شناسهٔ خبر: 34931289 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

فشار دستگاه‌های کم‌کار برای عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص از قاچاق درست نیست

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه سامانه‌های متعددی برای تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها ایجاد شده که در برخی از آنان تا نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: در صورت بالفعل شدن ظرفیت‌های تبادل اطلاعات دستگاه‌ها شاهد بهبود فرآیند اجرای قانون خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

حمید رضا دهقانی‌نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هیچ دستورالعمل زمین‌مانده‌ای ندارد و از نظر اجرایی خوب پیش می‌رود، اظهار کرد: سامانه‌های عملیاتی‌شده در حوزه‌های تجاری، اعتبارسنجی، انبار و پرونده‌های قاچاق را شامل می‌شود و بنا داریم در سایر بخش‌ها نیز سامانه‌ها توسعه پیدا کنند.

وی افزود: در حوزه سامانه گمرکی اقداماتی انجام شده اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم، به‌طوری‌که برای تبادل اطلاعات سیستمی وب‌سرویس بین سامانه جامع تجارت با گمرک باید پایداری وجود داشته باشد که امیدواریم به‌زودی این مسئله برطرف شود؛ به عبارتی وب‌سرویس‌های فعال بین گمرک و صمت تعریف شده اما مشکل در عدم پایداری تبادل اطلاعات است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز معتقد است که هنوز ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه تبادل اطلاعات و استعلامات بین دستگاهی وجود دارد که باید بالفعل شوند. به عنوان مثال در حوزه تبادل اطلاعات میان بیمه‌ها با سازمان غذا و دارو امکان عملیاتی کردن سامانه‌های تعریف شده وجود دارد.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه ایجاد سامانه تبادل اطلاعات بین سازمان غذا و دارو با بیمه‌ها منجر به عدم استفاده برخی مردم از داروهای منقضی شده می‌شود، گفت: این سامانه‌ها برکات و اثرات بسیاری برای دستگاه‌ها دارد که در صورت اجرا، متقاضیان فراوانی برای آنان به‌وجود خواهد آمد.

وی در پاسخ به این سؤال که اصلاحیه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز چه زمانی نهایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: اصلاحیه این قانون طبق جلسه صبح یکشنبه که با اعضای فراکسیون مبارزه با کالا و ارز تا آذر ماه نهایی خواهد شد اما امیدواریم که سریع‌تر از زمان اعلام شده به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا که پرسید، علت عدم قرائت گزارش تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز چیست و اینکه برخی مانع قرائت را، فشار دستگاه‌های کم‌کار می‌دانند، گفت: چنین چیزی نیست، طبق جلساتی که با برخی فراکسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم رایزنی‌هایی برای قرائت گزارش در صحن علنی مجلس شورای اسلامی انجام شده و به‌زودی این اتفاق می‌افتد.

به گزارش آنا، سامانه جامع تجارت به‌عنوان درگاه یکپارچه ارتباط بازرگانان با دستگاه‌های ذیربط در امر تجارت کشور جهت انجام اموری همچون ثبت سفارش، اخذ مجوزهای ورود کالا، تأمین ارز از نظام ارزی کشور، اظهار منشأ ارز و پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی و سیستمی از سال ۹۵ آغاز به فعالیت کرد.

سامانه جامع تجارت با هدف شفاف‌سازی، تسهیل و تسریع تجارت، روند تشخیص مجوزهای الزامی، درخواست مجوز و تبادل مجوز را الکترونیکی کرده و برگه فیزیکی مجوزها و استفاده از کاغذ را حذف کرده است.

بر این اساس، طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به دلیل اینکه متولی تجارت کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است، همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند که با سامانه جامع تجارت همکاری کنند و در این راستا تاکنون بیش از ۳۰ دستگاه به این سامانه متصل شده‌اند.

گمرک ایران یکی از دستگاه‌هایی بود که همچنان تمایلی به اتصال به سامانه جامع تجارت نداشت، از این رو در شهریور ماه سال گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان، دو وزارتخانه صمت و اقتصاد تفاهم‌نامه‌ای را در جهت اتصال سامانه‌های جامع گمرکی و سامانه جامع تجارت امضا کردند.

انتهای پیام/4083/پ

نظر شما