شناسهٔ خبر: 34943808 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دستاوردهای یک سال گذشته دانشگاه الزهرا(س)؛

ملانظری:توسعه فعالیت‌های بین‌المللی مهم‌ترین برنامه راهبردی دانشگاه است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه الزهرا(س) توسعه فعالیت‌های بین‌المللی را از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: رشد ۱۰۰ درصدی تعداد دانشجویان خارحی، افتتاح مرکز آموزشی و گسترش فعالیت‌های برون مرزی از دستاوردهای بزرگ این دانشگاه در یک سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

«مهناز ملانظری» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهارداشت: در سالی که گذشت تمامی برنامه‌های راهبردی، شاخص‌ها و معیارهای کلیدی تعیین شده به همراه تغییرات سالیانه آن به دقت مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت که از جمله مهمترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه توسعه فعالیت‌های بین‌المللی است.

وی افزود: در این راستا شاهد رشد ۱۰۰ درصدی تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه، حضور در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۱۸، افتتاح مرکز آموزشی، گسترش فعالیت‌های برون مرزی بودیم.

رئیس دانشگاه الزهرا (س) به امور زیرساختی و توسعه ای این دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: افتتاح ساختمان جدید کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و راه اندازی مجدد مرکز سلامت و درمان از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در یک سال گذشته است.  

ملانظری یادآور شد: ایجاد مرکز نوآوری و شکوفایی در مهارت افزایی و کارآفرینی دانشجویان بسیار موثر است که از جمله دستاوردهای آن می توان به حضور استارتاپ تحت حمایت این دانشگاه برای اولین بار در نمایشگاه الکامپ اشاره کرد.

وی تصریح  کرد: همچنین توجه و تمرکز بر موضوع تضمین کیفیت گروه های آموزشی و نقش تعاملات بین المللی در ارتقای کیفیت آموزشی زمینه ساز تحقق انجام پروژه ها و دوره های مشترک با دانشگاه های بین المللی شد.

به گزارش ایرنا، هسته های پژوهشی ساختارهای جدیدی است که با هدف افزایش ظرفیت علمی و تحقیقاتی در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه طراحی شده است.  
جهت بخشی به فعالیت های پژوهشی دانشگاه الزهرا(س) درمورد اولویت های علمی و صنعتی کشور، تثبیت دانشگاه به عنوان یک دانشگاه پژوهش محور همراه با افزایش برون داد فعالیت های پژوهشی، حمایت از تولید دانش بنیان و نیز افزایش ارتباطات بین المللی در راستای نیل به دانشگاه نسل سوم از جمله اهداف این هسته ها به شمار می رود.  
ملانظری همچنین ۴۹ پسادکتری مصوب و خاتمه یافته، چاپ ۱۰ کتاب تالیفی و ۱۲ عنوان کتاب ترجمه جدید و رونمایی از کتاب دو جلدی مجموعه مستندات همایش اقتصاد مقاومتی را از عملکردهای پژوهشی مهم این دانشگاه عنوان کرد.  
وی همچنین برگزاری هفت سمینار بین المللی و پنج همایش ملی، انجام فعالیت‌هایی زیربنایی و تخصصی در امور آزمایشگاه‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و اقتصادی با سازمان ملی استاندارد را از دیگر عملکردهای پژوهشی دانشگاه در سال ۹۷ برشمرد.  

تبدیل پنج دانشگاه برتر به سطح تراز بین‌المللی 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) تاکید بر برنامه‌ محوری در راستای اجرای پروژه‌ اقتصاد مقاومتی و قرار گرفتن در تراز بین‌المللی در توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتقای بستر و امنیت شبکه را از دیگر اقدامات این دانشگاه در یک سال گذشته ذکر کرد.  
ملانظری، تدوین سیاست‌ها و ساماندهی راه‌ کارهای اجرایی برای ارتقاء وبگاه دانشگاه و بهبود شاخص‌های وبومتری و حضور در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی (تایمز، کیو. اس، یومالتی رنک، گرین متریک، و ...) و ارتقاء جایگاه دانشگاه الزهرا(س) در نتایج رتبه‌بندی بین المللی Green Metric ۲۰۱۸ را از دیگر عملکردها وافتخارات این دانشگاه در سال ۹۷ عنوان کرد.  

