شناسهٔ خبر: 34930583 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مکرون خواستار انعطاف ترامپ در مناقشه با ایران شد

رئیس جمهور فرانسه از همتای آمریکایی خود خواست برای فراهم شدن زمینه کاهش تنش با ایران انعطاف داشته باشد. او می‌گوید ضروری است کشورهای غربی به خاطر هدف مشترک، در مورد ایران رایزنی‌های نزدیک‌تری داشته باشند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در گزارشی از خبرگزاری فرانسه آمده است که مکرون ظهر شنبه ۲۴ اوت (دوم شهریور) در یک سخنرانی زنده تلویزیونی در بیاریتز بدون نام بردن از ترامپ و با اشاره تلویحی به تصمیم اخیر او در مورد افزایش تعرفه‌های گمرکی گفت: «ما باید موفق شویم به گونه‌ای به سمت تنش‌زدایی برویم.»

رئیس جمهوری آمریکا پیش از سفر به پاریس اعلام کرد که تعرفه گمرکی کالاهای چینی به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار از ۲۵ به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

به گفته مکرون حرکت به سمت تنش‌زدایی برای جلوگیری از به راه افتادن یک "جنگ تجاری" که نشانه‌های آن را همه‌جا می‌توان مشاهده کرد، ضروری است.

ترامپ به تازگی تهدید کرده در واکنش به وضع مالیات ویژه بر شرکت‌های اینترنتی، شراب فرانسه را مشمول افزایش تعرفه‌های گمرکی کند.

امانوئل مکرون پیش از صرف ناهار با رئیس جمهوری آمریکا از او خواسته به فراهم شدن زمینه رسیدن به تفاهم در مناقشه با جمهوری اسلامی یاری رساند.

هدف مشترک در ارتباط با جمهوری اسلامی

او می‌گوید "رایزنی‌های نزدیک" ضرورت دارد زیرا همه هدف مشترکی دارند که همان اطمینان یافتن از عدم دسترسی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی است.

رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت سال پیش از جمله به این دلیل فرمان خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران را امضاء کرد که معتقد است این توافق ضمانت نمی‌کند که جمهوری اسلامی هرگز به سمت تولید سلاح اتمی نرود.

پنج کشور باقیمانده در توافق هسته‌ای از جمله فرانسه معتقدند مطابق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین نظارت‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و هر گونه انحراف از توافق به سرعت آشکار خواهد شد.

پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تحریم‌های لغو یا تعلیق شده این کشور علیه ایران دوباره اعمال شد. ترامپ هدف از این تحریم‌ها را، که در ماه‌های گذشته تشدید شده، وارد کردن "فشار حداکثری" بر جمهوری اسلامی به منظور کشاندن این کشور پای میز مذاکره و دست یافتن به توافقی "بهتر" عنوان می‌کند.

تلاش برای تعدیل سیاست فشار حداکثری

رئیس جمهوری فرانسه امیدوار است در فرصت دو روزه حضور همتای آمریکایی خود در این کشور او را متقاعد کند سیاست "فشار حداکثری" بر ایران را اندکی تعدیل دهد تا مسیر مذاکره با تهران هموار شود.

مکرون یک روز پیش از آغاز اجلاس سران گروه هفت با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاریس ملاقات کرد تا پیشنهادهای خود را از طریق او به اطلاع تصمیم‌گیران ارشد جمهوری اسلامی برساند.

محمد جواد ظریف مذاکرات اول شهریور ماه خود با رئیس جمهوری فرانسه حول مسائل مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را "خوب و سازنده" توصیف کرد.

هنوز جزئیات پیشنهادهای مکرون فاش نشده و ظریف تشریح آنها را به آینده موکول کرده است: «پیشنهادهایی که دارند درباره نحوه انجام تعهداتی است که اروپا برای اجرایی شدن برجام داشته، یعنی رسیدن منافع اقتصادی برجام به مردم ایران. زمانی که این گفت‌وگوها به نتیجه برسد جزئیات آن اعلام می‌شود.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده حدود دو هفته پیش همتای فرانسوی خود را متهم کرد که در مورد مذاکرات احتمالی میان واشنگتن و تهران "نشانه‌های درهم" می‌فرستد و از این که به نظر می‌رسد او از جانب آمریکا سخن می‌گوید انتقاد کرد.

ترامپ هشتم اوت در یک پیام توئیتری نوشت: «می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کس به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.»

وزارت خارجه فرانسه یک روز بعد به این سخنان ترامپ واکنش نشان داد و بدون اشاره مستقیم به او در بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور قاطعانه و به طور جدی مشغول انجام اقداماتی برای برقراری صلح و امنیت و کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس است و برای چنین تلاش‌هایی به هیچ مجوزی نیاز ندارد.

دونالد ترامپ پیش از نهار مشترک با مکرون در هتل مجللی در ساحل شهر بیاریتز، که مراسم رسمی گشایش اجلاس غروب شنبه در آن اجرا می‌شود، وجود اختلاف نظر با رئیس جمهور فرانسه بر سر برخی مسائل را تائید کرد و گفت: «اما هوا محشر است و همه همدیگر را درک می‌کنند.»

نظر شما