شناسهٔ خبر: 34951153 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

کانون‌های مساجد در گام دوم انقلاب به حوزه اخلاق، معنویت و سبک زندگی ورود جدی کنند

حجت‌الاسلام ارزانی تاکید کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید در حوزه های اخلاق، معنویت و سبک زندگی به صورت خاص ورود کنند. چراکه مساجد بهترین مکان برای آموزش در عرصه‌هایی همچون حجاب هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» در گردهمایی بزرگ «روز جهانی مسجد» که امروز (یکشنبه، سوم شهریور ماه) در مرکز همایش های بین المللی نیایش واقع در تهران بالاتر از میدان شهید طهرانی مقدم برگزار شد با اشاره به جایگاه عظیم حضرت علی (ع) نزد پیروان ادیان و مذاهب مختلف در سراسر جهان، گفت: زمانی وزیر اسبق بهداشت و درمان کشور لبنان در نشستی میهمان ما بود. فیلمبرداران مدام تاکید داشتند افراد از جای خود تکان نخورند تا اختلالی در روند فیلمبرداری پیش نیاید. وقتی نوبت به سخنرانی این وزیر رسید، ایستاد و شروع به حرکت کرد. وقتی به ایشان گفتند که نباید از جای خود تکان بخورید، گفت چنین درخواستی از من نداشته باشید وقتی نام امام علی (ع) بیاید بی تفاوت باشم. من پس از اتمام آن نشست با ایشان صحبت کردم و او که یک فرد مسیحی است، گفت 50 مرتبه نهج البالاغه را خوانده ام.

 

رئیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به نگارش دو نامه از سوی مقام معظم رهبری خطاب به جوانان آمریکا شمالی و اروپا و همچنین صدور بیانیه های مهم دیگری از سوی معظم له در مقاطع مختلف یادآور شد: رهبر معظم انقلاب هیچ گاه درخواست انتشار وسیع بیانیه های گام خود را نداشتند اما در مورد بیانیه گام دوم انقلاب چنین درخواستی را مطرح کردند. این بیانیه حاصل کار  پژوهشی و حرفه ای جمع زیادی از نویسندگان و پژوهشگران کشور در حوزه های مختلف است و سرانجام با نظارت و راهبری مقام معظم رهبری تدوین شد. جالب آنکه بیانیه زمانی صادر شد که دشمنان ادعا می کردند نظام اسلامی چهل سالگی خود را نخواهد دید. بیانیه گام دوم انقلاب در چنین فضایی مسیری نو در ادامه مسیر حرکت انقلاب ایجاد کرد.

 

وی افزود: برای ایجاد هر تمدنی 200 تا 300 سال زمان نیاز است انقلاب ما بسیار نوپا است. وقتی انقلاب های مختلف دنیا را بررسی می کنیم، متوجه می شویم انقلاب ما انقلابی مردمی و با رهبری یک فقیه مجاهد یعنی حضرت امام خمینی (ره) و از طریقی جز کودتا به پیروزی رسید. انقلاب ما به جایگاهی در جهان رسیده است که قدرتمندان عالم مجبورند با ما مذاکره کنند. گاهی برخی از این کشورها مجبور می شوند در پشت پرده با ما مذاکره کنند.

 

ارزانی اضافه کرد: امروز ایران اسلامی توانسته روی پای خود بایستد، محکم و استوار باشد و عزت و سربلندی خود را با وجود تمام مشکلات حفظ کند.

 

ائمه جماعات در راس کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند

 

وی گفت: ائمه جماعات در راس کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند و این موضوع به صراحت در اساسنامه ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد تصریح شده است.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد اضافه کرد: حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری زمانی به بنده فرمود ما هیچ مشکلی میان مدیران کانون های فرهنگی هنری و ائمه جماعات سراغ نداریم و این موضوع به دلیل این است که ائمه جماعات یا خودشان مدیر کانون های فرهنگی هنری هستند یا مدیران این کانون ها با نظر مستقیم آنها انتخاب می شوند.

