شناسهٔ خبر: 34955874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

انتخابات داخلی پارلمان شهری پایتخت برگزار شد

تثبیت هیات رییسه شورای تهران برای سال سوم

روز گذشته انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران برای سال سوم برگزار شد و ترکیب هیات رییسه بدون تغییر نسبت به دو سال گذشته باقی ماند.

صاحب‌خبر -

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری |

 روز گذشته انتخابات هیات رییسه شورای شهر تهران برای سال سوم برگزار شد و ترکیب هیات رییسه بدون تغییر نسبت به دو سال گذشته باقی ماند.

به گزارش «تعادل» محسن هاشمی با کسب 18 رای توانست برای بار سوم و پیاپی به صندلی سبز ریاست شورای شهر تهران تکیه زند. برای پست نایب‌رییسی، ابراهیم امینی و مجید فراهانی کاندیداتوری خود را اعلام کردند. اما اعضای شورا ترجیح دادند تا بار دیگر به ابراهیم امینی رای دهند و مجید فراهانی تنها موفق به کسب 4رای شد. در ادامه، اعضای شورای شهر انتخاب دو منشی را در دستور کار خود قرار دادند که زهرا نژادبهرام و بهاره آروین منشی‌های فعلی و الهام فخاری برای پست منشی کاندیدا شدند. اعضای شورای شهر نیز نهایتا پس از نوشتن نام کاندیدا بر روی برگه‌های زرد انتخابات، به زهرا نژادبهرام ۱۶ رای، به بهاره آروین ۱۴ و به الهام فخاری ۹ رای دادند که نهایتا نژادبهرام و آروین برای بار سوم به عنوان منشی‌های هیات رییسه انتخاب شدند. علی اعطا تنها کاندیدای پست سخنگویی شورای شهر بود که با ۲۰ رای مجددا به عنوان سخنگو انتخاب شد. همچنین حسن رسولی به عنوان تنها کاندیدای پست خزانه‌داری شورای شهر تهران توانست با کسب ٢١ رای به عنوان خزانه‌دار شورا برای دو سال آتی شورای شهر پنجم انتخاب شود. او در دو سال ابتدایی آغاز به کار شورای شهر پنجم نیز به عنوان خزانه‌دار فعالیت می‌کرد.

با توجه به گذشت دو سال از آغاز کار شورای پنجم، روز گذشته قبل از انجام رای‌گیری برخی روسای کمیسیون‌ها و نیز محسن هاشمی، رییس شورای شهر گزارشی از فعالیت‌های شورا طی دو سال اخیر ارایه کردند.ابتدا محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران با ارایه‌ گزارش عملکرد دوساله شورای پنجم درمورد راهبردها و اولویت‌های شورا در دو سال باقی‌مانده توصیه‌هایی بیان کرد و گفت: شورا در این دو سال 159 جلسه رسمی از صحن علنی داشته و بیش از 270 مصوبه را به تصویب رسانده است و اعضای شورا نیز در این دو سال 423 تذکر در راستای ایفای وظایف نظارتی و سیاست‌گذاری ارایه کردند.

او با بیان اینکه یکی از دستاوردهای مهم این شورا عملی کردن شعار شفافیت و محرم دیدن مردم در روند تصمیم‌گیری بود، گفت: برهمین اساس بود که آرای منفی اعضای شورا را نیز در راستای دید عموم گذاشته و جلساتی غیرعلنی را نیز حذف کردیم. تنها جلسه غیرعلنی شورا به دلیل بررسی گزارش محرمانه نهادهای نظارتی برگزار شد که در آن جلسه هم هیچ مصوبه‌ای به تصویب نرسید، مطالبه شهروندان از شورا، صیانت از فضای سبز، باغات و جلوگیری از بلعیدن میراث طبیعی به وسیله مجتمع‌های تجاری و مسکونی از دیگر اهداف شورا بود که خوشبختانه با لغو مصوبه برج باغ و تصویب طرح خانه باغ که به تایید شورای معماری نیز رسید گام بزرگی در راستای حفظ باغات تهران برداشته شد.

