایسه آن با آمار داوطلبان گروه ریاضی را زنگ خطری برای کشور عنوان کرد و گفت: به طوری که این معضل نشان از حذف تدریجی و غیرقابل برگشت از اندیشه‌های ناب و فاخر علمی دارد؛ در این رابطه باید یادآوری کرد اهمیت موضوع باید برای عموم مردم در قالب کار فرهنگی و تغییر زیرساخت‌های ذهنی تبیین شود.

به گزارش ایسنا، پنجاهمین کنفرانس ملی ریاضی ایران از امروز ۴ شهریور در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرده و تا ۷ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما