شناسهٔ خبر: 34941004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شهری که درخت را مهر دختران‌شان می‌کنند

نمایندگی سمنان

شهمیرزاد یک شهر نمونه گردشگری بین‌المللی در شمال استان سمنان است که به بهشت کویر شهرت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایسنا، اگرچه این شهر به آب و هوای مطبوع و چشم‌اندازهای کم‌نظیرش شناخته می‌شود اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین برندهای این شهر زیبا، باغ گردوی آن است که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان یاد می‌شود.

درخت، در این منطقه از دیرباز از اهمیت و قداست خاصی برخوردار بوده است، با این وجود؛ اهمیت درخت‌های گردو اما حکایت دیگری است، تعدد درخت‌های کهنسال گردو در شهمیرزاد نشان می‌دهد که این درخت همواره مورد احترام مردمان این منطقه بوده است.

درختان گردو در این منطقه خوش آب و هوا از چنان جایگاهی برخوردار است که آن را مهر دختران‌شان می‌کنند، جهیزیه نوعروسان را با هدیه درختی، شکوهی دیگربار داده و یا در اولین روز روزه‌داری فرزندان، قواله درخت گردو را به نام فرزندان‌شان می‌کنند.

مدیرعامل کشت و صنعت شهمیرزاد از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح‌هایی در حاشیه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان خبر داد و گفت: ایجاد یک واحد تولیدی پرورش قارچ، ایجاد یک گاوداری هزار رأسی،گلخانه، ایجاد یک طرح گردشگری و...از جمله طرح‌هایی است که در صددیم با اجرایی شدن آنها زمینه توسعه کشت و صنعت شهمیرزاد را فراهم کنیم.

محمود مومنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم برای ایجاد طرح‌های گردشگری در حاشیه بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد فراهم است.

وی از آسیب‌دیدگی این باغ از تغییرات اقلیمی چند سال اخیر خبر داد و افزود: این باغ چند سالی است که به طور ملموس با آثار ناشی از تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند.

مدیرعامل کشت و صنعت شهمیرزاد با بیان اینکه این باغ در سه سال اخیر ثمری نداده خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در سه سال گذشته به دلیل تغییرات اقلیمی، سرمازدگی و...برداشت محصول نداشته است .

وی با اشاره به زیان‌های ناشی از تغییرات اقلیمی گفت: با توجه به زیان های وارده به این باغ با اجرای طرح های جدید به دنبال حفظ عرصه این باغ که یکی از جاذبه های شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد است، هستیم.

مومنی از ایجاد این باغ در دهه‌های گذشته به عنوان یک طرح بزرگ نام برد و با اشاره به شیوه های جمع آوری آب در این باغ خاطرنشان کرد: آبیاری این باغ بزرگ عمدتا از طریق جمع آوری و ذخیره سازی آب های سطحی در فصول سرد سال انجام می‌گیرد .

مدیرعامل کشت و صنعت شهمیرزاد از جمع آوری و ذخیره سالانه یک میلیون و 800 هزار مترمکعب آب از طریق استخرهای چهارگانه این باغ خبر داد و گفت: هر سال در فصل زمستان آب های سطحی که تا پیش از آن از شهر خارج و مناطق بیابانی و کویری سرازیر می‌شد به سمت استخرهای تعبیه شده هدایت و ذخیره می‌شود و از فروردین تا شهریورماه درختان این باغ از طریق این آب ذخیره شده به مصرف می‌رسد.

مومنی با اشاره به برخورداری این کلان باغ از یک باغ مادر خاطرنشان کرد: کشت و صنعت شهمیرزاد برای اولین بار بعد از مرکز تحقیقات جهادکشاورزی تلاش‌هایی برای گردوی پیوندی آغاز کرده است.

مدیرعامل کشت و صنعت شهمیرزاد از آغاز فعالیت‌های تولیدی در حاشیه این باغ برای حفظ سرمایه سهامداران خبر داد و اظهار کرد: یکی از طرح‌هایی که مجوز آن اخذ شده و به بزودی کار اجرایی آن آغاز خواهد شد راه‌اندازی یک گلخانه صیفی‌جات است .

وی با بیان اینکه محصولات این گلخانه قرار است به خارج کشور صادر شود، اضافه کرد: در حال حاضر مجوزهای این گلخانه صادر شده و بزودی عملیات احداث آن در جوار باغ گردو کلید خواهد خورد.

مومنی از برنامه‌ریزی برای احداث یک واحد پرورش قارچ در این مجموعه خبر داد و گفت: در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای اجرایی شدن این پروژه هستیم.

