شناسهٔ خبر: 34965253 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

بیست و ششمین کنفرانس شیمی تجزیه ایران در حال برگزاری است

بیست و ششمین کنفرانس شیمی تجزیه ایران با حضور چهره‌های برجسته ملی و بین‌المللی این رشته به میزبانی دانشگاه سمنان در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه سمنان، دکتر علیرضا اصغری دبیر این کنفرانس گفت: برگزاری بیست و ششمین کنفرانس شیمی تجزیه ایران با حضور ۴۵۰ شرکت‌کننده و در هفت محور تا پنجم شهریورماه سال جاری ادامه دارد.

وی به محورهای این همایش اشاره کرد و افزود: طیف‌سنجی تجزیه‌ای، الکتروشیمی تجزیه‌ای، کروماتوگرافی و روش‌های جداسازی، کمومتریکس، نانوشیمی، شیمی تجزیه و صنعت و شیمی تجزیه و محیط‌زیست از محورهای این همایش سه‌روزه است.

دکتراصغری بابیان اینکه درمجموع ۳۷۱ عنوان مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد، گفت: پس از داوری مقالات ۳۰۵ عنوان مقاله برای ارائه در این همایش پذیرفته شد که در مدت برگزاری همایش ۳۰ عنوان مقاله به‌صورت سخنرانی و ۲۷۵ عنوان مقاله هم به‌صورت پوستر ارائه می‌شود.

دبیر بیست و ششمین کنفرانس شیمی تجزیه ایران، ارائه آخرین دستاوردهای علمی- پژوهشی در رشته شیمی تجزیه و تبادل اطلاعات، تجربیات و برقراری ارتباطات بیشتر بین پژوهشگران، نهادهای دانشگاهی و صنعتی را از اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.

دکتر سیف‌الله سعدالدین معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان نیز در این آیین گزارشی از بخش‌های علمی و پژوهشی دانشگاه ارائه کرد و افزود: دانشگاه سمنان به‌عنوان دانشگاه منتخب و مادر استان سمنان دارای بیش از ۳۷۷ عضو هیئت‌علمی است که از این تعداد ۲۱ نفر با مرتبه استادی، ۸۸ نفر با مرتبه دانشیاری و ۲۶۸ نفر با مرتبه استادیاری و مربی در این دانشگاه مشغول فعالیت علمی هستند.

وی بابیان اینکه بر اساس رتبه‌بندی لایدن دانشگاه سمنان در سال ۹۸ توانست رتبه ۲۵ را در بین دانشگاه‌های سراسر کشور به دست آورد، گفت: این دانشگاه بر اساس رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۳ کشور و در پژوهش رتبه ۱۱ را کسب کرد که در تلاشیم تا این رتبه در سال‌های آینده تک‌رقمی شود.

دکترسعدالدین تصریح کرد: بر اساس رتبه‌بندی شانگهای دانشکده شیمی دانشگاه سمنان توانست رتبه ۴۰۱-۵۰۰ را در سال ۲۰۱۹ کسب کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان با اشاره به تدریس ۲۷۷ رشته دانشگاهی در دانشگاه سمنان گفت: تاکنون ۳۰ هزار و ۲۵۸ نفر از دانشگاه سمنان در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند.

وی تعداد مجلات این دانشگاه را ۱۸ مجله علمی اعلام کرد و افزود: از این تعداد هشت مجله لاتین، ۹ مجله فارسی و یک مجله عرب‌زبان است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه سمنان در ادامه گفت: از این تعداد مجله ۱۲ مجله دارای اعتبار علمی پژوهشی است، یک مجله ISI و سه مجله در اسکوپوس نمایه شده است و بقیه مجلات در راه کسب رتبه‌های علمی –پژوهشی و رتبه‌های معتبر ملی و بین‌المللی هستند.

در ادامه دکتر مجتبی شمسی‌پور رئیس انجمن شیمی ایران گفت: با توجه به ذخایر عظیم معادن در ایران و وجود فارغ‌التحصیلان شیمی، اگر صنعت گران و مسئولان از این جوانان نخبه استفاده کنند از دنیا بی‌نیاز می‌شویم.

وی بر حفظ نیروهای جوان و نخبه علمی در کشور تأکید کرد و افزود: نباید نیروهای نخبه و تربیت‌شده را به‌راحتی از دست داد چراکه این جوانان منبع عظیم و ثروت برای کشورند و باید از قابلیت‌های علمی آنان برای شکوفایی بخش‌های مختلف کشور ازجمله فرآوری ذخایر عظیم نفت، معادن استفاده کرد.

دکترشمسی پور بابیان اینکه به همت جوانان نخبه، نشریات متعدد علمی از سوی انجمن شیمی ایران منتشر می‌شود که از کیفیت بسیار مطلوبی هم برخوردار است، گفت: بسیاری از این نشریات در پایگاه‌های معتبر علمی نمایه و منتشر می‌شوند.

رئیس انجمن شیمی ایران گفت: jics نخستین مجله شیمی است که با فروش مقالاتش ارزآوری خوبی برای کشور دارد و فقط پارسال حدود ۱۵ هزار یورو ارزآوری داشته و دلیل آن کیفیت بالای مقالات تولیدی است.

دکترشمسی پور ضمن قدردانی از دانشگاه سمنان به‌عنوان میزبان بیست و ششمین کنفرانس شیمی تجزیه ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ سمینار در حوزه شیمی در دانشگاه‌های مختلف کشور برگزار شده است.

همچنین در این آئین از دکتر طیبه مدرکیان که از طرف انجمن شیمی ایران به‌عنوان شیمیدان برجسته کشور در بخش شیمی تجزیه در سال ۱۳۹۸ انتخاب شده است، نیز تجلیل شد.

ل. س ۴۲/ ل. م ۵۴

نظر شما