شناسهٔ خبر: 34931747 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

رئیس بیمارستان عرفان نیایش هشدار داد:

بیمارستان های خصوصی در خطر تعطیلی

کار برای بیمارستان های خصوصی بسیار دشوار شده است، به خصوص اینکه تعرفه های خدمات بیمارستانی غیر واقعی است و اگر منطقی دیده نشود بسیاری از بیمارستان های خصوصی به سمت تعطیل شدن و بسته شدن می روند

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>رئیس بیمارستان عرفان نیایش گفت: هزینه های بیمارستانهای خصوصی از درآمدشان بیشتر است و چندین بیمارستان خصوصی در تهران و شهرهای دیگر در شرف تعطیل شدن هستند.

به گزارش شفا آنلاین، محمد حسین بهزاد مقدم افزود: وضعیت دخل و خرج بیمارستان های خصوصی مطلوب نیست، هزینه ها چندین برابر درآمدها افزایش یافته است و با توجه به مشکلات موجود اقتصادی تعدادی از بیمارستان های خصوصی به سمت کم کردن خدمات رفته اند و اگر نتوانند مشکلات مالی خود را در آینده نزدیک حل کنند قطعا به سمت تعطیل شدن می روند.

وی ادامه داد: هزینه های بیمارستانی به طور بی سابقه وغیر متعارفی بالا رفته است، هزینه نگهداری بخش ها، هزینه تامین تجهیزات و تامین نیروی انسانی متخصص و مشکلاتی که در تامین تجهیزات پزشکی به خصوص برای بیمارستان های خصوصی هست، مشکلات روزافزونی را ایجاد کرده است. در واقع بیمارستان های خصوصی با همت و تحمل فشار بر شانه های سرمایه گذاران و سهامداران وضع موجود را حفظ می کنند و بیمارستان های قدیمی که مشکل تامین تجهیزات پزشکی را دارند فشار مضاعفی را تحمل می کنند.

بهزاد مقدم تاکید کرد: کار برای بیمارستان های خصوصی(Private Hospitals) بسیار دشوار شده است، به خصوص اینکه تعرفه های خدمات بیمارستانی غیر واقعی است و اگر منطقی دیده نشود بسیاری از بیمارستان های خصوصی به سمت تعطیل شدن و بسته شدن می روند.

رئیس بیمارستان عرفان نیایش اضافه کرد: حدود 30 درصد درآمد بیمارسستان های خصوصی از طریق دریافت حق الزحمه های پزشکان است و 70درصد درآمد این بیمارستانها از محل دریافت تعرفه هتلینگ تامین می شود که باید با استفاده از آن هزینه های تامین و نگهداشت تجهیزات پزشکی و تاسیسات و هزینه نیروی انسانی، آب، برق و غذای بیمارستان از این محل تامین شود.

وی گفت: هیچ کمکی از طرف دولت به بیمارستان های خصوصی نمی شود در حالی که در بیمارستانهای دولتی و دانشگاهی هزینه های تامین نیروی انسانی از طرف دانشگاه و بیمه های طرف قرارد تامین می شود. در بیمارستانهای خصوصی تمام هزینه ها از جیب مردم یا بیمه های تکمیلی تامین می شود.

این پزشک متخصص اضافه کرد: بخشی از هزینه های بیمارستانهای خصوصی طی قرارداد با بیمه های تکمیلی تامین می شود اما این بیمه ها هم وضعیت خوبی ندارند و در حالی که بیمارستان در آخر ماه باید حقوق پرسنل و طلب شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کند تا دارو و تجهیزات در اختیارش قرار دهند و بتواند گوشت و مواد مورد نیاز برای غذای بیماران را تهیه کند. اما حق الزحمه های بیمارستان ها را بیمه های تکمیلی با فاصله سه ماه تا یکسال پرداخت می کنند.

وی افزود: تعرفه های پزشکی امسال رشدی نداشت و تعرفه های هتلینگ امسال حدود 25 درصد رشد داشت اما حقوق و دستمزد پرسنل بین 40 تا 47 درصد اضافه شد، هزینه مواد مصرفی و تجهیزات بیمارستانی نیز بیش از 100 درصد رشد قیمت داشته است. بیمارستان های خصوصی فعلا از داروها و تجهیزاتی که از قبل خریداری کرده و در انبارها داشته اند، امور بیمارستان را اداره می کنند.

