شناسهٔ خبر: 34933093 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سیگار الکترونیک نخستین قربانی خود را گرفت/مضرات استعمال دخانیات به روش نوین

دستگاه ویپ و سیگار الکترونیک که این روزها طرفداران زیادی دارند، نخستین قربانی خود را در آمریکا به کام مرگ کشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، براساس گزارش مرکز جلوگیری و کنترل بیماری آمریکا یک فرد بالغ در ایالت ایلینوی به دلیل بیماری ریوی ناشی از استعمال «ویپ» جان خود را از دست داده است.

تقریباً 200 مورد دیگر وضعیت حاد مرتبط با استعمال ویپ و سیگار الکترونیک نیز گزارش شده است. شرایط سلامت دستگاه تنفسی این افراد به دلیل استفاده از ویپ و سیگار الکترونیک آسیب دیده است. این افراد بین 17 تا 38 سال سن دارند و اکثر آنها مرد هستند.

استفاده از سیگار الکترونیک و ویپ این روزها محبوبیت زیادی میان نوجوانان و جوانان دارد و مشکلی بزرگ برای جوامع محسوب می‌شود. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که سیگار الکترونیک و ویپ نسبت به سیگار معمولی آسیب کمتری به سلامت وارد می‌کند اما دانشمندان بارها اعلام کرده‌اند که آسیب این ابزار استعمالی الکترونیک بیشتر و شدیدتر از سیگار معمولی است.

حال که استعمال سیگار الکترونیک و ویپ تلفات داده، مرکز جلوگیری و کنترل بیماری آمریکا به فکر تحقیقات گسترده در خصوص دلایل دقیق مرگ و بیماری افراد افتاده است. موارد گزارش‌شده شباهت زیادی با یکدیگر دارند و به نظر می‌رسد که با استعمال سیگار الکترونیک و ویپ ارتباط مستقیمی دارد.

براساس گزارش‌ها، علائم اولیه در بسیاری از بیماران با مشکل تنفسی و تنگی نفس آغاز شده و به بستری شدن انجامیده است. در برخی موارد نیز بیماری دستگاه گوارشی گزارش شده است.

آمارها نشان می‌دهد 7 مورد از هر 10 سیگاری قصد ترک آن را دارد. ترک سیگار یکی از بهترین تصمیم‌هایی است که می‌توان برای بهبود سلامتی گرفت چراکه سیگار کشیدن تقریباً بر تمامی اندام‌های بدن تأثیر منفی می‌گذارد. یک‌سوم از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در نتیجه استعمال سیگار است.

در فرایند ترک سیگار برخی از افراد به سراغ سیگار الکترونیک و ویپ می‌روند تا روند وابستگی را کاهش دهند. محفظه نگه‌دارنده سیگار الکترونیک با نیکوتین مایع، رایحه‌دهنده و سایر مواد شیمیایی پر می‌شود.  این مایع به صورت بخار درمی‌آید و از قسمت انتهایی ویپ یا سیگار الکترونیک بیرون می‌آید تا حس استعمال دخانیات به فرد القا شود.

همانطور که گفته شده نیکوتین در مایع سیگار الکترونیک و ویپ وجود دارد، بنابراین اعتیادآور است و همچنان ماده‌ای سمی به شمار می‌رود. نیکوتین در هر شکلی می‌تواند برای سلامت بدن انسان مضر باشد. باوجود اینکه آسیب ناشی از استعمال سیگار الکترونیک و ویپ کمتر از سیگار معمولی است اما این مضرات قابل چشم‌پوشی نیست. همچنین آمارهای جدید نشان می‌دهد که حتی استفاده از سیگارهای الکترونیک و ویپ نیز می‌تواند منجر به مرگ زودرس شود.

براساس گزارش‌ها، استفاده از ویپ و سیگار الکترونیک در نوجوانان و جوانان نیز به شدت افزایش یافته است، این امر نه‌تنها زمینه‌ اعتیاد به سیگار یا دیگر مواد مخدر در آینده را فراهم می‌کند بلکه می‌تواند متوسط سن ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.

انتهای پیام/4021/پ

نظر شما