شناسهٔ خبر: 34941636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

وزیر نیرو در پاسخ به میزان:

بخش قابل توجهی از بدهی عراق به ایران پرداخت شد

وزیر نیرو گفت: در یک سال اخیر تلاش زیادی از سوی ایران و عراق صورت گرفته که براساس آن بخش قابل توجهی از مطالبات پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، وزیر نیرو در نشست خبری در دومین روز هفته دولت در پاسخ به سوال خبرنگار میزان در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات عراق به ایران اظهار کرد: در گذشته مشکلاتی در زمینه دریافت بدهی‌ها وجود داشته که بخشی از آن مربوط به مسایل تحریم بوده است.

وی افزود: خوشبختانه در یک سال اخیر تلاش زیادی از سوی طرفین صورت گرفته که براساس آن بخش قابل توجهی از مطالبات پرداخت شده است.

اردکانیان در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر دریافت مطالبات قرارداد‌هایی در زمینه صادرات برق با کشور‌های عراق و افغانستان امضا شده است.

وزیر نیرو در ادامه بحث صادرات انرژی گفت: یکی از مزیت‌های نسبی به جهت موقعیت کشور روی اتصال تبادل انرژی با کشور‌های همسایه است.

وی افزود: در ۶ سال اخیر از منابع دولتی و خصوصی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت گرفته است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در صنعت برق پایداری شبکه را به همراه داشته است و طی ۱۵ سال اخیر شبکه برق کشور را گرفتار فروپاشی نکرده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: در سال جاری از محل صرفه جویی ها، ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کیلووات ساعت صادرات انرژی انجام شد که منابع حاصل از این صادرات در صنعت برق کشور هزینه می‌شود.

وی افزود: برای تابستان امسال هشت هزار مگاوات برق پیش‌بینی می‌شد که ۳ هزار مگاوات آن از محل صرفه جویی و ۵ هزار مگاوات از محل تولید بیشتر تامین شده است

اردکانیان در این نشست از تشریح اقدامات زیرساختی روستا‌های کشور توسط رئیس جمهور طی فردا خبر داد و گفت: اواخر سال گذشته خدمت رئیس جمهور عرض کردم که با توجه به اقدامات حائز اهمیت دولت در بخش آب و برق روستا‌ها یک برنامه در مقیاس ملی برگزار شده و این اقدامات برای مردم تشریح شود که با توجه به سیلاب‌های ابتدای سال جاری این مسئله به تاخیر افتاد.

وی افزود: با یادآوری این موضوع به ایشان، رئیس جمهور دستور داد که علاوه بر وزارت نیرو دیگر اقدامات زیرساختی نیز در بخش روستا‌ها برای مردم ارائه شود که مقرر شد فردا با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران تهران اقدامات دولت در بخش آب روستایی، برق روستایی، گازرسانی به روستاها، اقدامات بهداشتی و درمانی در روستاها، اقدامات ارتباطی و خدمات الکترونیک، راهسازی‌ها و خدمات زیرساختی مربوطه تشریح شود.

وزیر نیرو با اشاره به طرح‌های اجرایی در هفته دولت گفت: در هفته دولت ۷۳ طرح بزرگ در ۲۸ استان کشور با اعتبار بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرای طرح تامین آب استان‌های شرقی کشور از طریق دریا اظهار کرد: در کشوری که به آب‌های آزاد در شمال و جنوب دسترسی داریم و فناوری نمک زدایی باعث کاهش قیمت تمام شده، شده است، از این امکان برای تامین آب شرب برای امنیت خاطر شهروندان مخصوصا در منابع مرزی نخواهیم گذشت.

وی از تشکیل کارگروه سازگاری با کم آبی در استان‌ها و در سطح ملی، خبرداد و گفت: در این کارگروه‌ها قرار است برنامه‌های مدیریت مصرف در کنار تامین آب از منابع جدید اجرا شود.

اردکانیان خاطرنشان کرد: در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طرح‌های مدیریت مصرف تهیه شده و طرح استان خراسان جنوبی در کارگروه ملی تصویب شده است همچنین طرح خراسان رضوی تهیه شده و طرح استان سیستان در حال تدارک است.

وزیرنیرو با تاکید بر اینکه طرح‌های انتقال در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، بحث انجام نشده ندارد، خاطرنشان کرد: پیش بینی استان‌ها تا افق ١٤٢٥صورت گرفته است وهنوز مشخص نیست طرح‌ها چه زمانی کلنگ زنی شود که به سرمایه گذاری‌ها در این بخش بستگی دارد.

وی در ادامه به آخرین وضعیت ابرسانی به روستا‌های کشور اشاره کرد و گفت: طی ۶ سال گذشته ۷ میلیون جمعیت روستایی از شبکه آب سالم و پایدار برخوردار شدند کهطی این سال‌ها ١٠ هزار و ٢٠٠روستای کشور از آب شرب بهره‌مند شدند و تا پایان سال جاری یک هزار و ۱۲۴ روستای دیگر به این شبکه وصل می‌شوند.

اردکانیان با اشاره به تنش آبی کشور گفت: در حال حاضر ۵۹ شهر کشور با تنش آبی مواجه هستند به طوریکه نسبت به نیاز مصرف با کمبود منابع وکمبود تأمین آب مواجه هستند که برنامه‌هایی برای تکمیل خطوط مواسلاتی و انتقال آب و اصلاح مدیریت مصرف در این شهر‌ها برنامه ریزی شده است.

وزیر نیرو در ادامه خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر به طور میانگین در هر تابستان نسبت به سال قبل با رشد ۵.۲۲ درصدی بار مصرفی برق مواجه بودیم، اما در تابستان سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن این میزان رشد به ۳ درصد رسید و در تابستان امسال نسبت به تابستان ۹۷ میزان رشد بار به ۱ درصد رسید که قرار است این میزان درسال‌های آینده نیز حفظ شود.

انتهای پیام/

نظر شما