شناسهٔ خبر: 34931829 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

وزیر بهداشت: بالاترین دریافتی جراح مغز ۶۰ میلیون تومان است

مهر نوشت: وزیر بهداشت، با تاکید بر حمایت از صنعت داروسازی کشور، گفت: اجازه نمی دهم داروی بی کیفیت تولید داخل وارد بازار شود.

صاحب‌خبر -

سعید نمکی، شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، به دستاوردهای حوزه سلامت کشور اشاره کرد و افزود: پرونده الکترونیک سلامت، به عنوان یک ریل بسیار مهم در نظام سلامت تلقی می شود که بزودی بر روی موبایل شهروندان قابل استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: پرونده الکترونیک سلامت در بخش دولتی به طور کامل قابل دسترسی است و قسمتی از بخش خصوصی نیز به سیستم وزارت بهداشت متصل شده و این پرونده قابل دسترسی است.

نمکی گفت: ارائه خدمات درمانی بزودی از طریق پرونده الکترونیک سلامت صورت خواهد گرفت و راهی جز داشتن این پرونده نیست.

وزیر بهداشت به طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: بسته های ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، کاهش پرداختی از جیب مردم و حمایت از بیماران خاص، در قالب این طرح با شدت بیشتری دنبال می شود.

وی تاکید کرد: تداوم طرح تحول سلامت، نیازمند راهنماهای بالینی و نظام ارجاع بود و بزودی ۷۰ درصد کشور تحت پوشش نظام ارجاع قرار خواهند گرفت.

تشکیل ۵ پرونده جدید تخلف ارز دارو/رانت تولید داخل نخواهم داد

نمکی گفت: در طرح تحول سلامت به دنبال اولویت های جدید هستیم که پیشگیری مقدم بر درمان، به عنوان اولویت نخست مورد توجه قرار گرفت.

وی به اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در کشور اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح، توانستیم فشارخون بالای ۲.۷ میلیون مورد جدید را شناسایی کنیم. همچنین، ۱۰ میلیون نفر در معرض ابتلا به پرفشاری خون در این طرح شناسایی شدند که با کنترل عارضه پرفشاری خون این افراد، می توان از بار بیماری های غیر واگیر که هزینه های زیادی به نظام سلامت کشور تحمیل می کند، جلوگیری کنیم.

وزیر بهداشت، در ادامه با اشاره به اهمیت کنترل بیماری های غیر واگیر، گفت: ما می خواهیم تغییر سبک زندگی را از مدارس و از بین دانش آموزان شروع کنیم. 

وی افزود: هر خانه یک پایگاه سلامت، یکی از برنامه های وزارت بهداشت است که بر روی آن برنامه ریزی کرده ایم.

وزیر بهداشت به حوزه غذا و تغذیه مردم اشاره کرد و گفت: غذا از دارو، باید مهم تر جلوه کند و نظارت های دوره ای سازمان غذا و دارو با شدت دنبال می شود. همچنین نظارت بر اماکن عرضه مواد غذایی از طریق ۳۰۰۰ تیم بازرسی بهداشتی دنبال می شود.

نمکی در عین حال به مصرف زیاد نمک در غذای روزانه مردم اشاره کرد و افزود: این قبیل موضوعات را باید از طریق آموزش و البته نظارت، دنبال کرد تا بتوان میزان مصرف نمک را کنترل کرد.

وزیر بهداشت در ادامه به تخلفات ارزی در بازار دارویی و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: با دستور رئیس جمهور، اولین کار در وزارت بهداشت که شفاف سازی بود را شروع کردم. بعضی ها از امکانات سازمان غذا و دارو برای خودشان استفاده می کردند. بعضی از دریافت کنندگان ارز دارو و تجهیزات پزشکی که سواستفاده کرده بودند، شناسایی و متخلفین به مراجع قضائی معرفی شدند.

نمکی از تشکیل ۵ پرونده جدید تخلف ارزی به مراجع قضائی خبر داد و افزود: ما می خواهیم با وسواس و بدون تهمت زدن به کسی، تخلفات و متخلفان را شناسایی کنیم که افراد بی گناه آسیب نبینند.

وی در ارتباط با وضعیت تولید دارو در کشور، گفت: در سال گذشته برای ۳ درصد داروهای وارداتی ۱.۳ میلیارد دلار ارز تخصیص یافته است که در حدود سه برابر ارز تخصیص یافته به داروهای تولید داخل است. 

نمکی ادامه داد: ما برای داروهای اساسی که مورد نیاز مردم است، مشکلی نداریم. البته سیاست ما حمایت از صنعت داروسازی کشور است.

وزیر بهداشت، در عین حال افزود: البته من به تولید داخل هم رانت نخواهم داد. زیرا، سلامت مردم برای ما اولویت نخست است و اجازه نمی دهم داروی بی کیفیت در داخل تولید شود.

نمکی در ارتباط با این ادعا که آمریکا می گوید دارو و غذا تحریم نیست، گفت: آمریکایی ها دروغ می گویند، چون با نقض قوانین انسانی، سعی کرده اند که اجازه ندهند مواد اولیه دارویی مورد نیاز و همچنین داروهای مورد نیاز را وارد کنیم و تمامی تعهدات و قراردادهای ارزی و مالی مربوط به دارو  تحت فشار تحریم ها قرار گرفته است.

وی در ادامه به موضوع مالیات پزشکان اشاره کرد و افزود: فرار مالیاتی فقط مختص جامعه پزشکی نیست، ضمن اینکه قریب به اتفاق جامعه پزشکی کشور در بخش دولتی به طور مستقیم مالیات پرداخت می کنند.

نمکی گفت: ما حتی از کارانه پزشکان هم مالیات می گیریم و بالاترین دریافتی یک جراح مغز و اعصاب در نقطه مرزی کشور، ۶۰ میلیون تومان است که البته مالیات هم کسر می شود.

۶۴۲۳۱

نظر شما