شناسهٔ خبر: 34945567 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری برگزار شد

71461

نشست همگرایی دولت و پدید آوردندگان آثار فرهنگی و هنری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و مشاوران این دو وزارت‌خانه و نیز هنرمندان عرصه‌های مختلف برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در این نشست علی اصغر سید آبادی – مشاور وزیر در امور برنامه ریزی - با اشاره به اینکه از سال گذشته به منظور تدوین پیش نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت انجمن‌های صنفی، فرهنگی و هنری و رسانه‌ای، کانون‌ها و جلسات مرتبطی را با حضور نمایندگان صنوف مختلف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار کرده‌ایم، گفت: پیش‌نویس این تصویب نامه حاصل همفکری و مشورت نمایندگان ۱۴ تشکل و انجمن فرهنگی هنری و رسانه‌ای است که طی بیش از یک سال گذشته در ده‌ها جلسه عمومی برگزار و به تایید و امضای دو وزارتخانه برای اجرایی شدن رسیده است.

وی گفت: پس از تصویب این پیشنهاد تمام پدیدآوردندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌تواند در بستر تشکل‌های رسمی و تخصصی روابط کار مطالبات خود را از طریق گفت و گوهای سه جانبه ملی دنبال کنند، تا امنیت شغلی پایدار محقق شود.

مشاور وزیر در امور برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد:‌ تنظیم و تصویب دستور العمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی و فرهنگ و هنر و رسانه‌ و کانون‌های مربوط از دیگر مواردی است که در این تصویب نامه پیش بینی شده و تشکل‌های ۱۴ گانه فوق به منظور پیشبرد هر چه بالاتر اهداف تصویب نامه مبادرت به تهیه ارائه و پیش نویس دستورالعمل آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی کرده‌ایم.

در ادامه هوشمند رضوی – روزنامه‌نگار - با بیان این که هدف از شکل‌گیری انجمن‌های صنفی فرهنگی و هنری استقرار توسعه و نهادینه سازی مفهوم کار شایسته است گفت: کار شایسته به مفهوم بین‌المللی امروزی  کاری است که مولد کرامت انسانی، آزادی و برابری انسان‌ها باشد. در کار شایسته تفاوتی بین زن و مرد و دستمزدها وجود ندارد و به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای همگان است. ما به دنبال حذف خانه‌ها نیستیم. این تشکل‌ها در تناقض با خانه‌ها شکل نمی گیرد و نمی‌تواند تمام مشکلات را نیز حل کند. در گام دوم،   نیازمند حمایت دولت در این رابطه هستیم.

در ادامه فیاض ظاهر – مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با ارائه این مطلب که وقتی برای فرهیختگان و معلمان احترام قائل نباشیم، زیست خوبی نخواهیم داشت، گفت: در هر دولتی اگر یک نویسنده احساس کند از سوی دولت مورد احترام است، امید اجتماعی را به  جامعه بر می‌گرداند. متاسفانه ما شاهد فرار مغزها در جامعه هستیم. و میل به خروج از کشور زیاد شده است. با امضای چنین تفاهم نامه‌هایی و اجرایی شدن آن این احساس به هنرمندان و سایر فعالان عرصه‌ی هنر بر می‌گردد که کار آنها قابل احترام است.

در ادامه ایرج راد – مدیر عامل پیشین خانه تئاتر - با اشاره به تلاش‌های سالیان دراز خانه تئاتر برای امنیت شغلی این قشر و پیگیری مطالباتشان و شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در برنامه چهارم توسعه که امنیت شغلی هنرمندان مطرح شد و همچنین در برنامه پنجم با تمام پیگیری‌ها به جایی نرسیدیم و نهایتا در برنامه ششم توسعه راهکارهایی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد. اما آنجا هم پیگیری صورت نگرفت و خانه‌ی تئاتر به این موضوع ورود پیدا کرد و درصدد بودیم که پیگیری خود را تا نهایی شدن این موضوع انجام بدهیم. خوشبختانه وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نسبت به این موضوع رغبت نشان دادند و از تمام انجمن‌های صنفی برای ورود به این موضوع دعوت کردند و طی یک سال گذشته جلسات متعددی در این راستا برگزار شد و نهایتا امروز به این تفاهم نامه رسیدیم. امیدواریم هیات دولت هم این تفاهم نامه را تصویب کند.

در ادامه منوچهر شاهسواری – مدیر عامل خانه سینما - با بیان این مطلب که هنرمندان یک پیکره واحد هستند و از نظر تولید ومحتوا تمام هنرمندان در یک خط هستند و از این رو نیازمند حمایت و وحدت هستیم، گفت: کسانی که مخالف فعالیت صنفی  و تشکل‌ها هستند، با هویت معلوم می‌خواهند از فضای ابهام آلود بهره خود را ببرند. در واقع این افراد فرهنگ و هنر کشور را غارت می‌کنند. اگر یم‌خواهیم برای آیندگان چیزی باقی بگذاریم تشکیل تشکل‌های صنفی را باید به صورت جدی پیگیری کنیم. آنچه امروز در جهان اقتدار ما را نشان می‌دهد، اقتدار فرهنگی است. ما خواستار این امر هستیم که اجازه ندهیم تصویب نامه‌ها در چرخه اداری دولت به تاخیر بیافتد، زیرا فراموشی به وجود می‌آورد و این فراموشی دل مردگی ایجاد می‌کند. نظام بازنشستگی اهالی فرهنگ و هنر در شرایط اسفناکی هستند و در حال حاضر نیمی از هنرمندان با کف حقوق بازنشستگی زندگی می‌کنند. نیازمند یک تصمیم انقلابی برای این موضوع مهم هستیم.

در ادامه نگار نادری پور – مدیر انجمن صنفی مجسمه‌سازان ایران - با ارائه فعالیت‌های هفت انجمن در عرصه‌ی هنرهای خوشنویسی، گرافیک  و عکاسی، سفالگری و نقاشی  و مجسمه سازی گفت: هنر محل تکثر، تنوع و گفت و گو است. با هنر است که می‌توانیم صداهای ناشنیده را بیان کنیم. این نهادها و صنوف در میان دولت و جامعه ایستاده‌اند و آنها هستند که می‌توانند قدرت را بین مردم و دولت به موازنه برسانند و حق را به مردم و جامعه بدهند.

وی گفت: امیدواریم این تصویب نامه هر چه زودتر در هیات دولت به امضا برسد. ما تعد می‌کنیم با تشیکل این صنوف جز در جهت توانمند سازی، استقلال و حمایت و صیانت از حقوق مادی و معنوی هنرمندان استفاده نکنیم. مقصد نهایی از تشکیل این انجمن‌ها باید نظارت ومطالبه‌گری در اجرای صحیح آنها باشد. تا زمانی که تشکل‌های صنفی، ذیل قانون ۶ وزارت کار تشکیل نشود این اهداف محقق نخواهد شد. با تشکیل نهادهای صنفی است که باری از دوش دولت برداشته می‌شود و دولت تنها به سمت سیاست گذاری فرهنگی حرکت می‌کند.

در پایان این نشست با حضور وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگی و هنر و رسانه و کانون‌های مرتبط با آن امضاء شد.

انتهای پیام

نظر شما