انجام پروژه های هوشمند سازی و تحول سازمانی 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) به رونمایی از هفت سامانه دانش بنیان و نرم افزار دانشگاهی طوبی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: این نرم افزار قادر است سامانه‌های دانشگاهی را به‌طور یکپارچه تحت پوشش قرار دهد.  
ملانظری از سامانه هوش سازمانی (BI) گفت و افزود: این سامانه با اتصال به تمامی سامانه‌ها و پایگاه های داده موجود، شاخص های کلیدی عملکردهای دانشگاه را بازیابی کرده و در قالب گزارش های مدیریتی، در یک داشبورد مدیریتی آنلاین عرضه می شود.  
وی گفت: این سامانه در آینده نزدیک امکان تحلیل روند، پیش بینی و داده کاوی در خصوص داده ها و اطلاعات دانشگاهی را نیز خواهد داشت.  
رئیس دانشگاه الزهرا(س) سامانه مدیریت ارتباط با مشتری CRM یا همان پیاده ‌سازی طرح تکریم ارباب رجوع را از دیگر پروژه های هوشمند سازی دانشگاه بیان کرد و ادامه داد: این سامانه به منظور ارزیابی و بررسی میزان رضایت مراجعان پیش بینی شده است.  
ملانظری افزود: آرشیو دیجیتال اسناد از دیگر پروژه های هوشمند سازی این دانشگاه و مبتنی بر پروژه متن باز و دارای پشتیبانی از جست‌ وجوی تمام متن در اسناد فارسی و فرمت عکس است.  
وی ادامه داد: سامانه پایش و ارزیابی برنامه عملیاتی از دیگر پروژه های تحول سازمانی این دانشگاه است که در تامین زیر ساخت های لازم برای انطباق با برنامه عملیاتی دانشگاه و فرآیند پایش و ارزیابی طراحی و پیاده سازی شده است.  

برگزاری ۱۰ کارگاه دانش افزایی 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) درمورد عملکردهای آموزشی این دانشگاه نیز گفت: ایجاد دانشکده بین رشته ای علوم و فناوری های نوین، برگزاری بیش از ۱۰ کارگاه دانش افزایی برای اعضاء هیات علمی، اجرای طرح ارتقای مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان به‌ ویژه دانشجویان دوره کارشناسی از عملکردهای آموزشی این دانشگاه است.  
ملانظری طراحی و اجرای دروس اختیاری متناسب با نیازهای جامعه، اجرای آموزش‌های فرابرنامه‌ ای متناسب با هر رشته و نیاز بازارکار، رصد وضعیت اشتغال دانش آموختگان دانشگاه، برگزاری نشست ها و کارگاه های مهارت افزایی با همراهی دانش آموختگان، ایجاد و ارائه کلاس ها و دوره های مجازی و ارائه درس نامه های مجازی را از دیگر عملکردهای مهم این دانشگاه در یک سال گذشته عنوان کرد.  


طرح های دانشجویی علمی و فناوری 
رئیس دانشگاه الزهرا(س) همچنین اظهارداشت: کتابخانه مرکزی، سالن های مطالعه، اتاق نور، سایت های کامپیوتر، ارائه خدمات مشاوره و مددکاری، خدمات بهداشتی و درمانی با افتتاح بخش تخصصی کلینیک الزهرا (س) و تشکیل شورای صنفی دانشجویی پویا و فعال از طرح های علمی و فناوری دانشگاه است.  

