شناسهٔ خبر: 34962425 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مشاور عالی سازمان سنجش:

پذیرش بدون کنکور دانشگاه‌ها مورد استقبال قرار گرفت

تهران- ایرنا- مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: تا صبح امروز (چهارم شهریورماه) در مجموع ۱۶۳ هزار و ۲۲۶ نفر در پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

«حسین توکلی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش اظهار داشت: داوطلبانی که متقاضی ثبت نام در پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها هستند تا ۲۸ شهریورماه مهلت دارند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنند.

به گفته مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور، ظرفیت پذیرش دانشجو در این دوره ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر تعیین شده است.

ثبت نام برای پذیرش بدون آزمون دانشگاه ها از ۲۰ اسفندماه ۹۷ آغاز شده است.

دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه نظام جدید آموزشی نیز می توانند در این مرحله از پذیرش ثبت نام و بعد از پایان امتحانات نهایی و دریافت کارنامه از آموزش و پرورش معدل کتبی خود را درج کنند.
دفترچه راهنمای ثبت نام و جدول کد رشته محل های مربوط به پذیرش رشته های مذکور از ۱۷ بهمن ماه ۹۷ روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت.

انتخاب ۱۰۰ کد رشته محل
تمام داوطلبان می توانند بر اساس ضوابط و شرایط مندرج در دفترچه راهنمای مربوط به سوابق تحصیلی در دانشگاه ها به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و نسبت به ثبت نام و تکمیل فرم انتخاب رشته (حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل) به روش اینترنتی اقدام کنند.
داوطلبانی که در آزمون سراسری ۹۸ ثبت نام کرده اند، امکان ثبت نام در دوره های بدون آزمون را دارند.
بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، این شیوه پذیرش برای نخستین بار و برای مهرماه ۹۸ انجام می شود.
داوطلبان برای دریافت پذیرش باید طبق فراخوان دانشگاه‌ها و مؤسسات پذیرنده مدارک لازم را در زمان تعیین شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات ارسال کنند.
دانشگاه‌ها و مؤسسات باید با رعایت قوانین و مقررات مربوطه مانند سهمیه‌بندی نسبت به پذیرش دانشجو در سقف ظرفیت تعیین شده توسط شورای گسترش آموزش عالی اقدام و برای ثبت‌نام مشروط پذیرفته‌شدگان اقدام و اسامی آن‌ها را برای تائید به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند.
در این روش، داوطلبان می‌توانند به چندین دانشگاه یا مؤسسه پذیرنده موجود در اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور درخواست پذیرش دهند؛ ولی در نهایت فقط می‌توانند در یکی از رشته محل‌هایی که با پذیرش آن‌ها موافقت شده است، ثبت‌نام کرده و ادامه تحصیل دهند.

عمده پذیرش های بدون آزمون در دانشگاه های غیردولتی، پیام نور، پردیس های خودگردان و دوره های مجازی دانشگاه ها انجام می شود. به عبارت دیگر ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه ها بدون آزمون است و رقابت با آزمون تنها برای ۱۵ درصد رشته ها از طریق کنکور صورت می گیرد.

نظر شما