شناسهٔ خبر: 34941399 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیا چین مانع دسترسی به ۲.۵ تریلیون دلار نفت و گاز می‌شود؟

71263

آمریکا چین را به مداخله در عملیات حفاری نفت و گاز در سواحل ویتنام در آبهای مورد مناقشه دریای جنوب چین متهم کرده است که نشان می دهد هنوز راه طولانی تا ترمیم روابط جانبه وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اظهار کرد: آمریکا از این که چین به مداخله در فعالیتهای نفت و گاز در منطقه اقتصادی انحصاری ویتنام ادامه می دهد، به شدت نگران است.

چین اوایل ماه میلادی جاری یک کشتی مطالعاتی را همراه با اسکورت نظامی به منطقه مورد بحث اعزام کرده بود. در بیانیه وزارت خارجه آمریکا چنین اقدامی به منزله تشدید تلاشهای چینی برای مرعوب کردن مدعیان توسعه منابع در دریای جنوب چین توصیف شده است.

بخشهای زیادی از دریای جنوب چین مورد مناقشه میان چین و همسایگانش است. دادگاهی در لاهه در سال ۲۰۱۶ علیه ادعای چین و به نفع فیلیپین رای داد. با این حال چین رای مذکور را نپذیرفته و این امر تنشها در منطقه را تشدید کرده است. در عوض چین به برنامه های خود که بر اساس آن، بخش اعظم این دریا آبهای چین به شمار می رود، ادامه داده است.

طبق اطلاعات سازمان زمین شناسی آمریکا از اواسط دهه ۹۰، دریای جنوب چین ممکن است ذخایر نفت به میزان ۲۸ میلیارد بشکه داشته باشد. از آن زمان فناوری بهبود پیدا کرده و این رقم ممکن است به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. البته با قیمت پایین نفت یا بدون قیمت پایین نفت هر کسی می خواهد سهمی از این نفت داشته باشد و چین بزرگترین سهم را می خواهد.

آمریکا مدعی است اقدامات چین در این منطقه، مانع دسترسی همسایگان این کشور به ۲.۵ تریلیون دلار منابع نفت و گاز بکر شده است. بیانیه آمریکا به این اشاره کرده که اقدامات مذکور مانع از این شده است که شرکتهای آمریکایی در بهره برداری از این ذخایر شرکت کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در حال حاضر شرکت ONGC هند در بلوک ۱۳۶-۳ ویتنام به حفاری مشغول است و در این بلوک با شرکت روسنفت روسیه شریک است. طبق گزارشهای پیشین خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع آگاه ویتنامی، کشتی مطالعاتی که اخیرا اعزام شد، سومین مورد مداخله چین در منطقه اقتصادی انحصاری مورد ادعای ویتنام بوده است.

از آنجا که ONGC یک شرکت دولتی است، رویداد اخیر طبعا برای روابط میان چین و هند نیز جالب نیست. هند نسبت به چین وابستگی بیشتری به واردات نفت دارد و بنابراین منابع دریای جنوب چین از اهمیت بالایی برای این کشور برخوردار است.

اما در خصوص روابط میان آمریکا و چین، بیانیه اخیر وزارت خارجه آمریکا تنها به تنشهای میان دو کشور اضافه می کند. هر گونه تغییر رفتار چین در دریای جنوب چین، شرکتهای آمریکایی را تشویق خواهد کرد به فعالیتهای اکتشافی در این منطقه بپیوندند اما چنین احتمالی بعید است.

انتهای پیام

نظر شما