 ۱۴ مقام قهرمانی اول تا سوم 
ملانظری به توسعه فضاهای تجهیزات ورزشی، تلاش برای حضور در ورزش های قهرمانی بانوان اشاره کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) در سال ۹۷ موفق به دریافت ۱۴ مقام قهرمانی اول تا سومی در المپیاد ورزشی و مسابقات قهرمان کشوری شدند.  
وی افزود: یک مقام اولی و دو مقام سومی دراگون بوت در مسابقات باشگاه‌های جهان، یک مقام اولی کاتا در رقابت های انتخابی دانشجویان در مسابقات جهانی دانشجویان، یک مقام سومی کاتای تیمی در مسابقات لیگ جهانی ترکیه، یک مقام اولی در رقابت‌های کاتا انتخابی دانشجویان جهت حضور در اردوی مسابقات جهانی دانشجویان، یک مقام اولی رشته کبدی در هجدهمین بازی های آسیایی جاکارتا، یک مقام اولی رشته فوتسال در مسابقات قهرمانی کشوری دانشگاه ها، یک مقام دومی رشته نجات غریق در مسابقات قهرمانی کشوری دانشگاه ها از فعالیت های ورزشی دانشگاه در سال گذشته بوده است.  
ملانظری همچنین به میزبانی و برگزاری چهارمین المپیاد ورزش همگانی دانشگاه های سراسر کشور اشاره کرد و افزود: چهارمین المپیاد ورزش‌های همگانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور دختران  به میزبانی  دانشگاه الزهراء(س) ۲۶ تیرماه به مدت ۶ روز در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

تشکیل کمیته سبز 
ملانظری از تشکیل کمیته مدیریت سبز شناسایی و جذب دانشجویان مستعد گفت که برای اجرای برنامه ها و طرح های مرتبط با مدیریت سبز راه اندازی شده است.  
وی تصریح کرد: این دانشگاه با شعار'زن فرهیخته، جامعه بالنده' سال ۹۷ را به پایان رساند.  

قرارگیری دانشگاه الزهرا (س) در جایگاه دوم کشور در زمینه اثر گذاری بر توسعه پایدار

رئیس دانشگاه الزهرا(س) همچنین گفت: در نخستین رتبه بندی اثرگذاری موسسه تایمز ( university impact Ranking) بین ۴۶۰ دانشگاه جهان، این دانشگاه رتبه بین ۳۰۰- ۲۰۱ دانشگاه برتر جهان را کسب نمود.

ملانظری افزود: این رتبه بندی به ارزیابی اثرگذاری اجتماعی و اقتصادی دانشگاه‌ها در تحقق اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل متحد می‌پردازد.

انتخاب طرح‌های اساتید دانشگاه الزهرا(س) به عنوان طرح‌های برتر دانشگاهی 

وی یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح دو تن از اعضای  هیات علمی دانشگاه الزهرا را به عنوان طرح برگزیده دانشگاهی در سال ۹۷ انتخاب نمود.

وی افزود: طرح حسین راغفر عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی با عنوان عادلانه کردن سهم عوامل تولید در ایران نیز از دستاوردهای این دانشگاه است.

وی ادامه داد: هیات رئیسه دانشگاه الزهرا با هیات رئیسه دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، قرارداد همکاری های علمی، پژوهشی و بین المللی مشترک در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۸ را امضا کردند.

حضور دانشگاه الزهرا برای نخستین بار در رتبه بندی ۲۰۱۹ RUR 

رئیس دانشگاه الزهرا (س) افزود: در این رتبه بندی با رویکردی چند بعدی به عملکرد موسسات آموزش مالی توجه شده است که آموزش، پژوهش، تنوع بین المللی و پایداری مالی ابعاد این رویکرد است.

ملانظری همچنین گفت:  اولین همایش خلق برند در صنعت مد پوشاک با هدف ترویج علم برندسازی، تمرکز بر آموزش‌های تخصصی، آگاهی از الزامات قانونی برندسازی و روش‌های توسعه فرصت‌های کسب و کاری در این صنعت بود.

