شناسهٔ خبر: 34955014 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رسانه‌های غربی:

ظریف «بیاریتز» را ترک کرد

تهران – ایرنا – رسانه‌های غربی گزارش دادند که «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پس از دیدار با رئیس جمهوری و مقام‌های ارشد فرانسه، این کشور را ترک کرد.

صاحب‌خبر -

رویترز یکشنبه شب به نقل از یک شاهد عینی نوشت ظریف سوار هواپیما شد تا شهر «بیاریتز» را ترک کند.
بیاریتز میزان نشست سالانه رهبران گروه هفت است.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران یکشنبه شب تصاویری از دیدار خود با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه منتشر کرد و در توئیتر نوشت: راه پیش رو دشوار است اما ارزش امتحان کردن دارد.

پیش تر، ظریف در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد: دیپلماسی فعال ایران در راستای تحقق تعامل سازنده ادامه می‌یابد.

وی افزود: پس از گفت‌وگوهای گسترده با ژان ایو لودریان و وزیر دارایی فرانسه، با امانوئل مکرون در حاشیه نشست گروه هفت دیدار کردم. پس از آن جلسه توجیهی مشترکی با انگلیس و آلمان داشتم.

ظریف در بخش دیگری از توئیت خود نوشت: راه پیش رو دشوار است اما ارزش امتحان کردن دارد.

ظریف روز جمعه به دعوت رسمی فرانسه و برای بررسی آخرین وضعیت پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه به پاریس رفت و با مکرون و لودریان دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران همچنین عصر یکشنبه وارد شهر «بیاریتز» شد و بار دیگر با مکرون و لودریان ملاقات کرد.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در اقدامی غیرمنتظره و چشمگیر برای شکستن بن بست دیپلماتیک بر سر برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران، وارد بیاریتز محل برگزاری اجلاس گروه - ۷ شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در این باره گزارش داد: حضور غیر منتظره ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه-۷، حاکی از تلاش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست، برای یافتن راه حلی به منظور کاهش مشکل پر پیچ و خم میان تهران و واشنگتن است.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه تأکید کرد که هیچ برنامه مذاکره با طرف آمریکایی برنامه ریزی نشده است.

استیون منوچین  وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در واکنش به سفر وزیر خارجه ایران به بیاریتز، بصورت تلویحی از اعلام آمریکایی بدون شرط واشنتگن برای گفت و گو با ایران خبر داده بود.

مکرون در آستانه اجلاس گروه-۷ ، با وزیر خارجه ایران دیدار و گفت وگو کرد تا به گفته خودش بتواند تهران و واشنگتن را به پای میز مذاکره بکشاند.

سیاست ترامپ مبنی بر اعمال «حداکثر فشار» بر تهران از طریق تحریم ها توسط قدرتهای اروپایی مورد انتقاد قرار گرفته است و به عنوان افزایش خطر درگیری در خاورمیانه دیده می شود.

نظر شما