شناسهٔ خبر: 34933705 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نصر اصفهانی: مدیریت شهری برای امیدبخشی به مردم تلاش کند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ما باید تلاشمان بر این باشد که با برنامه هایمان شرایط را به سمت بهتری سوق دهیم، قطعاً در شرایط سختی که دولت در آن قرار دارد مدیریت شهری باید با اجرای طرح‌های عمرانی شرایطی را ایجاد کندکه مردم به آینده امیدوار شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا نصراصفهانی صبح امروز در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان که با حضور 11 نفر از اعضای شورای شهر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: قطعاً یکی از مواردی که ما موظف به آن هستیم توجه به پزشکان است که نقش مهمی در سلامت جامعه و مردم دارند و خدمات درست آن‌ها می‌تواند برای مردم و حتی اشخاصی که در خاص‌ترین شرایط بیماری هستند آرامش می‌دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مردم و مسؤولان باید قدردان زحمات شبانه روزی پزشکان باشند، خود پزشکان هم باید در زمینه خودمنزلت‌بخشی باید به این مقوله توجه کنند که بخش عمده‌ای از مسائلی که در رابطه با حفظ جایگاه در هر قشری مطرح می‌شود مربوط به خودشان است و پزشکان در تصویر ذهنی مردم نسبت به شغل و جایگاه خودشان بسیار مؤثر هستند.

مدیریت شهری برای امیدبخشی به مردم تلاش کند

وی با اشاره به قرار گرفتن در آغاز هفته دولت یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی داشت و گفت: هفته دولت فرصت مغتنمی برای مرور زحمات دولتمردان و کارمندان دولت و ارج نهادن ایثارگری این عزیزان در این شرایط سخت اقتصادی است، شرایطی که دولت تدبیر و امید در آن قرار گرفته شرایط سخت و دشواری است که باید امیدبخشی به جامعه را دنبال کنند و از هر رفتار و گفتاری که باعث نگرانی جامعه می‌شود پرهیز کنند، همچنین در مقابل افرادی که مسائلی را به دلیل بی اطلاعی مطرح می‌کنند صبور باشند.

نصراصفهانی ادامه داد: ما باید تلاشمان بر این باشد که با برنامه هایمان شرایط را به سمت بهتری سوق دهیم، قطعاً در شرایط سختی که دولت در آن قرار دارد و با توجه به اولویت‌های دولت شاید زمینه پرداختن به کارهای عمرانی فراهم نباشد مدیریت شهری باید با اجرای طرح‌های عمرانی شرایطی را ایجاد کند که این مسأله را جبران کند و مردم به آینده امیدوار شوند و اعتماد مردمی روز به روز افزایش یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در دید مردم دولت، شهرداری، شورای شهر و نظام پزشکی یکسان دیده می‌شوند و مردم تفاوتی قائل نیستند، عنوان کرد: در شهر اصفهان فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به وفور در جریان است و پروژه‌های بزرگی هم در دست اجرا است، حدود 810 پروژه ریز و درشت در شهر اصفهان در حال انجام است؛ امید داریم این مسیر هموار برای اجرای پروژه‌های بزرگی نظیر نقش جهان، تقاطع بزرگراه شهید اردستانی، ادامه کار مرکز همایش‌های بین‌المللی، مجموعه بزرگ نمایشگاه اصفهان و خط 2 قطار شهری تداوم داشته باشد.

مشارکت قرارگاه خاتم‌‌الانبیا در پروژه خط 2 قطار شهری

وی اضافه کرد: علیرغم مشکلاتی که وجود دارد پروژه خط 2 قطار شهری با سرعت در حال انجام است و امید داریم با توجه به قراردادی که با قرارگاه خاتم‌الانبیا منعقد شد در جبهه دوم هم بتوانیم حضور پیدا کنیم و در حداقل زمان خط دوی قطار شهری را در اختیار مردم قرار دهیم.

نصراصفهانی با اشاره به برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان در اصفهان مطرح کرد: افتتاحیه این جشنواره در باغ غدیر با استقبال گسترده انجام شد و در ادامه کار در 11 سالن و پردیس نمایش فیلم‌های تولیدی با آرامش و حداقل حاشیه‌سازی در حال انجام است، اتفاقات خوبی هم در محور فرهنگی چهارباغ برقرار بوده و نشان از استقبال خوب مردم از جشنواره است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین عنوان کرد: در ادامه برنامه نشاطستان اتفاق خوبی افتاده و حدود 400 برنامه هم‌زمان برای مردم اجرا می‌شد که مورد استقبال مردم قرار گرفته و برگزاری این برنامه در میدان امام که مملو از جمعیت بود اوج برگزاری این برنامه‌ها بود.

