شناسهٔ خبر: 34931016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

شرط هلند برای حضور در ائتلاف آمریکایی خلیج فارس

فارس : یک رسانه هلندی از مشارکت مشروط هلند در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس و اعزام تنها یک ناوچه خبر داد.

صاحب‌خبر -

یک رسانه هلندی به نقل از منابع مطلع این کشور نوشته است که هلند قصد دارد در صورت شرکت در ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس، تنها یکی از ۶ ناوچه خود را عازم منطقه کند.

کابینه هلند تنها با اعزام یک ناوچه این کشور به خلیج فارس و آن هم  در صورت مشارکت دیگر کشورهایی اروپایی در این ماموریت موافقت خواهد کرد.

این در حالی است که وزیر دفاع پیشین هلند هفته گذشته در اظهار نظری با طرح آمریکا برای تشکیل ائتلاف دریایی در خلیج فارس با هدف فشار بر ایران مخالفت کرد.

«دیک برلین» وزیر دفاع سابق هلند در گفت‌وگو با یکی از نشریات این کشور که سه شنبه منتشر شد، اظهار داشت: «فکر نمی‌کنم باید در عملیات دریایی آمریکا که واقعا نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیافتد، شرکت کنیم.»

وی در ادامه سخنان خود گفت، اگر ماموریت دولت ترامپ اعمال فشار بیشتر بر ایران است،  من به شدت با آن مخالفم.

به نوشته تلگراف، هلند در حالی که نمی‌خواهد درگیر تنش بین ایران و آمریکا شود، در عین حال خواستار نمایش حمایت خود از آمریکا به عنوان متحد ناتو است.

در پی قتل عام «سربربنیسا»  در سال‌های گذشته ، کلیه درخواست‌های  ارائه کمک‌ نظامی از سوی هلند باید طبق قانون توسط مجلس این کشور به طور کامل ارزیابی شود.

انگلیس تنها متحد درجه اول آمریکا در قاره اروپاست که تاکنون به ائتلاف دریایی آمریکا پیوسته است. وزارت خارجه انگلیس دوشنبه (۱۴ مرداد/۵ اوت) اعلام کرد که به ائتلاف دریایی تحت رهبری آمریکا با هدف ادعایی تأمین امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز خواهد پیوست.

همراهی انگلیس با ائتلاف آمریکا در حالی اعلام شده که از میان سه کشور اصلی عضو اتحادیه اروپا دو کشور دیگر هنوز درخواست آمریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی این کشور را نپذیرفته‌اند.  «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان  هفته گذشته بار دیگر اعلام کرد به ائتلاف دریایی آمریکا ملحق نخواهد شد.

نظر شما