شناسهٔ خبر: 34941616 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ؛

همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین جدی گرفته نشده است

تهران- ایرنا- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوری دولت و ملت در ۱۵۰ سال گذشته و در کنار هم قرار نگرفتن آنها، علت این مهم را جدی نگرفتن همراهی و همگامی مردم در تدوین قوانین دانست.

صاحب‌خبر -

سید عباس صالحی امروز (یکشنبه) در نشست مشترک همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری در تالار رودکی، به برنامه های ارائه شده خود به مجلس شورای اسلامی برای اخذ رای اعتماد اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های من رونق و ساماندهی کسب وکارهای فرهنگی و هنری بوده و به همین سبب این مهم با جدیت دنبال شده و خواهد شد. اینکه امروز کنار هم‌ جمع شده و نشست مشترک همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری را برگزار کرده ایم، نشات گرفته و در ادامه همان برنامه هاست.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به موضوع مقررات‌زدایی و کاهش مقررات و قوانین دست و پاگیر در این وزارتخانه در ارائه و صدور مجوزها، افزود: از بدو ورود به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۷ مجوز در حوزه های فرهنگ و هنر و رسانه را به ۳۶ مورد کاهش داده و تجمیع کردیم.

مشاغل فرهنگی وهنری باید تعاریف خود را پیدا کند تا گرفتار ابهامات فراوان نشویم.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در جدی گرفتن واگذاری امور به مردم و پیگیری آن به عنوان مطالبات جدی، گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا حد زیادی واگذاری امور به تشکل ها و صنوف را انجام داده و ادامه خواهیم داد. معتقدیم بدون حضور و همراهی مردم کارها و امور پیش نخواهد رفت و پیوند دولت و ملت مستحکم نخواهد شد.

صالحی در عین حال تاکید کرد: رویکرد واگذاری امور به مردم به ویژه حوزه های فرهنگ وهنر که لایه ها و ‌ظرایف خاصی دارد بیشتر ما را به سوی موفقیت هدایت می کند، زیرا دولت نمی تواند درآن رهبری لازم را داشته باشد.
وی با بیان اینکه باید تلاش شود تا ردپای فرهنگ و هنر درحوزه منابع سرمایه گذاری و تسهیلات را بیشتر کنیم، تاکید کرد: دربسیاری موارد که ضرورت داشت جای پای فرهنگ وجود داتشته باشد اقدام بایست و لازم صورت گرفته و خواهد گرفت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته درآیین نامه تبصره ۱۸ بودجه تفاهم نامه ای ایجاد شد و از طرفی دیگردر نامه ای خطاب به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری درخواست شد در صندوق توسعه ملی هم اهالی فرهنگ و هنر به عضویت این صندوق در بیایند که وی موافقت کرد.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: اقتصاد فرهنگ و معیشت به عنوان تولید و معیشت در منابع مالی باید جدی تر دیده شود، به دنبال حوزه حقوق اهل فرهنگ و هنر هستیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افتتاح مجتمع شورای حل اختلاف فرهنگ و هنر، این مه// را نیز در راستای احترام به جایگاه اهالی فرهنگ و هنر و رسانه برشمرد تا در یک فضای روان تر و صمیمی و در خور شان این قشر موارد اختلافات پیش رفته و مسائل در میان خود اهالی فرهنگ و هنر حل و فصل شود.

ایجاد گذرگاه‌های فرهنگ و هنر برای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی
وی با اشاره به اینکه محیط های متعددی با توجه به پروژه ها برای کسب و کارهای فرهنگی ایجاد شده که یکی ازاین اقدامات گذرهای فرهنگ و هنر است، یادآور شد: همزمان با هفته دولت و سفر امروز من به اصفهان نیز در نجف آباد و اصفهان دو گذرگاه فرهنگ و هنر افتتاح می شود که کسب و کارهای فرهنگی را همراه خواهد داشت.
وزیر فرهنگ و ‌ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: مردم باید در فرآیند مسیر تدوین قوانین و همراهی و همگامی با دولت حضور داشته باشند، خیلی وقت ها دولتمردان در بحث گفت و گو و در ارتباط بین دولت و مردم از سطح سیاست گذای تا مرحله اجرا باید همواره درکنار مردم حرکت کنند، با این نگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین گفت و گو و اتاق تهران را نیز دنبال می کنیم.
صالحی در مورد تصویب نامه امروز نیز گفت: تکلیف برنامه ششم توسعه در دولت دوازدهم مطرح و با همین نگاه صحبت آغاز و مقدمات یک جلسه فراگیر ایجاد شد و همه صنوف فرهنگ، هنر و رسانه با شکیبایی به صورت مستمر جلساتی را برگزار کردند.

