شناسهٔ خبر: 34946519 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک در اردبیل برگزار شد

دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم به میزبانی اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم به میزبانی اردبیل و با حضور میهمانان و سخنرانان داخلی و خارجی در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

در حاشیه دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم نمایشگاه ارائه محصولات ارگانیک نیز برگزار شد.

تنها 0.4 درصد محصولات کشاورزی کشور در اردبیل تولید می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در این همایش اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالایی که در استان اردبیل در بخش کشاورزی وجود دارد، این استان یکی از قطب‌ها مهم کشاورزی در کشور به شمار می‌رود و باید بتوانیم زمینه برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از این ظرفیت‌ها را فراهم آوریم.

ارژنگ عزیزی با اشاره به اینکه یک دهم جمعیت و مساحت کشور مربوط به اردبیل است، افزود: با این حال و با وجود ظرفیت‌هایی که در استان در بخش کشاورزی وجود دارد اما تنها چهار دهم محصولات کشاورزی کشور در اردبیل تولید می‌شود که باید تلاش کنیم تا این میزان را افزایش دهیم.

وی بیان کرد: سالانه 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان اردبیل تولید می‌شود که با بهره‌برداری از پروژه‌های مختلفی که در سطح استان در این بخش در حال اجرا بوده و نیز با استفاده از دانش نوین بخش کشاورزی می‌توان این میزان محصول را افزایش داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به گستردگی بخش کشاورزی گفت: باید برای بهره‌گیری از ظرفیت‌ها در این حوزه از هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه استفاده و با برگزاری همایش‌های کاربردی زمینه برای انتقال دانش نو به بخش کشاورزی را فراهم آوریم.

عزیزی برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها را زمینه‌ساز توسعه استان دانست و تصریح کرد: باید این همایش‌ها همراه با طرح مشکلات و راهکارها باشد تا بتوان با بکارگیری راهکارهای لازم زمینه برای رشد و توسعه استان را فراهم آورد.

تولید 4.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز در این کنفرانس اظهار کرد: استان اردبیل با توجه به تنوع اقلیمی که در آن وجود دارد به عنوان ویترین کشاورزی کشور مطرح بوده و تلاش و جدیت بر این است تا هر چه بیشتر بتوانیم رونق و توسعه این بخش را شاهد باشیم.

خلیل نیکشاد با اشاره به میزان تولیدات محصولات کشاورزی در سطح استان بیان کرد: سالانه حدود 4.5 میلون تن انواع محصولات کشاورزی در سطح استان اردبیل تولید می‌شود که با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا در سطح استان این میزان تولیدات افزایش قبل توجهی خواهد داشت.

وی در مورد سهم بخش کشاورزی در اشتغال استان گفت: بخش قابل توجهی از افراد در بخش کشاورزی استان مشغول به کار هستند و با اجرای پروژه‌ها و طرح‌های کشاورزی تلاش می کنیم تا سهم این بخش را در اشتغال استان توسعه و گسترش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از حمایت از ایده‌های نو در راستای افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی استان خبر داد و افزود: از طرح‌ها و ایده‌های کاربردی در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام می دهیم.

برگزاری 8 کنفرانس بین‌المللی در دانشگاه محقق اردبیلی

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این همایش اظهار کرد: در راستای انتشار یافته‌های نو برگزاری همایش‌های علمی در بخش‌های مختلف در اولویت دانشگاه محقق اردبیلی بوده که در این راستا از ابتدای سال تاکنون چهار همایش علمی بین‌المللی و دو همایش ملی در این دانشگاه برگزار شده است.

ابوالفضل بضاعت‌پور برگزاری همایش‌های علمی را گامی مهم در راستای هم افزایی دانش و انتشار یافته‌های نو و توسعه ملی دانست و تصریح کرد: تلاش و جدیت بر این است تا خروجی و نتایج این همایش‌ها و کنفرانس‌ها منجر به توسعه در بخش‌های مختلف شود.

وی ایجاد خودباوری را از نتایج مهم برگزاری چنین همایش‌ها و کنفرانس‌ها دانست و گفت:‌ باید در چنین رویدادهای طرح مشکلات ملی و ارائه راهکارها برای رفع این مشکلات مد نظر باشد تا بتوانیم زمینه برای توسعه ملی را فراهم آوریم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی دانشگاه جامعه‌محور را شعار و رویکرد اساسی دانشگاه محقق اردبیلی برشمرد و بیان کرد: در راستای تحقق این مهم تلاش می‌کنیم تا ارتباط دانشگاه و جامعه را تقویت کنیم که در همین راستا 189 طرح بین‌سازمانی این دانشگاه منعقد شده است.

بضاعت‌پور از برنامه‌ریزی برای برگزاری هشت کنفرانس بین‌المللی در سال آینده در دانشگاه محقق اردبیلی خبر داد و افزود: با وجود اینکه برگزاری همایش‌های علمی به دلیل مراحل آن کار سختی است اما دانشگاه محقق اردبیلی با برنامه‌ریزی دقیق تمامی همایش‌های علمی تدوین شده را به صورت مرتب و طبق زمانبندی برگزار می‌کند.

کشاورزی ارگانیک یک ضرورت برای جامعه امروزی است

رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی و ششمین کنفرانس ملی کشاورزی ارگانیک و مرسوم نیز در این همایش گفت: کشاورزی ارگانیک با توجه به اینکه غذای سالم در اختیار جامعه می‌گذارد کشاورزی پایدار، استراتژیک و آینده‌دار به شمار می‌رود.

اکبر قویدل کشاورزی ارگانیک را یک ضرورت برای جامعه امروزی دانست و افزود: در راستای کمک به تنفس درختان در این کنفرانس تلاش شده تا استفاده از کاغذ به شک حداقلی باشد به طوری که در تمامی پکیج‌های این کنفرانس از اجناس قابل بازیافت استفاده شده و از چاپ کاغذی مقالات جلوگیری شده است.

رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی جلوگیری از چاپ مقالات پذیرفته شده به صورت پوستر را از دیگر اقدامات برای کاهش مصرف کاغذ در کنفرانس برشمرد و بیان کرد: این مقالات به صورت الکترونیکی از ویدئو پروژکتورها پخش شده و گواهینامه مقالات نیز از سایت کنفرانس قابل دانلود است.

انتهای پیام/ح

نظر شما