شناسهٔ خبر: 34961831 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

«بانوی سردار»؛ حماسه ای شورانگیز از مبارزات دلاور زن بختیاری

بازی های هدایت شده، وفاداری در بازنمایی رخدادهای تاریخی و تسلط بر تصویر و فضاسازی های تماشایی، تعریف ملموس داستان دراماتیزه شده و شورانگیز زندگی و مبارزات بی بی مریم از سریال «بانوی سردار»، یک اثر ملی و حماسی ساخته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، پس از تولید و پخش سریال خوب و تماشایی «بانوی عمارت» که حال و هوای سریال سازی را در تلویزیون تغییر داد و کدورت های نشئت گرفته از تماشای سریال های متوسط وضعیف را برای مدتی از خاطر بینندگان سیما زدود، این روزها یک مینی سریال خوش ساخت و با محتوای دیگر به نام «بانوی سردار» لبخندی از رضایت بر چهره مخاطبان تلویزیون نشانده است.

«بانوی سردار»، روایت تصویری و تلویزیونی جذابی از یک کارگردان خوشنام با کارنامه ای قابل اعتنا در تولید آثار خوب هنری و سینمایی است. پرویز شیخ طادی در درام اجتماعی، تاریخی و خانوادگی «بانوی سردار» راوی هنرمندانه بخشی از تاریخ معاصر کشور و نقش و سهم ایل غیور بختیاری و به ویژه یک زن دلاور به نام بی بی مریم، ملقب به سردار مریم در مبارزه با قجر و ظل السطان قجری و استعمارگران انگلیسی است.

بازی های خوب و درست هدایت شده، وفاداری در بازنمایی رخدادهای تاریخی و تسلط بر تصویر و صحنه و فضاسازی های تماشایی؛ تعریف ملموس داستان دراماتیزه شده و شورانگیز زندگی و مبارزات بی بی مریم در مدیومی فراتر  از قالب های تصویر سازی تلویزیونی در بستری از مناسبات واقع گرای اجتماعی، تاریخی و سیاسی، کارگردانی حرفه ای، موسیقی و آوای خوش و پردازش مقبول موضوع های قومی و ملی، از سریال «بانوی سردار»، یک اثر ملی و حماسی ساخته است.

گرچه پروبز شیخ طادی در «بانوی سردار» به دلیل تنوع سوژه ها، رویدادها و حوادث تاریخی و خانوادگی و سیاسی می توانست با خلق داستانک های فرعی این سریال را از دوازده قسمت به یک مجموعه سی قسمتی برساند، ولی با پرهیز از حاشیه پردازی، توان هنری خود را به بازگویی و بازسازی داستان محوری سریال و قصه پرتب وتاب مریم بانوی سردار معطوف ساخته تا سریالی محکم، قوی، جذاب و تاثیرگذار بسازد که در کل به توفیق هم رسیده است.

نکته قابل تاملی که در نگارش فیلمنامه ها و تولید اغلب آثار تاریخی و از جمله «بانوی سردار» بر روی آن مکث لازم صورت نگرفته و نمی گیرد، این است که آدم های آنها شیک و وزین و در حد افراد تحصیل کرده امروزی سخن می گویند و شعار می دهند. نویسندگان این نوع کارها از یاد می برند که کاراکترهای سریال ها و فیلم های تاریخی، اشخاصی با دانش، بینش، فرهنگ و ادبیات خاص شرایط تاریخی و اجتماعی جامعه خود هستند و فیلمنامه نویسان باید با رعایت ادبیات دوره ای که شخصیت های قصه در آن زندگی می کنند، برای آنها دیالوگ بنویسند و خود به جای آنها نیندیشند و دیالوگ نگویند. با این همه امتیازات و ویژگی های مثبت ساخته شیخ طادی توانسته است «بانوی سردار» را به یک مجموعه دیدنی و به یادماندنی تبدیل کند. «بانوی سردار» امتیازی دیگر در کارنامه هنری پرویز شیخ طادی است.

انتهای پیام/

نظر شما