شناسهٔ خبر: 34941352 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی

پیوستن ۲۵۴ دستگاه ناوگان ریلی جدید به شبکه حمل و نقل کشور

همزمان با هفته دولت، از هفت پروژه ملی در حوزه فنی و زیربنایی و ۴ پروژه ملی دیگر در حوزه ناوگان از جمله ۲۵۴ دستگاه ناوگان ریلی جدید بهره برداری خواهد شد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای سعید رسولی در نشست خبری به مناسبت هفه دولت افزود: در حوزه فنی و زیربنایی خطوط دوم مسیر سیستان - اصفهان به طول ۴۵ کیلومتر، یزدگرد - نظرآباد به طول ۳۷ کیلومتر، نظرآباد - شمسی به طول ۵۴ کیلومتر و شمسی - میبد - ارژنگ به طول ۴۶ کیلومتر در محور یزد به بهره برداری خواهد رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین احداث مرکز CTC یزد، نصب مرکز پارتی لاین تصویری و سیستم توزین ایستگاه خواف از دیگر طرح‌های حوزه فنی و زیربنایی است که در هفته دولت با اعتباری بیش از ۳۰۵ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: در حوزه ناوگان نیز، دو مرکز جدید تعمیرات لکوموتیو در مشهد و گار مانوری قم و سوخت رسانی پیشرفته لکوموتیو‌ها در مشهد بهره برداری خواهد شد.
به گفته مدیرعامل راه آهن، بهره برداری از ۲۵۴ دستگاه انواع ناوگان ریلی شامل لکوموتیو و انواع واگن باری، مسافری و خودکشش از دیگر طرح‌های عمرانی راه آهن در هفته دولت امسال است.
وی افزود: در ۵ ماه نخست امسال نیز، ۲۱۳ دستگاه ناوگان ریلی ساخت داخل، ​ شامل ۱۹۳ واگن باری نو، ۱۵ واگن مسافری نو و بازسازی شده و ۵ لکوموتیو نو و بازسازی شده دیگر به شبکه ریلی کشور پیوسته اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشدی ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل راه آهن همچنین در خصوص سرنوشت پروژه برقی کردن خط آهن تهران- مشهد گفت: به دلیل نبود ضمانتنامه فاینانسر چینی، این پروژه فعلا متوقف شده است.
مدیرعامل راه‌آهن افزود: امسال احداث ۵۹ کیلومتر خطوط آ‌نتنی در دستور کار شرکت راه آهن است تا ظرفیت بیشتری در پذیرش حمل بار از مراکز عمده بار داشته باشیم.
وی در خصوص حمایت راه آهن از صنایع و تولیدات داخلی نیز گفت: از اردیبهشت امسال، کارگروهی بین ما و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفت تا ظرفیت‌های تولید داخل در حوزه ریلی فعال شوند و متناسب با آن نیاز‌ها را به تولید داخل سوق می‌دهیم و با همکاری وزارت صمت، از واردات محصولاتی که در داخل تولید می‌شود جلوگیری می‌کنیم.
مدیرعامل راه آهن افزود: برخی تولید کنندگان داخلی، تولید این محصولات را آغاز کرده اند که در مرحله تولید آزمایشی است.
آقای رسولی با اشاره به حمایت این شرکت از ساخت داخل شدن بلوک سیلندر لکوموتیو و تولید چرخ مونو بلوک قطار گفت: از تولید قطعه مرکزی سوزن در داخل حمایت کرده‌ایم و در صورت تایید کیفیت قطعات، نخستین سفارش دهنده اینگونه محصولات خود شرکت راه آهن خواهد بود.
مدیرعامل شرکت راه آهن درباره استفاده از ظرفیت‌های تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ برای تولید داخل کردن لکوموتیو نیز افزود: با استفاده از ظرفیت این تبصره که تفاهم نامه آن اواخر سال گذشته بین وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه امضا شد مقرر گردید ۹۷۴ دستگاه انواع ناوگان باری، مسافری، خود کششی و لوکومتیو در داخل تولید شود.