به گفته هاشمی، شورای پنجم با مصوبه واگذاری، هر نوع دارایی ملکی شهرداری را به صورت ترجیحی اعم از بهره‌برداری یا تملک منوط به تصویب شورای شهر کرد و بدین صورت مسیر بخش بزرگی از تولید رانت در شهرداری مسدود شد. همچنین رویکرد انقباضی مدیریت شهری نسبت به رشد بی‌رویه هزینه‌های اداره شهر و پرسنل یکی دیگر از راهبردهای شورا بود و بودجه شهرداری تهران با وجود تورم مجموعا 70 درصدی در دو سال اخیر در سطح 18 هزار میلیارد تومان نگه داشته شد که اگر چه برخی نارضایتی‌های داخلی را باعث شد اما با توجه به شرایط اقتصادی، رکود اقتصادی و برخی مشکلات موجود این بودجه مثمرثمر واقع شد .

   بی‌ثباتی مدیریتی

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه طبیعی است که کارنامه شورای شهر پنجم در این دو سال خالی از اشکال و بی‌نیاز به نقد نیست، گفت: مهم‌ترین آسیب مدیریت شهری در این دوره بی‌ثباتی و تغییرات مکرر بود که منجر به انتخاب سه شهردار و دو سرپرست از سوی شورای پنجم شد که طبیعتا این تغییرات موجب تغییر در بدنه شهرداری و بروز آثار منفی در عملکرد و برنامه‌ریزی درازمدت برای شهر شد.

او با بیان اینکه عدم توجه لازم به اولویت‌های اصلی شهر و مطالبات شهروندان و پرداختن به مسائل حاشیه‌ای دیگر آسیب مدیریت شهری بود که امیدواریم در دو سال باقیمانده جبران شود، گفت: البته بخشی از دستاوردها و اهداف همچنان محقق نشده است که می‌توانیم در حوزه معماری و شهرسازی به این موارد اشاره کنیم .با وجود آنکه اقدامات کمیسیون در راستای جلوگیری از شهرفروشی، لغو مصوبه برج باغ، ایمن‌سازی گودها و غیره دستاوردهای مثبتی بوده اما اهدافی همچون نوسازی بافت فرسوده نیازمند حمایت و پیگیری بیشتری است. رییس شورای شهر در حوزه خدمات شهری نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: با اینکه اقدامات خوبی در صیانت از باغ‌ها و فضای سبز انجام شده، اما نیازمند نظارت بیشتر بر نظافت شهر و بهبود سیستم پسماند هستیم و در حوزه عمران و حمل و نقل نیز با اینکه زیرساخت‌های مناسبی در مترو داریم، اما نیازمند تسریع تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی در مترو و اتوبوسرانی و تامین مالی تجهیز و تکمیل مترو و شتاب پروژه‌های عمرانی هستیم.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه برنامه و بودجه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و شاهد تدوین برنامه سوم توسعه و کاهش 3 هزار نفری کارمندان شهرداری هستیم، ادامه داد: به‌روزرسانی گزارش‌های تفریغ و تحولات در ساختار بودجه‌ای شهر از طریق افزایش سهم درآمد پایدار و جذب سرمایه‌گذار ضروری است .در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی بهتر عمل کرده و توسعه و تقویت گرمخانه‌ها را در اولویت قرار دهیم. در حوزه حقوقی و نظارت نیز باید پیگیری پرونده‌های حقوقی شهرداری تهران را جدی‌تر بررسی کنیم.

   ترافیک سنگین در مسیر بررسی طرح‌ها

در ادامه مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران به ارایه گزارش عملکرد این کمیسیون پرداخت و گفت: مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت، بودجه سالانه و برنامه پنج ساله سوم شهر تهران بود. بسیاری از طرح‌ها و لوایح تنخواه بودجه‌ای دارند، لذا ترافیک سنگینی در حوزه‌ بررسی طرح‌ها و لوایح در این کمیسیون وجود دارد. این کمیسیون ۱۳۷ جلسه برگزار کرده که اغلب آنها با حضور همه اعضای کمیسیون برگزار شده است. از اقدامات کلیدی که در کمیسیون برنامه و بودجه آغاز شده و تاثیر زیادی در ساختار شهرداری تهران گذاشته است، می‌توان به موضوع تعدیل نیروی انسانی در مجموعه شهرداری تهران اشاره کرد. در اواخر دوره چهارم مدیریت شهری ۱۳ هزار نفر نیرو بدون ضوابط قانونی در مجموعه شهرداری تهران استخدام شدند، از این رو، تصویب کردند که سالانه ۶ درصد از نیروهای این مجموعه را کاهش دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح آمار نیروهای شهرداری تهران گفت: در شهریور ماه سال ۱۳۹۶، ۶۸ هزار و ۱۲۷ نفر نیرو در مجموعه شهرداری تهران مشغول به کار بود که در تیر ماه سال ۱۳۹۸ این نیروها به عدد ۶۴ هزار و ۹۱۴ نفر کاهش پیدا کرد. در حقیقت ۳ هزار و ۲۱۵ نفر نیرو را در مجموعه کاهش دادیم. بررسی تاریخ شهرداری قبل و بعد از انقلاب نشان از این دارد که هیچگاه نیروهای انسانی شهرداری تهران تا این میزان کاهش پیدا نکرده بود. به این ترتیب اصلاح ساختار شهرداری تهران به صورت جدی مطرح شده و توسط شهرداری پیگیری می‌شود، البته امیدواریم لایحه تغییر ساختار آن در کمترین زمان ممکن برای تصویب به شورای اسلامی شهر تهران بیاید.