بهزاد مقدم گفت: مثلا قیمت لنز یک دستگاه تصویربرداری که پارسال بین 2 تا 4 میلیون تومان قیمت داشت الان همان لنز را بیمارستان باید به قیمت بین 15 تا 30 میلیون تومان تهیه کند، در حالی که تعرفه خدمات بیمارستانی از جمله تجهیزات پزشکی فقط 25 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در تهران حدود 50 بیمارستان خصوصی هست و حدود 30 هزار نفر نیروی انسانی شاغل به صورت مستقیم در این مراکز مشغول کار هستند، حدود 60 هزار نفر هم به طورغیر مستقیم برای این بیمارستان ها کار می کنند.

رئیس بیمارستان خصوصی عرفان نیایش افزود: خدمات درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی ایران جزو بهترین خدمات در منطقه و حتی آسیا محسوب می شود، باید توان تخصصی این مراکز را حفظ کنیم و بدون پشتیبانی مالی لازم این اقدام میسر نیست.

وی گفت: تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) بعد از 7 تا 14 سال با توجه به میزان مصرفی که از آن می شود، عمر مفیدش را از دست می دهد و باید نو شود ضمن اینکه در حوزه پزشکی تجهیزات و دستگاه های جدیدی وارد می شود که باید خریداری و بکارگیری شود و اگر بخواهیم خدمات پزشکی کشور را به روز نگهداریم باید به این دستگاه ها مجهز باشیم و اگر از این قافله عقب بمانیم فاصله ما با دنیا روز به روز بیشتر می شود.

بهزاد مقدم با اشاره به تعرفه های هتلینگ بیمارستانی گفت: به هیچ وجه با تعرفه های فعلی خدمات بیمارستان های خصوصی سودآور نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند در دو سه سال آینده بسیاری از بیمارستان های خصوصی تعطیل می شوند.

رئیس بیمارستان عرفان نیایش افزود: نه تنها حاشیه سود نداریم بلکه فقط با همراهی که سهامداران و مجموعه پزشکان دارند، بیمارستان را سر پا نگه داشتیم و قطعا هزینه های بیمارستان بیش از درآمد آن است.

وی درباره تعرفه واقعی و مناسب بیمارستان های خصوصی و رشد منطقی آن گفت: این امر به کار کارشناسی نیاز دارد. باید میزان رشد و افزایش حقوقی پرسنل؛ تورم اقلام سرمایه ای و تجهیزات بیمارستان، تفاوت قیمت ارز، افزایش قیمت دارو و تجهیزات مصرفی و هزینه استهلاک سرمایه را هم در نظر بگیریم و بر اساس آن تعرفه واقعی را برای بیمارستان ها در نظر بگیریم.

بهزاد مقدم افزود: ما جزو موفق ترین بیمارستانهای خصوصی تهران هستیم که با این مشکلات درگیر هستیم. قطعا مشکلات بقیه بیمارستان های خصوصی بیشتر از بیمارستان عرفان است و کمتر نیست. سازمان نظام پزشکی و وزیر بهداشت هم به این مشکلات واقف هستند. ما شرایط اقتصاد مقاومتی را در این سالها درک می کنیم، نیت ما هم همراهی با مردم ، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است تا بتوانیم این دوران سخت را سپری کنیم.

وی درباره کیفیت خدمات درمانی گفت: کیفیت خدمات بیمارستانی به سه عامل بستگی دارد یکی عامل انسانی، دوم تجهیزات پزشکی و سوم فضای فیزیکی. ما فضای فیزیکی را تا جایی که بتوانیم به روز نگه می داریم. همکاران پزشک و پرستار با آموزش های مداومی که می گیرند سعی می کنند خودشان را با دانش روز دنیا به روز نگه دارند اما تجهیزات پزشکی یکی از مهمترین معضلات است که اگر تامین منابع لازم برای آن انجام نشود به طور طبیعی از خدمات روز دنیا عقب می مانیم.

رئیس بیمارستان عرفان نیایش درباره تامین تجهیزات پزشکی نیز توضیح داد: تامین برخی تجهیزات پزشکی مشکل شده است، برخی نمایندگی کمپانی های تجهیزات پزشکی مشکلاتی در آوردن تجهیزات دارند. از نظر دارو با تلاش های وزارت بهداشت مشکل تامین دارو نداریم و برای تمام درمان های تخصصی و فوق تخصصی شیمی درمانی و درمان بیماران صعب العلاج دارو تامین می شود اما در تامین تجهیزات مشکل داریم.جهان صنعت

نظر شما