شناسهٔ خبر: 34931599 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

حضرتی در گفتگو با آنا:

افکار منفی مانع پیشرفت شناگران می‌شود/ گلی بر سر ورزش‌های آبی نزده‌اند

مربی تیم ملی شنا گفت: افکار منفی جلوی پیشرفت شناگران ایرانی را گرفته است و متأسفانه گلی بر سر ورزشکاران رشته‌های آبی نزده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سایر حوزه‌های گروه ورزشی خبرگزاری آنا، خشایار حضرتی درباره شائبه این‌که شناگران ایران توانایی کسب مدال در رقابت‌های جهانی را ندارند و حتی نمی‌توانند سهمیه المپیک کسب کنند، گفت: شناگران ایرانی ظرفیت، توانایی و استعداد کسب موفقیت در میادین مختلف بین‌المللی را دارند و محمد علیرضایی در سال 2008 تا یک‌قدمی مدال آسیایی رفت و سهمی مستقیم المپیک 2008 چین را کسب کرد. 

وی ادامه داد: علیرضایی نمونه‌ای است که شایستگی شناگران ایرانی را تأیید می‌کند و یک استثنا نبوده است ولی برای آن‌که دیگر شناگران همانند انصاری که در بازی‌های کشورهای اسلامی مدال گرفت، صاحب نشان شوند؛ باید تلاش بیشتری کنند.

مربی شنای ایران با انتقاد از عدم توجه به ورزش شنا می‌گوید: متأسفانه مسئولان ورزش کشور ما هزینه نکرده و دنبال بهانه هستند چون علاقه‌ای به صرف هزینه ندارند. مدال علیرضایی می‌توانست کسب شود اما این اتفاق نیفتاد ولی اگر او می‌توانست مدال هم بگیرد فکر نکنم اتفاق خاصی می‌افتاد چرا که واترپلوی ایران پس از 44 سال توانست در بازی‌های آسیایی مدال بگیرد ولی هیچ حمایت مهمی از این رشته آبی صورت نگرفته است و باید بپذیریم گلی بر سر ورزشکاران آبی نزده‌اند.

وی تأکید کرد: متأسفانه در ایران امکانات بسیار اندک بوده و حمایت‌ها کمتر از آنی است که انتظارش را داشته باشیم. در کشورهایی که مدال‌های المپیک و مسابقات جهانی را درو می‌کنند باشگاه‌های حرفه‌ای متعددی وجود دارند و شناگران در مسابقات متعدد داخلی و خارجی شرکت می‌کنند. در ایران ما شناگران حرفه‌ای کمی داریم که این ورزش را دنبال کنند و برای همین هم نباید انتظار پیشرفت و کسب مدال در رقابت‌های جهانی را داشته باشیم. در تهران، اصفهان، شیراز و چند شهر مهم دیگر استخر در اختیار هیئت‌های استانی قرار گذاشته نشده است، چرا باید این توقع را داشته باشیم که با این امکانات کم پیشرفت مناسبی داشته باشیم.

حضرتی با اشاره به این موضوع که فدراسیون شنا بزرگ‌تر از بسیاری از فدراسیون‌های دیگر است چرا که رشته‌های شنا، شیرجه، واترپلو و آب‌های آزاد را پشتیبانی می‌کند ولی به اندازه یک فدراسیون بودجه می‌گیرد، می‌گوید: متأسفانه زیرساخت‌های مناسب برای پیشرفت شنا وجود ندارد. ما با کمبود استخر استاندارد مواجه هستیم و برای شنا هزینه نمی‌کنیم. اگر استعدادی هم وجود داشته باشد باید از همه چیز خود بزند تا بتواند دیده شود.

مربی تیم ملی شنا تأکید کرد: متأسفانه در ایران رسم غلطی را مرسوم کرده‌اند و می‌گویند اول باید چندین مدال در سطح جهانی و المپیک کسب شود تا به آن ورزش توجه شود. شنا از ورزش‌های پایه است و می‌تواند همانند بسیاری ورزش‌های دیگر پیشرفت کند. فراموش نکنیم اگر والیبال و بسکتبال پیشرفت شایانی کردند به این خاطر بود که لیگ‌های این ورزش‌ها پس از فوتبال پردرآمدترین لیگ بود ولی در شنا چنین اتفاقی نمی‌افتد. پردرآمدترین شناگر ایران در سال 15 میلیون تومان درآمد ندارد. زمانی علیرضایی 15 میلیون درآمد داشت که پول آن زمان ارزشش 17 هزار دلار بود ولی الآن همان درآمد در اختیار شناگران است و ارزشش تنها یک هزار دلار است.

حضرتی در خصوص این‌که بسیاری معتقدند شناگران ایرانی تنبل هستند و با کم‌کاری نمی‌توانند پیشرفت کنند، تأکید کرد: کم‌کاری و تنبلی اصلاً در شناگران دیده نمی‌شود. شاید آن‌ها به واسطه وعده‌هایی که گرفته‌اند و اجرایی نشده بی‌انگیزه شده‌اند. وقتی یک شناگر چندین سال شبانه‌روز تلاش می‌کند و حتی موفق به ثبت رکوردهای جدید می‌شود اما توجهی که باید به او نمی‌شود، مسلماً انگیزه‌اش دچار افت می‌شود. متأسفانه باید بپذیریم که افکار منفی پس از چند سال ناخواسته به شناگران منتقل می‌شود چون هر چقدر تلاش می‌کنند، حمایت لازمه از سوی مسئولین را نمی‌بینند.

وی در پایان در مورد این‌که چه آیتم‌هایی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا ایران بتواند در المپیک نمایندگان زیادی داشته باشد و حتی به کسب مدال امیدوار شود، می‌گوید: امکانات استخری، تست‌های بیولوژی و بیومتریک، شرکت در مسابقات بین‌المللی، تأمین مالی و جوایز مناسب، مواردی هستند که اگر به‌درستی اجرایی شوند می‌توانیم ورودی المپیک زیادی کسب کنیم و حتی شگفتی‌آفرین باشیم.

انتهای پیام/4051/4048/

نظر شما