شناسهٔ خبر: 34959318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جشنواره کودک و نوجوان؛ فاصله تا نقطه مطلوب

رشت - ایرنا - واژه سینما از واژه ای یونانی بمعنای جنبش و پویایی گرفته شده اما بر خلاف این تعریف استقبال از  اکران همزمان جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در گیلان، نشان داد هنوز این جشنواره تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد .

صاحب‌خبر -

اگر چه  ساز فرهنگ و هنر گیلان کوک است و در مقاطع مختلف نوستالژی صف های طولانی سینما ، تئاتر و موسیقی تکرار می شود؛ اما این بار با وجود پر و بال گرفتن سینمای گیشه و حتی شنیده هایی مبنی بر کم جان شدن سینمای اندیشه، استقبال از همزمانی جشنواره فیلم ، موسیقی ، تئاتر، مد و لباس فجر و در روزهای اخیر  دهمین جشنواره تئاتر خیابانی شهروند ، کنسرت های پیاپی استادان موسیقی چون کیهان کلهر و ... در گیلان شگفتی آفرین است ؛ اما متاسفانه جشنواره بین المللی کودک و نوجوان بر خلاف تصور با اقبال عمومی روبه رو نشد.


سینمای میرزا کوچک رشت که محل اکران همزمان فیلم های جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در گیلان تعیین شده با صندلی های خالی مواجه شده و برآیند کلام حاضران اندک نیز، کیفیت پایین فیلم ها عنوان می شود.
مهرداد رحیم نژاد یکی از مخاطبان سینماست که جشنواره های متعدد سینما و تئاتر استان را پی می گیرد و این بار با نوجوان ۱۳ ساله اش در سینما حاضر شده معتقد است: برای ژانر کودک و نوجوان به غایت سرمایه گذاری نمی شود .
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح می دهد: البته سینما و تئاتر برای کلان تر ها مورد اقبال است چراکه دل مشغولی ها و دغدغه های زندگی خویش را در نمود های هنری جست و جو می کنند و از همین روی کارگردانان نیز در این راستا به تولید اثر پرداخته و ژانر کودک و نوجوان روز به روز کم قوت تر می شود.
'سینما ؛ صنعتی برای صدور فرهنگ در جهان' برآیند عقیده تعدادی از مسئولان ،کارشناسان و مخاطبان سینمایی است که معتقدند سینما بایستی مخاطب خویش را بازیابد و در این راستا کارگردان فیلم سینمایی کاتی و ستاره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: چون بطور مستقیم با فرآیند کار تولید فیلم برای کودک و نوجوان در ارتباط بودم معتقدم فعالیت در این حوزه مشکلات و مزایای خود را دارد اما متاسفانه فرآیند اکران ، هزار توی پیچیده ای است. 
رضا مجلسی که فیلمش با ساختار زنده - انیمیشن ساخته شده ادامه می دهد: فعالان سینمایی کمتر سراغ تهیه فیلم در ژانر کودک و نوجوان می روند به این سبب که سینماداران بر این نظرند که این ژانر مخاطب ندارد و تنها فیلم های پر ستاره را بر می گزینند . 
وی با تاکید بر این موضوع که تولید آثار فاخر برای کودک و نوجوان نیاز به حمایت دارد می گوید: فیلم های فاخر می بایست با حمایت ارگان های متولی اکران در شأن بیابند تا این گستره بتواند ملی و فراملی شود. 
فیلم "کاتی و ستاره"که در جشنواره سینمای کودک و نوجوان منتخب بخش مسابقه سینمای ایران بوده و در جشنواره های بین المللی نیز درخشیده، بطور کامل در استان گیلان و با همت سینماگران گیلانی ساخته شده است. 

اکران همزمانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان از عصر پنجشنبه سی و یکم مرداد ماه  با تعریف ۱۰ فیلم در سینما میرزا کوچک رشت آغاز شد اما اقبال آن چون اکران همزمان جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان خالق شگفتی نشد .

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان معتقد است : اکران همزمانی جشنواره بین المللی فیلم فجر در گاهشمار ذهنی مخاطبان فرهنگ و هنر  ثبت شده، اما جشنواره بین المللی کودک و نوجوان هنوز در ذهن مخاطبان نهادینه نیست و نیازمند اطلاع رسانی عمیق است.
سید امیر مصباح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ،یکی دیگر از مولفه های کم اقبالی از جشنواره یادشده در استان را تکراری بودن برخی فیلم ها و از طرفی کیفیت پایین محتوا و البته خاکستری بودن و مغفول ماندن از مقوله شادی در تولیدات ژانر کودک و نوجوان در کشور عنوان  و تاکید کرد: انسان محکوم به تحول است و لازمه پویش و تغییر اهتمام به این کاستی هاست.
وی انتخاب زمان برگزاری جشنواره بین المللی کودک و نوجوان در موسم تعطیلی مدارس را یکی دیگر از دلایل سخت شدن اطلاع رسانی عنوان کرد .
مصباح با بیان دیالوگی از فیلم کمال الملک اثر علی حاتمی – سعدی سینمای ایران – که  نباید آرزو طلب کرد بلکه می باید آرزو ساخت گفت: کودکان این سرزمین نیازمند دیدن آرزو هایشان در فضای شاد داستان های فیلم ها هستند ؛ از این طریق می بایست برایشان الگو سازی کرد و فضای رشد و پویششان را با تاکید بر نگاه درست به زیبایی های زندگی ترسیم کرد.
اگرچه دیر هنگامی است که واژه سینما کمتر به طعم گیلاس است و مخاطبان، خانه دوست را کمتر به خاطر می آورند اما هنوز سینمای کشور مفتخر به داشتن چهره های جهانی چون اصغر فرهادی ، بهرام بیضایی، ناصر تقوایی و ... است که روایت هایی نو می آفرینند تا سینمای جهان را به وجد و تحسین وا دارد . 
  امروز حال و هوای سینماها در ژانر کودک و نوجوان نشانی از پویایی ندارند در حالیکه از کلام کارشناسان و فعالان این حوزه؛ چنین برمی آید که می توان با سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه، جامعه بهتر، مناسبات عادلانه و سلوک بهتری ترسیم کرد.

۱۸۸۱ /6030
 

نظر شما