شهرداری به پروژه‌ای که ردیف بودجه ندارد ورود نکند

وی در ادامه بیان کرد: از بین 510 نفر که برای داوری جشنواره درخواست داده بودند آزمونی برگزار و 32 نفر به عنوان داور برگزیده شدند، خبرنگاران نوجوانی هم برای پوشش خبری این رویداد انتخاب شدند.

نصراصفهانی از برگزاری جلسات در مناطق 15 گانه شهرداری با هیئات مذهبی نیز خبر داد و عنوان کرد: در این جلسات در رابطه با نظم و انضباط مراسمات و حفاظت این برنامه‌ها مواردی مطرح شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب بودجه سال 98 به میزان 4 هزار و 100 میلیارد تومان، اذعان کرد: انتظار این است که شهرداری اصفهان و مناطق 15 گانه شهرداری و سازمان‌های وابسته شهرداری حتماً طبق مر قانون و مقررات عمل کنند و به هیچ به پروژه‌ای که ردیف بودجه ندارد، ورود کنند، مگر اینکه پروژه‌ای ضرورت اجرا پیدا کند که آن هم باید طبق مسیر عمل شود و اصلاح قانون بودجه صورت گرفته و بعد پروژه اجرا شود.

حل مسائل شهروندان با آموزش مهندسی خلاقیت

کوروش خسروی رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این جلسه در نطق میان‌دستور خود با اشاره به مهندسی خلاقیت در کشورهای مختلف اظهار کرد: بعد از بررسی وضعیت کشورهای مختلف در این زمینه خانه جوان شهرداری برنامه منسجمی را آماده کرد که از هفته گذشته در اصفهان اجرا می‌شود، با همکاری اساتید خلاقیت در این زمینه موضوعاتی مشخص شده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به اهمیت مهندسی خلاقیت اشاره کرد و ادامه داد: پیش از این مردم بر این باور بودند که خلاقیت کاملاً اکتسابی و ژنتیکی است که به صورت مادرزادی حاصل شده است، اما یک دانشمند روس حدود 40 هزار سند ثبت اختراع را ارزیابی کرد و متوجه شد که خلاقیت از 40 قاعده کلی حاصل می‌شود.

وی با بیان اینکه بعد از این مسأله خلاقیت به عنوان مسأله‌ای قابل مهندسی مطرح شد، اضافه کرد: آموزش مهارت‌های خلاقیت به شهروندان نه فقط در مبحث فنی و مهندسی و کسب و کار بلکه در تمام ابعاد زندگی می‌تواند مؤثر شود و خیلی از مسائلی که شهروندان با آن مواجه شده و احیاناً نمی‌توانند با روش‌های معمول حل کنند با روش‌های مبتنی بر خلاقیت قابل حل خواهد بود.

دسترسی به کالاهای فرهنگی باکیفیت یکی از نیازهای کودکان

فریده روشن رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به عنوان دومین ناطق گفت: بازتعریف اصفهان به عنوان شهری دوستدار کودک تنها با مناسب‌سازی فضاهای شهری برای کودکان محقق نخواهد شد بلکه علاوه بر مناسب‌سازی کالبدی، شهر باید بتواند تمامی نیازهای کودک را برآورده سازد و حقوق او را تأمین کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بی‌شک یکی از مهم‌ترین نیازهای کودکان دسترسی به کالاهای فرهنگی باکیفیت و درخور است، خاطرنشان کرد: به همین جهت است که کمیسیون فرهنگی و ورزشی بر تبدیل اصفهان به قطب فرهنگی کودک و نوجوان تأکید می‌کند تا از این طریق اصفهان به عنوان یک شهر خلاق و دوستدار کودک میزبان مناسبی برای رویدادهای فرهنگی و تفریحی برای کودکان و نوجوانان باشد که به رشد و غنای کودکان کمک کنند.

جشنواره کودک بستری برای رشد استعدادها

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوان اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهر دوستدار کودک، بیان کرد: پیرو تأکیدات و پیگیری‌های کمیسیون فرهنگی و ورزشی امسال مدیریت جشنواره مستقیماً زیرمجموعه شهردار کلانشهر اصفهان قرار گرفت و همین امر به عنوان یک نقطه قوت، توان هماهنگی دبیرخانه جشنواره را افزایش داد.