وی از تلاش برای اجرایی شدن طرح‌های گردشگری به عنوان یکی از هدفگذاری‌های این کلاغ باغ خبر داد و افزود: شهمر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد از ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش گردشگری برخوردار است و ما می‌کوشیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم از این ظرفیت در راستای توسعه بزرگ‌ترین باغ گردوی خاورمیانه استفاده بیشتری کنیم.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد اظهارامیدواری کرد: با اجرایی شدن این طرح‌ها بتوانند از عهده تغییرات اقلیمی برآمده و این کلان باغ را نجات دهند.

فریدون کارون یکی از خیرین کهنسال شهمیرزادی است که از روزهای نخستین شکل‌گیری ایده ایجاد باغ بزرگ گردوی شهمیرزاد با این طرح همکاری و همراهی داشته است. وی بزرگ‌ترین باغ متمرکز گردوی جهان در زادگاهش را یک ظرفیت بسیار مهم می‌داند که می‌تواند به اقتصاد این شهر گردشگری بیش از پیش کمک کند.

باغ گردوی شهمیرزاد که از آن به عنوان بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان یاد می‌شود جدا از چشم انداز زیبایی که در حاشیه این شهر نمونه گردشگری ایجاد کرده، فرصت کم نظیری برای فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری در این شهر ایجاد کرده است.

اهمیت و قداست درخت و خصوصا درختان گردو سبب شده که امروزه در سطح این شهر نمونه گردشگری صدها درخت کهنسال وجود دارد. یکی از شناخته شده‌ترین این درختان گردو درختی است که گفته می‌شود 1300 سال قدمت دارد این درخت کهنسال که به "کمان رستم" شهرت دارد در شمار آثار معنوی ایران به ثبت ملی رسیده است. وجه تسمیه آن نیز شکل ظاهری درخت است که به هیات کمانی رشد یافته است.

یکی از مؤسسان و عضو هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد از شکل‌گیری بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان در حاشیه شهر نمونه گردشگری بین‌المللی شهمیرزاد به عنوان نمودی از همکاری و با هم بودن بودن مردم یک شهر نام برد.

فریدون کارون در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تقریبا همه مردم شهمیرزاد سهامدار این باغ هستند.

وی با بیان اینکه این باغ با جمع آوری سرمایه‌های خرد ایجاد شد اضافه کرد: در زمان ایجاد این باغ که با سرمایه‌های خرد و ناچیز مردم محلی ایجاد شد مصوب شده که همه مردم شهمیرزاد و عروس‌ها و دامادهای آنها می‌توانند سهام دار این باغ باشند.

عضو هیئت مدیره بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان از ایجاد شرکت کشت و صنعت و باغ گردوی شهمیرزاد به عنوان یک کار بدیع در زمان احداث آن نام برد و گفت: از همان آغاز تلاش شد که همه شهمیرزادی‌ها از مزایای این باغ بهره‌مند شوند و از این رو در اساسنامه آن قید شده که یکی از شروط سهامداری این باغ ، شهمیرزادی بودن است.

کارون بیا بیان اینکه آن زمان تلاش شد همه مردم شهر بخشی از سهام باغ را بخرند، ادامه داد: در آن زمان آن دسته از همشهری‌ها که سرمایه بیشتری داشتند، بخشی از پول خود را در بانک گذاشتند تا از محل آن به آن دسته از همشهری‌ها که توان مالی کمتری داشتند، وام داده شود تا بتوانند بخشی از سهام باغ را به نام خود و یا خانواده شان بخرند .

وی با بیان اینکه تولد این باغ محصول پول‌های خرد همشهری‌های شهمیرزادی است افزود: اکثر مردم شهمیرزاد در این باغ بزرگ سهام دارند.

این شهمیرزادی کهنسال در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص ایده شکل‌گیری بزرگترین باغ گردوی جهان به ایسنا گفت: در سوم شعبان 67 و جشن میلاد امام حسین(ع) حاج آقا مومنی که از روحانیون و بزرگان شهمیرزاد بود بحث خرید اراضی این باغ که آن زمان در اختیار بنیاد مستضعفان بوده را مطرح می‌کند لذا هفته بعد از آن جلسه ای با حضور بزرگان شهر انجام شد که بنده نیز در آن حضور داشتم وقتی در خصوص خرید زمین تصمیم گرفتیم بحث شد که در این زمین چه بکاریم که یکی از جوانان بلند شد و گفت، اینجا دیار گردو و گردوستان است لذا تصمیم در همان جلسه نهایی شد و کم‌کم زمینه شکل‌گیری شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد فراهم و بنا شد که زمینه سهام‌دار شدن اکثر قریب به اتفاق مردم شهر در آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه بعد از شکل‌گیری این باغ کشت گردو در منطقه گسترش بیشتری پیدا کرد افزود: در حال حاضر در اکثر قریب به اتفاق روستاهای شهمیرزاد باغ‌های گردوی کوچک و بزرگ زیادی وجود دارد .