وی اضافه کرد: ابتدای سال جاری بخش نخست تخصیص بودجه مربوطه به راه آهن ابلاغ شد که ما هم با دو بانک تفاهم کردیم و ۵۴۰ میلیارد تومان از این رقم در قالب قرارداد عاملیت با دو بانک ایران و ونزوئلا و صادرات ایران به امضا رسید و با امضای دو بانک دیگر سهم ۴۰ درصدی آورده بانک‌ها بطور کامل تامین می‌شود، ضمن اینکه از ۴۰ درصد سهم دولت هم بخشی در مرحله نخست تخصیص یافته و مرحله دوم هم بزودی تخصیص می‌یابد و سهم ۲۰ درصدی خریدار هم باید توسط شرکت‌های بهره بردار تودیع شود.
آقای رسولی همچنین گفت: از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، امروز حدود ۳۹۰۰ دستگاه واگن در سامانه ماده ۱۲ به ثبت رسید و قرارداد آن امضا شد که هزار دستگاه واگن در مرحله صدور پرداخت است؛ بنابراین ماده ۱۲ سال ۹۳ در قانون رفع موانع تولید عملیاتی شد و پرداخت وجه آن به سرمایه‌گذاران ریلی آغاز شد.
مدیرعامل راه‌آهن در خصوص خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی نیز افزود: همه ساله راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند در اربعین به زائران خدمت‌رسانی کند و گرچه هنوز سازمان دهی قطار‌های اربعین مشخص نشده، اما در سفر اخیر خود به خوزستان، از ایستگاه خرمشهر بازدید کردیم و با فرماندار خرمشهر گفتگو داشتیم و در این باره با طرف عراقی نیز مذاکراتی شده است که بزودی جزئیات آن و نحوه بلیت فروشی اعلام خواهد شد.
مدیرعامل راه‌آهن در خصوص عملکرد این شرکت در جابجایی بارو مسافر نیز گفت: در ۵ ماهه نخست امسال، ۴/۸ درصد رشد در حمل مسافر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشتیم و در بخش تناژ بار نیز ۴/۹ درصد کاهش داشتیم که مسدود بودن یک ماهه محور‌های جنوب و شمال بدلیل سیل ابتدای سال، کاهش صادرات گوگرد پالایشگاه خانگیران سرخس و کاهش واردات کانتینری به بندر عباس از جمله دلایل این کاهش تناژ است.
وی افزود: همچنین در تن - کیلومتر نیز در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱/۸ درصد کاهش داشتیم، اما در حمل بار نسبت به مدت مشابه سال قبل، یک دهم درصد افزایش داشتیم و در ۵ ماهه امسال، سهم حمل و نقل ریلی در جابجایی مسافر به ۱۲.۹ درصد رسید.
آقای رسولی درباره قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان گفت: مصوبه هیئت وزیران دو ماه قبل بر ساخت آن تاکید کرد و مسائل قانونی پروژه حل و فصل و مقرر شد سازمان برنامه و بودجه با معاونت برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی به اتفاق شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور و شرکت راه آهن درباره این پروژه گزارشی تهیه کنند.
وی افزود: زیرسازی در فاصله قم تا اصفهان و همچنین تهران تا قم به صورت محدود انجام شده است.
مدیرعامل راه‌آهن درباره ساخت راه‌آهن شملچه - بصره گفت: بنیاد مستضعفان در این پروژه تامین کننده مالی و پیمانکار است و پروژه تضمین دولت را دارد و اگر به هر دلیلی در پرداخت اقساط مشکلی رخ دهد، از محل درآمد خط، بازپرداخت اقساط انجام می‌شود.
آقای رسولی افزود: این قطعه شامل ۳۳ کیلومتر ریل و ۷۰۰ متر پل است و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور مسئولیت اجرای آن را برعهده دارد.

نظر شما