روشن ادامه داد: در همین راستا هماهنگی سایر بخش‌های شهرداری اصفهان به خصوص زیباسازی شهر و قرار گرفتن نمادهای ویژه و متناسب در جای جای شهر و اطلاع‌رسانی به خوبی انجام گرفت.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه برگزاری این جشنواره در اصفهان منجر به ایجاد بستری برای رشد استعدادها خواهد شد، اذعان کرد: مدرسه سینمایی با تربیت داوران کودک از میان کودکان و نوجوانان، برگزاری المپیاد فیلمسازی، جایزه زاون قوکاسیان و کارگاه‌های تخصصی که در آن‌ها کودکان و بزرگسالان امکان حضور دارند در نهایت این امر مهم را رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: با چنین اقداماتی جشنواره علاوه بر ایجاد فضایی شاد و انتقال دانش به کودکان با محتوای جذاب، آشنایی کودکان به هنر فیلم و علاقه‌مند شدن به این حوزه، ایجاد اوقات فراغت سالم برای کودکان و خانواده‌ها، به شناسایی افراد مستعد و علاقه‌مند و سپس پرورش و آموزش ایشان منجر می‌شود تا کودکان نه تنها در فرآیند توسعه شهر در زمان کودکی خود نقشی فعال داشته باشند بلکه در آینده نیز به عنوان شهروندان بالغ و فرهیخته بتواننند ایفای نقش کنند.

سینمای سیار نکته مثبت جشنواره کودک امسال

روشن تأکید کرد: برگزاری همزمان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های دیگر با این جشنواره نیز می‌تواند منجر به رونق هر دو و هم‌چنین ایجاد فضای شادی و شور در شهر شود، در سال جاری برگزاری نمایشگاه اسباب‌بازی و نمایشگاه عکس و لوکیشن‌های سینما نمونه‌ای از این نمایشگاه‌ها توسط بخش خصوصی است که توانسته فضای شهر را به فضای کودکانه‌ای تبدیل کند و بستر مناسب برای حضور فیلمسازان و کارگردانان در شهر اصفهان را فراهم سازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: از دیگر نقاط مثبت این جشنواره می‌توان به سینمای سیار و برگزاری برنامه‌های فرهنگی در چهارباغ توسط سمن‌ها و با برنامه‌ریزی اداره مشارکت‌های مردمی اشاره کرد که توانستند شعار شادی حق همه کودکان است را معنا ببخشند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه محرم و ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان امام حسین(ع) و یاران مظلومش، از تمامی برگزار کنندگان و هیئات مذهبی خواست که با جلوگیری از ترویج خرافات و مطالب تحریف‌شده در واقعه عاشورا محتوای فاخر و ارزشمند مکتب عاشورا را به مردم ارائه کنند تا فرهنگ عاشورا که همانا شجاعت، ایستادگی در برابر ظلم، تقوا، ایثار، فداکاری و جانبازی است رواج پیدا کند.

روشن در پایان بیان کرد: شایسته است هیئات مذهبی با مدیریت مصرف پلاستیک جهت کاهش مصرف ظروف پلاستیکی، ضمن رعایت موارد بهداشتی به مسؤولیت اجتماعی خود در قبال محیط زیست نیز پایبند باشند.

معرفی اصفهان به عنوان شهری افسرده ظلم در حق آن است

کوروش محمدی رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به عنوان آخرین ناطق با اشاره به پویایی گوشه و کنار شهر اصفهان مطرح کرد: این نکته از قبل در رسانه‌ها در نتیجه بررسی‌هایی مشخص شده که اصفهان شهری است که میزان افسردگی، اضطراب، نگرانی، التهاب و نزاع در آن بالا است اما این داستان مربوط به همه ایام اصفهان نبوده و نیست.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: اگر در شرایطی مقطعی به واسطه مشکلات روز و فشارهایی که هست از جمله خشکی زاینده‌رود و فشار اقتصادی مردم از قضایا تأثیر می‌پذیرند نمی‌توان گفت که مردم شهر اصفهان این ویژگی‌ها را دارند و این ظلم در حق اصفهان است که این شهر زنده و پویا را به عنوان شهری افسرده معرفی کنیم.

وی همچنین عنوان کرد: مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در همه جای ایران هست و البته اصفهان هم مستثنا نیست، به عنوان مثال در اصفهان مشکلاتی از قبیل حاشیه‌نشینی را داریم که می‌تواند آثار سوئی را بر پویایی و سرزندگی شهری داشته باشد، اما این به این معنا نیست که ما دست روی دست بگذاریم و نظاره‌گر این فضا باشیم که به مردم آسیب می‌رساند.

محمدی در ادامه ابراز کرد: امروز اگر بخواهیم یک ارزیابی داشته باشیم سرزندگی و پویایی و نشاط را می‌توانیم در شهر اصفهان احساس کنیم، شاید شرایط آرمانی را نداشته باشیم اما می‌توان گفت که گام‌های خیلی خوبی در شهر برداشته و شهر به آن سمت می‌رود، این فضا به مدیریت شهری و سایر دستگاه‌های استان این نوید را می‌دهد که باید برنامه‌ریزی کرد و این شهر تغییرپذیر است.

خیابان کاوه یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر است

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل‌ و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه جلسه و در بخش تذکرات با اشاره به الزام احداث، توسعه، تغییر محل و جانمایی پایانه‌ها به رعایت ضوابط و استانداردهای سازمان حفاظت محیط زیست مطابق ماده 12 و 13 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374، اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرداری اصفهان در حال حاضر در حال احداث پایانه‌های اندیشه (جنوب غرب)، دارک و ... است، لازم است به این مسائل توجه شود.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان همچنین در مورد پایانه درون‌شهری باقوشخانه عنوان کرد: با توجه به مجاورت این پایانه با واحدهای مسکونی و مدارس، اعتراضاتی از نظر آلودگی صوتی و آلودگی هوا از طرف مردم مطرح شده است که باید مشکلات این پایانه به طرق ممکن حل شده و از تکرار این همجواری‌ها نیز جلوگیری شود.

وی در پایان تذکر خود در رابطه با پایانه کاوه نیز خاطرنشان کرد: مطابق داده‌های مرکز پایش هوای اصفهان، خیابان کاوه یکی از آلوده‌ترین نقاط شهر است، بنابراین شهرداری باید برنامه‌های مورد نظر خود را در جهت کاهش آلودگی‌ها و معضلات این پایانه اعلام کند.

مدیریت شهری فعالیت خود را در شعائر ملی و مذهبی بیشتر کند

پورمحمد شریعتی‌نیا نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه با اشاره به برگزاری مراسمات دهه ولایت و جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان عنوان کرد: این ارتباط و مشارکت با مردم نشان از انجام فعالیت‌های فرهنگی و عمرانی و جلب اعتماد مردم نسبت به اقدامات شهرداری دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: مدیریت شهری در جهت توسعه و کیفیت بخشی به این ارتباطات در زنده نگهداشتن شعائر ملی و مذهبی هر روز فعالیت خود را بیشتر کند.

گلایه عضو شورای شهر از انجام پروژه‌های عمرانی غیرتخصصی

شیرین طغیانی رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان نیز در تذکر خود اظهار کرد: هر هفته در روزهای چهارشنبه جلساتی تحت عنوان شورای سیاستگذاری و کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی در محل معاونت معماری و شهرسازی تشکیل می‌شود که البته همواره نقدهایی بر فرآیند حاکم بر این جلسات داشته‌ام، اما به هرحال به عنوان یکی از مهمترین مراجع در حوزه پروژه‌های معماری، شهرسازی و عمرانی محسوب می‌شود و به نظر می‌رسد که با توجه به سطح مدیران و متخصصان حاضر در این جلسات توجه به خروجی و نتایج حاصل از آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان در ادامه خاطرنشان کرد: در بعضی از موارد دیده می‌شود که بدون توجه به نتایج کارشناسی کمیسیون بررسی و تصویب طرح‌های عمرانی و صرفاً با نظر شخصی و غیرتخصصی یک یا چند تن از مدیران ارشد شهری پروژه‌ای در شهر دنبال و اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حداقل برای اینجانب به عنوان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان حضور در این جلسات دیگر معنایی ندارد چراکه کاملاً بی‌اثر است، تأکید کرد: شهردار اصفهان جلوی اجرای چنین پروژه‌هایی که نه تنها باعث ارتقای کیفیت فضاهای شهری نمی‌شود بلکه حتی در مواردی می‌توانند باعث کنترل کیفیت شوند به جد جلوگیری کند.

انتهای پیام/63088/ح30/

نظر شما