این خیر شهمیرزادی مساحت این کلان باغ را افزون بر 700 هکتار برشمرد و گفت: جدا از شکل‌گیری و احداث بزرگترین باغ گردوی جهان با جمع آوری پول‌های خرد و ناچیز همشهریان شهمیرزادی، مهم‌ترین ویژگی دیگر این کلان باغ، نحوه تامین آب برای آبیاری آن و شیوه‌های جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب‌های سطحی در طول فصل زمستان و استفاده از آن در فصل کم آبی و تابستان است.

عضو هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد با بیان اینکه بزرگ‌ترین باغ جهان تنها شش لیتر برثانیه آب دارد، ادامه داد: تنها دو چاه با دبی دو و چهار لیتر بر ثانیه آب در این باغ وجود دارد و عمده آب مورد نیاز برای آبیاری درخت‌ها از آب‌های سطحی جمع آوری شده استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد جدا از راه‌اندازی و احداث این باغ، مبتکر تکنولوژی‌های جدیدی در حوزه‌های کشاورزی و باغداری بوده است.

وی با بیان اینکه گردوی شهمیرزاد از پتانسیل بالایی برخوردار است، اضافه کرد: گردوی شهمیرزاد از ارزش غذایی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. ضمن اینکه از این میوه در غذاهای محلی مختلفی نیز استفاده می‌شود.

کارون از موافقت هیئت مدیره این باغ برای ایجاد تغییراتی در اساسنامه شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد خبر داد و اظهار کرد: در همه این سال‌ها تنها همشهریان شهمیرزادی و دامادها و عروس‌های آنها می‌توانستند خریدار سهام باغ باشند اما هیئت مدیره به دنبال ایجاد تغییراتی در اساسنامه است تا امکان استفاده از ظرفیت‌های دیگر و جذب سرمایه‌گذار فراهم شود.

عضو هیئت مدیره شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد تصریح کرد: قرار است که تا یک ماه آینده امکان خرید سهام این باغ برای همه ایرانیان فراهم شود.

وی با بیان اینکه شهمیرزاد از جاذبه‌های گردشگری بالایی برخوردار است، گفت: آب و هوای مطبوع، آثار و ابنیه تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و...همه و همه شهمیرزاد را به یک شهر نمونه گردشگری بین‌المللی تبدیل کرده است.

وی بر لزوم توجه بیشتر به صنعت گردشگری در این شهر تاکید و تصریح کرد: باغ گردوی شهمیرزاد به عنوان بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان امروز به یکی از برندهای مهم شهمیرزاد و استان سمنان تبدیل شده و می‌تواند در توسعه صنعت گردشگری نیز بسیار موثر باشد.

کارون در پاسخ به پرسشی در ارتباط با اهمیت درخت و خصوصا درخت گردو در شهمیرزاد به گفت: درخت گردو از دیرباز از اهمیت خاصی در منطقه شهمیرزاد برخوردار بوده به طوری‌که در شهمیرزاد مرسوم است که چنانچه کسی درخت گردو و یا بید و سنجد را در اراضی دیگران هم بکارد مالک آن در خت محسوب می‌شود و می‌تواند آن را خرید و فروش کند البته چند سالی است که این رسم به تدریج منسوخ شده است.

وی با بیان اینکه شهمیرزادی‌ها درخت گردو را مهر دختران‌شان می‌کردند، ادامه داد: اعطای مالکیت درخت گردو به عنوان جهیزیه به دختران و یا هدیه درخت به فرزندان در اولین روز از اولین سالی که فرزندان برای اولین‌بار روزه می‌گیرند همچنان هم مرسوم است.

وی با بیان اینکه درخت‌های گردو در این منطقه دارای قواله بودند، افزود: درخت گردو نقش مهمی در اقتصاد خانواده‌ها داشته به طوری که یک درخت بزرگ گردو حداقل سالانه 5000 گردو ثمر دارد.

به هر روی درخت در این دیار مورد احترام مردم است و البته درختان گردو در چشم مردمان فهیم و طبیعت‌دوست شهمیرزاد احترامی مضاعف دارد. همین نگرش سبب شده که امروز در جای جای این شهر نمونه گردشگری بین‌المللی با درختانی با عمر چندصدساله روبرو باشیم. اگرچه آمار دستگاه‌های مسئول، خبر از وجود بیش از 500 درخت کهنسال گردو با قدمت بیش از 200 در شهمیرزاد می‌دهد اما برخی کهنسالان و شهمیرزادشناسان در گفت‌وگو با ایسنا شمار درخت‌های کهنسال در این شهر زیبا را بالغ بر 2000درخت می‌دانند.

گزارش‌: هوشنگ حبیبی بسطامی، ایسنا سمنان

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما