شناسهٔ خبر: 34930661 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش تورم ماهانه و نقطه به نقطه در مرداد/ چرا تورم مرکز آمار با واقعیت زندگی مردم متفاوت است؟

رئیس مرکز آمار گفت: نرخ تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه در مردادماه کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین زاده رئیس مرکز آمار در برنامه تیتر امشب درباره جزئیات نرخ تورم تصریح کرد: تورم ماهانه مردادماه ۰.۶ درصد، تورم ۱۲ ماهه منتهی به مرداد ۴۲.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه این ماه ۴۱.۶ درصد بوده است.

وی در توضیح این آمار گفت: به طور مثال در مرداد ماه متوسط قیمت گوشت در مغازه‌های سطح کشور  ۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که همین میانگین قیمت در مرداد سال قبل ۵۲ هزار و ۴۰۰ بود و بر این اساس نرخ تورم نقطه به نقطه این محصول حدود ۹۰ درصد است. همچنین این قیمت در تیر ۹۸ هزار و ۸۰۰  تومان بوده که بر این اساس تورم ماهانه مردادماه این محصول ۰.۸درصد شده است.

بیشتر بخوانید: تورم مرداد ماه به ٤٢.٢ درصد رسید

حسین زاده ادامه داد: نرخ تورم کل برای ۴۷۵ قلم کالا است که میانگین همه اقلام گرفته و محاسبه می شود.

رئیس مرکز آمار بیان کرد: نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه در مردادماه کاهش یافته است. تورم ماهانه تیرماه ۲.۸ درصد بوده است.

حسین زاده با بیان اینکه تورم نقطه‌ به نقطه در ۳ ماه گذشته کاهشی شده است، افزود: وقتی تورم نقطه‌ای شروع به افزایش کند علامتی برای افزایش تورم سالانه است و برعکس .

این مقام مسئول تصریح کرد: در دنیا ۹۸ درصد مراکز آماری زیر نظر دولت هستند و در ۲ درصد کشور‌ها مثل انگلستان نظام آماری زیر نظر پارلمان است. اصول بنیادی در دنیا داریم که همه مراکز آماری دنیا به آن متعهد هستند.

وی ادامه داد: اعلام نرخ بالا و یا پایین تورم هیچ حساسیتی در کار ما ندارد. ما در نظام آماری از دستگاه‌های اجرایی آمار می‌گیریم اگر بخواهیم در این آمار‌ها ابهام در نظر بگیریم این دستگاه‌ها برای آمار دهی فاقد اعتبار می‌شوند که این نظر درستی نیست.

حسین زاده درباره علت تفاوت نرخ تورم اعلامی با آنچه مردم لمس می کنند، گفت: اگر درک درستی از آمار نشود حتما اشکال دارد. چون نوسانات قیمتی زیاد می‌شود باور پذیری آمار کم‌تر می‌شود همچنین  چون تورم برای دهک‌های مختلف متفاوت است، درک آمار کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: برای باور پذیری آمار چند کار انجام شده است. ما قیمت‌های کف بازار را روی سایت مرکز آمار قرار داده ایم. ۴۲۰ هزار مظنه قیمت روی سایت قرار دارد که مردم می توانند تورم را به تفکیک کالاها مشاهده کنند.

حسین زاده بیان کرد: علت دیگرعدم باورپذیری نرخ تورم، قدرت خرید است که کاهش یافته اما این امر فقط به تورم ارتباط ندارد و با درآمد خانوار نیز مرتبط است.

ضرورت وجود ناظر بی طرف بر عملکرد مجری تدوین آمار


در ادامه برنامه خدابخشی نماینده مجلس در این خصوص تصریح کرد: ما اکنون در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، این یعنی محدودیت و این امر برنامه ریزی بیشتری می‌طلبد. برنامه ریزی بدون نظام آماری مناسب امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: در کشور ما مشکل اینجاست که در تدوین آمار مجری و ناظر یکی است. مرکز آمار زیر نظر دولت است و این ابهاماتی را ایجاد می‌کند.

خدابخشی بیان کرد: دولت در پی اعلام عملکرد بر اساس شاخص‌ها است . مردم و نمایندگان در بعضی آمار‌ها با ابهام می‌نگرند به طور مثال چند سال پیش نرخ تورم بدون در نظر گرفتن روز آخر اسفند ماه اعلام شد.

این نماینده مجلس در خصوص اینکه  نرخ تورم اعلام شده را مردم در واقعیت حس نمی‌کنند، گفت: این امر به خاطر حفظ نشدن قدرت خرید مردم است.

انتهای پیام/

نظر شما