شناسهٔ خبر: 34931284 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

آتش سوزی جنگل های آمازون به سطح جدیدی از بحران رسید!

کیا علیپور / bbc

صاحب‌خبر -

آتش سوزی جنگل های آمازون که مدتی است در صدر اخبار جهان قرار گرفته، همچنان در حال نابودی بخشی از مهم‌ترین پوشش گیاهی سیاره بوده و به تازگی گفته‌ شده که کشور برزیل از ارتش خود برای مهار این آتش‌ها کمک گرفته است.

آتش سوزی جنگل های آمازون که به عنوان یک از تازه‌ترین و غم‌انگیزترین اخبار روز در نظر گرفته شده، همچنان ادامه دارد و روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند؛ اخیرا اعلام شده که برزیل در تازه‌ترین اقدام برای مقابله با این بلای طبیعی از ارتش خود کمک گرفته است.

ژائیر بولسونارو (Jair Bolsonaro) رئیس جمهور برزیل در جواب به خشم و نارضایتی جامعه جهانی و رهبرهای کشورهای مختلف، به تازگی اعلام کرد که از نیروهای مسلح این کشور برای مقابله با آتش سوزی آمازون درخواست کمک شده است. کشورهایی مانند فرانسه و ایرلند مدتی پیش تهدید کرده بودند که در صورت عدم مقابله برزیل با آتش سوزی جنگل آمازون، اقتصاد این کشور مورد حمله قرار می‌گیرد و برزیل در سطحی جهانی تحریم می‌شود.

آتش سوزی جنگل های آمازون

بسیاری معتقدند که آتش سوزی آمازون توسط کشاورزها و معدن داران محلی که به دنبال توسعه زمین‌های خود هستند، شروع شده است. از طرف دیگر بولسونارو به عنوان شخصیتی که از جنگل‌زدایی آمازون دفاع می‌کند، شناخته می‌شود و متخصصان می‌گویند که دولت این رئیس جمهور سیاست‌هایی ویرانگر را برای توسعه کشاورزی در مناطق آمازون پیش گرفته است.

آتش سوزی جنگل های آمازون به سطح جدیدی از بحران رسید آتش سوزی جنگل های آمازون به سطح جدیدی از بحران رسید

فعالین محیط زیست هم در جمعه گذشته، تظاهراتی را در شهرهای مختلف برزیل و در اطراف کنسولگری‌های این کشور در سراسر جهان برگزار کردند. جنگل‌های آمازون که به عنوان «ریه زمین» شناخته می‌شوند، نقش بسیار مهمی در پایین آوردن سرعت فرآیند گرمایش جهانی دارند و تخمین زده می‌شود که سه میلیون گونه گیاهی و جانوری در کنار یک میلیون انسان در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

وزیر دفاع برزیل در یکی از بیانیه‌های تازه صادر شده اعلام کرد که حدودا 700 نیروی نظامی برای مقابله با آتش سوزی جنگل های آمازون به این مناطق اعزام می‌شوند و چیزی در حدود 6.8 میلیارد دلار بودجه برای مقابله با این بحران در نظر گرفته شده است.

داده‌های ماهواره‌ای منتشر شده توسط موسسه ملی تحقیقات فضایی نشان می‌دهد که در سال جاری میلادی آتش سوزی‌ها در برزیل 85 درصد افزایش یافته‌اند؛ این آمار و ارقام با ادعاهای بولسونارو مبنی بر طبیعی بودن سوختن جنگل های آمازون مغایرت دارد و اینطور که به نظر می‌رسد، چنین بلایی را نمی‌توان به خشک بودن آب و هوا و چرخه طبیعی کشاورزی بومیان منطقه ارتباط داد.

آتش سوزی جنگل های آمازون به سطح جدیدی از بحران رسید آتش سوزی جنگل های آمازون به سطح جدیدی از بحران رسید

تعداد 2500 آتش سوزی فعال در بین روزهای چهارشنبه تا جمعه گذشته در مناطق آمازون گزارش شده‌اند

سازمان فضایی ناسا هم اخیرا اعلام کرد که این حجم از آتش سوزی از سال 2010 بی‌سابقه بوده است. آتش سوزی جنگل های آمازون از دو هفته پیش شروع شده و تا این لحظه خبری از مهار آن منتشر نشده است.

نظر شما