 مهم است در یک عقل جمعی به نتیجه برسیم تا برای مقصد والا هدف گذاری و سیاستگذاری جدی برای رسیدن به افق های تعالی و هدف دار ترسیم شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: زمانیکه تکلیف در برنامه ششم توسعه ارجاع شد هدف برای شکل گرفتن انجمن، کانون و خانه به صورت سراسری آغاز و این سراسری شدن بخشی ازهویت نهاد مدنی بود؛ از این رو با این اتفاق رو به تخصصی شدن امور حرکت خواهیم کرد.
صالحی در عین حال تاکید کرد: این گام نخست و نیازمند مراقبت است؛ بنابراین در این مرحله صنوف پای کار آمده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از این امر حمایت کرد. تجربه نشان می دهد آنجاییکه مردم حضور پیدا کرده و امور را به دست گرفته اند، به طور یقین موفق عمل کرده و به نتایج مطلوب و مثبتی دست یافته ایم؛ لذا باید این روند و مسیر را دنبال کنیم.

امضای پیش‌نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه

با تصویب هیات وزیران، برای اولین بار در تاریخ هنر کشور، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و رسانه‌ای می‌توانند ذیل تبصره (٥) ماده (١٣١) قانون کار، انجمن صنفی سراسری تشکیل دهند. به موجب همین تصویب‌نامه هر یک از حوزه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند یک کانون سراسری تشکیل دهند و در نهایت از به هم پیوستن آنها کانون فراگیر فرهنگ و هنر، تشکیل خواهد شد.
از یک سال گذشته به منظور تدوین پیش نویس دستورالعمل نحوه تشکیل فعالیت‌ انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر، رسانه و کانون‌های مربوطه جلساتی با حضور نمایندگان صنوف مختلف فرهنگی و هنری و وزارت‌خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده است.
این جلسات به منظور تدوین آییننامه‌های ماده ٩٢ برنامه ششم توسعه که یکی از بندهای ذیل این ماده به بحث نظام صنفی مرتبط بود با حضور نمایندگان صنوف مختلف برگزار شد.
پیش‌نویس این تصویب‌نامه، حاصل همفکری و مشورت نمایندگان ١٤ تشکل و انجمن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که طی بیش از یکسال و در خلال برگزاری ده‌ها جلسه عمومی و تخصصی تهیه شده و با تایید و امضای دو وزیرکابینه دولت تدبیر و امید(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، جهت طرح و تصویب تقدیم هیات وزیران شده است.

پس از تصویب این پیشنهاد، کلیه پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه‌ای می‌توانند در بستر تشکل‌های رسمی و تخصصی روابط کار، مطالبات خود را از طریق گفت‌وگوهای سه جانبه ملی دنبال کرده و امنیت شغلی پایدار را محقق سازند.
تنظیم و تصویب «دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه» از دیگر مواردی است که در این تصویب‌نامه پیش‌بینی شده و تشکل‌های ١٤ گانه فوق به منظور پیشبرد هرچه سریع‌تر اهداف تصویب‌نامه، مبادرت به تهیه و ارائه پیش‌نویس دستورالعمل و ارائه آن به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرده‌اند.

پیش‌نویس دستورالعمل یاد شده، برای اولین بار روز یکشنبه سوم شهریور 98 در مراسم ویژه‌ای با حضور مشترک نمایندگان تشکل‌ها و وزرای فرهنگ و تعاون در تالار رودکی تهران امضا شد. نمایندگان خانه سینما، خانه موسیقی، خانه تئاتر، انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، انجمن عکاسان ایران، انجمن صنفی طراحان گرافیک، انجمن هنرمندان سفالگر ایران، انجمن خوشنویسان ایران، انجمن ویراستاران، انجمن داستان‌نویسان، انجمن هنرمندان نقاش و انجمن تصویرگران ایران در تهیه پیش‌نویس تصویب‌نامه و دستورالعمل آن با یکدیگر همکاری داشته‌اند.

در پایان این نشست با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش نویس دستورالعمل نحوه تشکیل و فعالیت انجمن‌های صنفی فرهنگ، هنر و رسانه و کانون‌های مربوطه امضا شد.

نظر شما