همکاری مشترک مدیریت برنامه و بودجه و مدیریت مالی دانشگاه الزهرا با پژوهشکده بیمه

رئیس دانشگاه الزهرا(س) به نشست مشترک مدیریت برنامه و بودجه و مدیریت مالی با پژوهشکده بیمه که با هدف انتقال تجربیات و بررسی فرصت‌های همکاری  با حضور مدیران بیمه برگزار شد، اشاره کرد و گفت: در این جلسه نتایج و دستاوردهای طرح‌های تحولی سازمانی مانند نظام پیشنهادات، طرح تکریم ارباب رجوع، هوش سازمانی، باز طراحی فرآیندها، سامانه جامع اداری مالی و ...ارائه و از سیستم‌های تازه استقرار یافته در دانشگاه بازدید شد.

فعالیت کیفی دانشگاه ها در گام دوم انقلاب افزایش می‌یابد

ملانظری افزود: کیفی سازی فعالیت‌های دانشگاه‌ها راهکاری است که در بیانیه گام دوم به آن تاکید شده و باید در دهه پنجم انقلاب به آن توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش دانشگاه‌ها یک نقش محوری عنوان شده، به این دلیل که دانشگاه‌ها دانشجوی چند بعدی پرورش می‌دهند.

رئیس دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: در این بیانیه به مسائل فرهنگی توجه جدی شده و با توجه به اینکه مسائل فرهنگی در دانشگاه‌ها بسیار مهم است می‌توان گفت دانشگاه‌ها می‌توانند فضای مناسبی برای نشر مسائل فرهنگی باشند.

حمایت دانشگاهیان الزهرا(س) از هموطنان سیل زده در فروردین ۹۸

رئیس دانشگاه الزهرا در خصوص حمایت این دانشگاه از هموطنان سیل زده گفت: اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه الزهرا مبلغی از حقوق خود را به سیل زدگان اهدا کردند.  

وی افزود: تشکل‌های اسلامی دانشگاه(بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی و جامعه اسلامی) با مجوز هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک‌های نقدی و غیرنقدی را برای حمایت از سیل زدگان جمع‌آوری کردند.  

ملانظری دستاوردهای پژوهشی دانشگاه را توسعه مجتمع فناوری و نوآوری - ترسیم نقشه دیپلماسی پژوهشی - طراحی و راه اندازی سیستم و ذخیره سازی ابری Toos - طرح پژوهشی پدافند غیر عامل و طرح پژوهشی در امنیت اطلاعات عنوان کرد و گفت: طرح پژوهشی بررسی اجتماعی توسعه اینترانت ایران، تیم های پژوهشی مساله محور، جذب محققان پسادکتری داخل و خارج، ایجاد مرکز پایداری و پیشرفت، پروژه ارتقا دانشگاه الزهرا به تراز بین المللی و پروژه بین المللی سازی مجلات دانشگاه از دیگر دستاوردهای پژوهشی این دانشگاه در یک سال اخیر است.

رئیس دانشگاه الزهرا(س)  دستاوردهای هوشمندسازی دانشگاه را سامانه تکریم ارباب رجوع (CRM)، سامانه هوش سازمانی (BI)، مدیریت مستندات و آرشیو دیجیتال بیان کرد و گفت: مدیریت دانش، برنامه ریزی منابع دانشگاه (ERP)، مهندسی و طراحی مجدد فرآیندها و جایگزینی PC با سیستم های VDI از دیگر دستاوردهای هوشمندسازی این دانشگاه در یک سال گذشته است ...  

ملانظری خاطرنشان کرد: جایگاه دوم کشور در زمینه تأثیرگذاری بر توسعه پایدار در نخستین رتبه بندی "اثرگذاری" موسسه تایمز،  ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه بندی  Green Metric ۲۰۱۸ و  کسب رتبه +۸۰۱ در حوزه موضوعی Physical Sciences رشته های شیمی، فیزیک، ریاضیات و آمار (تایمز) از جایگاه دانشگاه الزهرا در رتبه بندی های جهانی است.

نظر شما