شناسهٔ خبر: 34956029 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید داروی ایرانی

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو از موفقیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید داروی ایرانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

سیدمهدی رضایت مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری نانو حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه نانوداروها است، گفت: بیش از 70 محصول دارای مجوز از سازمان غذا و دارو وارد بازار شد که 5 محصول  از این تعداد، دارو است.

وی افزود: بخشی از این داروها مانند انواع گازها و فرآورده‌‌های مختص زخم‌بندی، انواع ژل‌ها و محلول‌های مخصوص ضدعفونی که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، جزء ملزومات پزشکی  است.

رضایت اظهار داشت: به طور مثال یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تعدادی محصول در حوزه فناوری نانو وارد بازار کرده است، البته بخشی از فرآورده‌های ما مانند خمیردندان‌ها و ضدآفتاب‌ها نیز در زمره محصولات آرایشی بهداشتی هستند.

* کاربرد محصولات حوزه نانوفناوری در زندگی روزمره مردم

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو با اشاره به کاربرد محصولات حوزه نانوفناوری در زندگی روزمره مردم گفت: بسیاری از محصولات دانش‌بنیان در حوزه نانوفناوری مانند انواع سرامیک‌ها و رنگ‌ها در زندگی روزمره استفاده می‌شوند، زمانی که نانو به این وسایل و نظایر آن اضافه می‌شود خواصی مانند خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدمیکروبی به این مواد می‌دهد.

 

وی در ادامه از ورود تعدادی محصول دارویی و مکمل به بازار خبر داد و گفت: ما 2 داروی ضدسرطانی داریم که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی تولید شده و مصرف خوبی در کشور داشته و نسبت به نمونه خارجی ارزان‌تر است و به دلیل اینکه تحت پوشش بیمه قرار دارد، فشار اقتصادی روی بیمار نیز کمتر می‌شود.

به گفته رضایت، این داروها از کیفیت بالایی برخوردار است و به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.

مدیر کارگروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو با اشاره به تولید داروی دیگری از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، گفت: تنها دارویی که به صورت موضعی در درمان سالک نتیجه بسیار مفید و مؤثری داده از سوی شرکت دانش‌بنیان ایرانی وارد بازار شده است.

وی گفت: همان‌طور که گفتم ما 70 محصول در حوزه نانو داریم و پیش‌بینی ما این است که امسال با توجه به پرونده‌هایی که در ستاد نانو مطرح است این محصولات به بیش از 80 محصول افزایش پیدا کند.

* شرکت‌های دانش‌بنیان مشکل حمایتی دارند

رضایت مهمترین مشکل تولید را مشکل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: در بخش سلامت به دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد دقت در تولید محصولات و همچنین اخذ مجوزها کمی پیچیده‌تر است و با دقت بیشتری صورت می‌گیرد، بنابراین این کار پیچیده و دشواری در حوزه نانو به شمار می‌رود که این قسمت را باید دولت و ستاد فناوری نانو به شرکت‌های دانش‌بنیانی که در این حوزه فعال هستند کمک کند.

وی افزود: با توجه به وضع اقتصادی دولت که بودجه ستاد نانو را هم کاهش داده‌اند، بخش اصلی که باید حمایت شود، شرکت‌های دانش‌بنیان است زیرا از داخل این شرکت‌ها محصول عرضه می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما