شناسهٔ خبر: 34932939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

خلوصی آکار:

مرکز عملیات آمریکا- ترکیه در منطقه امن سوریه «کاملاً عملیاتی» است

وزیر دفاع ترکیه می گوید که مرکز عملیات مشترک آمریکا- ترکیه برای تشکیل منطقه ای امن در شمال سوریه با «تمام ظرفیت» در حال فعالیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی اعلام کرد که مرکز عملیات مشترک آمریکا- ترکیه که با هدف تشکیل و مدیریت یک منطقه امن در شمال سوریه راه اندازی شده است، با «تمام ظرفیت» در حال فعالیت است.

گفتنی است که آنکارا و واشنگتن پس از برگزاری چندین دور مذاکرات دشوار، اوایل ماه جاری این تشکیلات مشترک را راه اندازی کردند.

گفته می شود که این مرکز عملیات مشترک به هماهنگی تشکیلات یک منطقه حائل میان مرز ترکیه و مناطق تحت کنترل یگانهای مدافع خلق کُرد و مورد حمایت آمریکا در سوریه کمک می رساند.

آکار در این مورد اظهار داشت: «این مرکز عملیاتی مشترک فعالیت خود را با ظرفیت کامل آغاز کرده است. این مرکز فرماندهی توسط یک ژنرال آمریکایی و یک ژنرال ترکیه ای اداره می شود». وزیر دفاع ترکیه در ادامه افزود که نخستین پرواز بالگرد مشترک قرار بود روز شنبه انجام شود.

شایان ذکر است که ترکیه و آمریکا از مدتها پیش بر سر طرحها برای شمال شرق سوریه اختلاف نظر داشتند. آنکارا یگانهای مدافع خلق و مورد حمایت آمریکا را یک گروه تروریستی وابسته به پ ک ک می داند و بارها تهدید کرده است که یک حمله تهاجمی جدید را برای پاکسازی مرزهای خود از نیروهای کُرد آغاز می کند.

به گزارش مهر، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هفته گذشته در بازدید از یگان‌های مستقر در شانلی‌اورفا گفت: «توافقات کلی پیرامون کنترل و هماهنگی حریم هوایی (به بهانه ایجاد منطقه امن در شمال سوریه) و بسیاری از موضوعات دیگر متناسب با فضای همکاری استراتژیک حاصل شده و مرکز عملیات مشترک (با آمریکا) هفته آینده با ظرفیت کامل آغاز به فعالیت می‌کند».

وزیر دفاع ترکیه در ادامه افزود: «در چارچوب این توافقات پهپادهایمان در منطقه پرواز خواهند کرد. تقویم کاری مشخص شده تاکنون بدون مشکل اجرا شده و انتظار می‌رود به همین ترتیب ادامه یابد، از نزدیک پیگیر موضوع هستیم».

نظر شما