 

وی در ادامه با اشاره به فعالیت 25 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد کشور و بیش از 1200 کانون فرهنگی هنری در مساجد استان تهران، خاطرنشان کرد: این کانون ها در زمینه گام دوم انقلاب اسلامی باید در دو حوزه به صورت خاص و در پنج حوزه نیز به صورت عمومی فعالیت کنند. کانون های فرهنگی هنری باید در حوزه های اخلاق، معنویت و سبک زندگی به صورت خاص ورود کنند.

 

 مساجد باید محله محور باشند

 

وی افزود: ما معتقدیم هنر مدیریتی مسجد و کانون های فرهنگی هنری وارونه است یعنی ائمه جماعات در بالای هرم و ما در پایین این هرم قرار داریم، بنابراین، اگر ائمه جماعات می فرمایند در فلان محل با فلان الگو می توانیم مروج اخلاق، سبک زندگی باشند ما دست آنها را در آن زمینه باز می گذاریم، اعتقاد داریم مساجد باید محله محور باشند البته مفهوم مساجد می تواند در سطح جهان نقش آفرین باشد اما به صورت مستقیم باید در سطح محلات اثرگذار باشد.

 

ارزانی با اشاره به چهار عرصه تبلیغ- ابلاغ، اقناع، سبک سازی و سیره سازی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش تذکر جدی درباره سبک زندگی اسلامی مطرح فرمودند. سبک سازی به این سادگی نیست و دنیا سال ها است در این حوزه کار می کند و الان اثرات آن را می بینند. کانون های فرهنگی هنری و مساجد می توانند در حوزه اخلاق، معنویت و سبک زندگی سبک ساز باشند. برای نمونه باید دقت کنیم و من این را عالمانه می گویم چندین دانشگاه و پژوهشکده به این نتیجه رسیده اند کسانی که حجاب خوبی در کشورمان ندارند، معاند نیستند، بنابراین ما می توانیم با سبک سازی حجاب آنان را به داشتن حجاب سلامی تشویق کنیم.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مساجد بهترین فضا برای آموزش در عرصه های مختلف از جمله حجاب هستند. کانون های فرهنگی هنری مساجد نیز می توانند با اقتضائات محلی خود در زمینه های مختلف از جمله اخلاق، معنویت سبک زندگی و حجاب اثرگذار باشند. گاهی با یک الگوی ساده و ابتکاری می توان جوانان را جذب مساجد کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به تبلیغ خود در 53 کشور جهان یادآور شد: روحانیون مسیحی آموزش تخصصی برای جذب افراد مختلف دریافت می کنند و من اثرگذاری این آموزش ها را از نزدیک شاهد بوده ام.

 

حجت الاسلام ارزانی اظهار کرد: ما در بین خودمان سبک ها و مدل های خوبی داریم که بسیار اثرگذار هستند هرچند متاسفانه برخی از آنان را به عنوان سبک و مدل نمی شناسیم.

 

وی گفت: ما زمانی به اسقف اعظم سر می زدیم و همین باعث شد وقتی چند سال قبل بیست و هشتم صفر با ژانویه همزمان شود، اسقف اعظم طی بیانیه ای اعلام کرد که همه مسیحیان برنامه های ویژه را چند روز دیرتر یعنی در ابتدای ماه ربیع الاول برگزار کنند. اقدام این اسقف به دلیل این بود که ما چند بار به ایشان سر زده بودیم.

 

رییس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: ما می توانیم در حوزه های مختلفی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح کرده اند (آموزش، پژوهش، عزت ملی، اقتصاد و روابط خارجی) اثرگذار باشیم ولی نقش آفرینی ما در حوزه های اخلاق، معنویت و سبک زندگی بیشتر خواهد بود.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما می توانیم مساجد را به مدلی که امام خمینی (ره) ایجاد و مقام معظم رهبری دنبال کرده اند، به شکوه و عظمت سال های اولیه انقلاب بازگردانیم.

 

 

نظر شما