شناسهٔ خبر: 34931568 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| ارتباط و تعامل دستگاه‌ها با یکدیگر، لازمه ایجاد قانون فضایی

تعداد زیادی از مخاطبان درباره نبود قانون و برنامه مدون در صنعت فضایی ابراز نگرانی کردند که این موضوع پیگیری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، یکی از دغدغه‌های اقشار مختلف جامعه، نبود قوانین مدون درباره صنعت فضایی کشور است، صنعتی که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک زیادی کند و پیشرفت ایران در این زمینه نیز موجب کوتاه شدن دست بیگانگان از کشور می شود.

به همین دلیل، تعداد زیادی از مخاطبان در سامانه فارس من اعلام کردند:« پس از انتقاد مقام معظم رهبری از کندی فعالیت های فضایی کشور حرکت هایی صرفا نمایشی در بین برخی مسؤولان اتفاق افتاد. لازم است برنامه ها و اسناد بالادستی این صنعت از جمله سند چشم انداز، سند جامع هوافضای کشور و برنامه های توسعه 5 ساله با جدیت پیگیری شده و از حرف به عمل برسد.»

برای پیگیری این موضوع با حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی گفت‌وگو کردیم.

هم افزایی خوبی بین دستگاه‌ها وجود ندارد

صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی در گفت و‌گو علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره عدم وجود قانون ملی فضایی در کشور توضیح داد: خلایی که درباره این موضوع احساس کردم تعامل بین بازیگران حوزه فضایی بوده است، به این ترتیب از سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه انجام شده به نفع بهینه‌ای استفاده نمی‌شود. 

وی افزود: دانش فضایی در سازمان‌های مختلف اندوخته شده است اما هم افزایی خوبی بین دستگاه‌ها وجود ندارد. 

در حال حاضر این پژوهشگاه با سازمان فضایی به عنوان نهاد حاکمیتی قانون‌گذار همکاری می‌کند و تعامل تعریف شده‌ای داریم که این دستگاه سیاست‌گذار با بقیه دستگاه‌ها نیز هماهنگی کامل دارد اما وجود قانون به این فعالیت‌ها و همکاری‌ها مشروعیت می‌بخشد و ما هم از ایجاد آن استقبال می‌کنیم  

وی تاکید کرد: در حال حاضر با تنگناهای بودجه‌‌ای یک اجبار و الزام است که دستگاه‌ها با یکدیگر تعامل داشته باشند هرچند که عدم وجود این تعامل و ارتباط در هیچ شرایطی به سود کشور نیست. 

صمیمی تاکید کرد: وجود قانون اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود وظایف هر کس مشخص شود و هر سازمان براساس ماموریت‌هایش فعالیت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر این پژوهشگاه با سازمان فضایی به عنوان نهاد حاکمیتی قانون‌گذار همکاری می‌کند و تعامل تعریف شده‌ای داریم که این دستگاه سیاست‌گذار با بقیه دستگاه‌ها نیز هماهنگی کامل دارد اما وجود قانون به این فعالیت‌ها و همکاری‌ها مشروعیت می‌بخشد و ما هم از ایجاد آن استقبال می‌کنیم. 

لازم به یادآوری است که پیش از این، موضوع نبود قانون ملی فضایی در کشور از نمایندگان مجلس نیز پیگیری شد.

انتهای پیام/

نظر شما