الویری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تحقق شفافیت در دوره پنجم مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: مساله شفافیت از اهمیت بسزایی برخوردار است، قطعا تاریک‌خانه موجود زمینه فساد مالی را ایجاد می‌کند و شفافیت ابزار جدی برای مقابله با فساد محسوب می‌شوند. در این دوره شفافیت در پنج حوزه معاملات شهرسازی، سازمانی، مالی و خود شورای شهر تهران محقق شده است. همچنین موضوع کنترل حین خرج‌ها و بعد از خرج که در حقیقت موضوعی ذی حسابی محسوب می‌شود بطور جد توسط کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری می‌شود. همچنین بحث حسابرسی‌ها برای اولین‌بار علاوه بر گزارش حسابرسی‌ها مجموعه‌ای از بایدها و و نبایدها در مصوبات شورا مورد توجه قرار می‌گیرد.

   تلاش برای احیای مجتمع‌های ایستگاهی

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز گزارشی از عملکرد دو ساله کمیسیون متبوع خود در صحن شورای شهر ارایه کرد و گفت: آنهایی که می‌گویند شهر تهران تعطیل است، بخش زیادی فضاسازی می‌کنند. در این مدت پروژه‌های زیادی در حوزه عمرانی به اتمام رسیده است.کار شورا، کاری اجرایی نیست که برای مردم ملموس باشد. ما در شورا کار اجرایی نمی‌کنیم اما وظیفه ما سیاست‌گذاری است و شورا و شهرداری به نوعی مکمل هم هستند.

علیخانی با اشاره به فعالیت مجدد کارخانه آسفالت شهرداری گفت: موضوع آسفالت، یکی از گلایه‌های شهروندان تهرانی بود که همیشه از چاله و چوله‌های شهر انتقاد می‌کردند و خسارت بسیاری به خودروها و مردم وارد کرده بود. شهرداری دو کارخانه آسفالت داشت که تعطیل شده بود که آنها را راه‌اندازی کرد و از این محل ۲۰۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی شد، زیرا پیش از این کارخانه‌ها، تعطیل و آسفالت بی‌کیفیت خریداری می‌شد.

به گفته وی، پیگیری گودهای پرخطر شهر تهران، ایمنی ساختمان‌ها، بررسی وضعیت گره‌های ترافیکی، احیای مجری ذی‌صلاح، پیگیری ساخت تونل‌ها و زیرگذرها و پیگیری ایجاد خیابان کامل در تهران، بخش دیگری از موضوعاتی بود که توسط این کمیسیون پیگیری شده است.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به حل بخشی از مشکلات خیابان ۱۷ شهریور اظهار کرد: هنوز برخی از مشکلات پابرجاست که حل آنها نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. پیگیری‌ ایمن‌سازی خطوط ۶ و ۷ مترو که بسیاری از موارد آن رفع مشکل شده، از دیگر فعالیت‌های این کمیسیون بوده و همچنان برخی از مشکلات باقی است که پیگیر رفع آن نیز هستیم.احیای مجتمع‌های ایستگاهی، پیگیری احیای مرکز مطالعات جامع ترافیک و تلاش برای افزایش بودجه حمل و نقل در بودجه سالانه شهرداری، از دیگر مواردی بود که علیخانی به عنوان عملکرد کمیسیون حمل و نقل و ترافیک به آن اشاره کرد.

 

نظر شما