شناسهٔ خبر: 34931487 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نشست سران گروه 7 آغاز شد

پیام مکرون به غول‌های صنعتی درباره تهران

صاحب‌خبر -

نشست سران گروه ۷ در بیاریتز فرانسه در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از ناظران مسائل بین الملل منتظرند ببینند طرح مکرون درباره حفظ توافق هسته‌ای چه خواهد بود. چهل وپنجمین اجلاس سران کشورهای گروه جی ۷ با حضور رهبران ایالات متحد آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، ژاپن و کانادا در شهر بیاریتز در جنوب غربی فرانسه به میزبانی امانوئل مکرون آغاز شده است.
محور اصلی این اجلاس مبارزه با عدم تساوی معرفی شده است و موضوعاتی مانند امنیت، تغییرات اقلیمی، خشونت بر علیه زنان و تساوی جنسی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. با این حال انتظار می‌رود که مسئله اوکراین، سوریه، ایران و برگزیت نیز مورد مذاکره قرار گیرد. این نشست در حالی برگزار می شود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمعه گذشته در کاخ الیزه با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری و همچنین با لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار و گفت و گو کرد؛ ظاهرا قرار است مکرون پیامی به جی ۷ ببرد.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در روزهای گذشته پس از فنلاند، سوئد و نروژ، به فرانسه سفر کرد و در دیداری که حساس و کم سابقه توصیف شده، در پاریس با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت‌وگو کرد. ظریف پس از این دیدار، گفت‌وگوها با رئیس جمهور فرانسه را خوب و سازنده‌ خواند.
وزیر امور خارجه بعد از این دیدار در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «رئیس جمهور مکرون و رئیس جمهور روحانی چند هفته پیش با هم گفت و گوی تلفنی داشتند. هدف این گفت و گوها این بود که ببینیم چگونه می توان توافق هسته‌ای را از طریق عمل کردن اروپا به تعهداتش ذیل این توافقنامه حفظ کرد. رئیس جمهور مکرون هفته گذشته پیشنهاداتی را به رئیس جمهور روحانی ارائه داد و ما معتقدیم که این پیشنهادات حرکت در مسیری درست است؛ هر چند تا رسیدن به هدف فاصله داریم. ما امروز مذاکرات خوبی داشتیم و در نشست امروز من با رئیس جمهور مکرون احتمالاتی را مورد بررسی قرار دادیم. در حال حاضر ایشان قصد دارد با شرکای اروپایی و سایر طرف‌های همکاری درباره اینکه از این به بعد چه باید کرد، گفت‌وگو کند.» فرانسه از یکی دو ماه قبل تحرکات خود  برای حفظ توافق هسته‌ای را افزایش داده است. در این راستا یک ماه پیش همزمان با اجرایی شدن گام دوم کاهش تعهدات برجامی، امانوئل بون، مشاور ویژه رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه ۱۹ تیرماه با یک طرح به تهران آمد و با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.
مشاور ارشد امانوئل مکرون در سفر به تهران طرح فریز مقابل فریز یا انجماد مقابل انجماد را پیشنهاد داد. طرحی که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره آن اینگونه توضیح داد: «بر اساس این طرح ایران در این مرحله کاهش تعهدات هسته‌ای خود را فریز می‌کند و در مقابل آمریکا هم برخی از معافیت‌های نفتی ایران را به صورت موقت دوباره احیا می‌کند تا مذاکرات با ایران به جریان بیفتد. البته این طرح از سوی ایران تایید نشد.»
چند روز پیش و قبل از سفر محمد جواد ظریف به اسکاندیناوی و  فرانسه، ‌وب سایت دیلی بیست نوشت: «قریب به یک ماه پیش گفته شد که رئیس جمهور فرانسه در گفت و گو با همتای ایرانی خود پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق را داده که به معنای تعلیق تحریم‌های آمریکا در برابر تعلیق کاهش تعهدات برجامی ایران بوده است. طرحی که صرفا در حد رسانه‌ای مطرح شد اما این از سوی هیچ مقام مشخصی در ایران، فرانسه یا آمریکا تایید یا تکذیب نشد.»
دیلی بیست در عین حال این را هم نوشت که میان مقامات شورای امنیت ملی آمریکا درباره جزئیات طرح تعلیق در برابر تعلیق اختلاف نظر وجود دارد. یکی از مهم ترین اختلاف‌ها برسر این بوده که آیا برای شروع، بخش گزینش شده ای از تحریم‌ها را تعلیق کنند یا همچنان تحریم‌ها را حفظ کنند و یا کل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را به حالت تعلیق درآورند.
با این حال هنوز از طرح فرانسه که قرار است در نشست جی ۷ مطرح شود جزئیات و خبر دقیقی در دست نیست. گمانه زنی‌های بسیاری در سطح رسانه‌ای صورت گرفته، با این حال باید دید که مکرون در جی هفت چه می‌کند؟

نظر شما