شناسهٔ خبر: 34930534 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

اتهام بی سابقه عابدینی به تاج

صاحب‌خبر -

بانک ورزش - پول فیفا را خرج کسب دوکرسی در آسیا کردند!

به گزارش بانک ورزش و به نقل از ورزش مدیا، امیرعابدینی نه به واسطه حضورش برمسند مدیریت پرسپولیس و فدراسیون فوتبال و نه بخاطر استاندار بودنش در خراسان شناخته نیست بلکه فن بیان و کارشناس بودنش در حوزه فوتبال و اقتصاد باعث شده تا همیشه برای رسانه ها جذاب باشد.
عابدینی که مدت هاست در ایران نیست به خوبی بر مسائل اشراف دارد و حالا تصمیم گرفته در گفتگوی اختصاصی با ورزش مدیا علیه تاج افشاگری کند
رییس سابق کمیته بازاریابی فدراسیون مدعی است تاج پول فیفا را خرج کسب کرسی در a f c کرده است ؛ اتهامی که اگر ثابت شود پای فیفا و ارکان قضایی داخلی به این پرونده باز خواهد شد!

مهدی طارمی مدعی شده که تنها بازیکنی است که برای باشگاه پرسپولیس سودآوری داشته ؛شما در ترانسفر زمانی موفق عمل کردید و به نظر شما اگر الان مدیرعامل باشگاه بودید از ترانسفر طارمی چه درآمدی پیش بینی می کردید؟
بالاخره دوستان ما هرکدام از شرایط خودشان یک مصاحبه هایی می کنند اما ای کاش یک مقدار به واقعیت های قبل و بعد خودشان هم توجه بکنند. مگر می شود ترانسفر بزرگان فوتبال ایران مثل علی دایی، کریم باقری، مهدوی کیا، شاهرودی، میناوند، ترابیان و… که به هرحال از صفحه تاریخی باشگاه پرسپولیس حذف نشدند، نمی شوند و نخواهند شد رانادیده گرفت . هنوز هم مردم با آنها زندگی می کنند و با بودنشان لذت می برند و افتخار دارند که چنین بزرگاین در باشگاه شان حضور داشتند و این حضور هم موفق بوده است. بعضی از دوستان مثل مهدی طارمی فقط به نظرم خودش را می بیند. با قاطعیت می گویم با ترانسفر همه عزیزانی که نام بردم باشگاه درآمد داشت و درآمد بسیار خوب بود. به هیچ عنوان فراموش نمی کنیم از انتقال مهدوی کیا ما دو، سه دوره درآمد داشتیم. همچنین از اولین ترانسفر به نام فوتبال کشورمان علی دایی به اروپا یک درآمد خوب داشتیم. از کریم باقری و دیگر عزیزان هم همین طور بود. شما یک بار یک جنجال کوچک هم در مورد این ترانسفر ها ندیدید. چون چیزی که به بازیکن اعلام می کردیم همان هم انجام می شد.البته بر سر میزان سهم بازیکن اختلاف نظر بود اما این بازیکنان آنقدر بزرگ و تعصب داشتند که برای حمایت از باشگاه استقبال می کردند. اگر من در شرایط موجود بودم حتما بررسی می کردم و تجزیه و تحلیل داشتم که شرایط ترانسفر طارمی وجود دارد یا نه و آیا صلاح است در آسیا بدرخشد یا در اروپا؟ آنچه که امروز به عنوان یک مارکت در فوتبال جهان مطرح است رقابت تنگاتنگ باشگاه در ترانسفر مارکت قرارگرفتن و کسب درآمد است. ما یک روز ده ترانسفر به اروپا داشتیم و ژاپن یک نفر داشت اما امروز این کشور با کره از ما پیشی گرفتند. این به معنای این است که معنی ترانسفر بازیکن را درک نکردیم، یک بازیکن با ترانسفر شدن می تواند چه شرایطی را برای فوتبال کشور و تیم ملی اش به وجود بیاورد و یک بازار خوب را فراهم کند. مثل کاری که علی دایی برای فوتبال ایران کرد. عملا اگر دایی در فوتبال اروپا ضعیف حاضر می شد ما اولین و آخرین ترانسفر را داشتیم اما عملکرد خوب او باعث شد بازیکنان ایرانی را با آغوش باز در اروپا پذیرا باشند.

با توجه به بند ۷۰۰ هزار دلاری که در قرارداد بیرانوند وجود دارد آیا صلاح است ترانسفر بشود؟
باید دید در قرارداد او چه آمده است. اولا بازیکن یک حقوقی دارد همان طوری که باشگاه دارد. این معنا و مفهوم این را ندارد که یک بازیکن را تا ابد در اختیار داریم. تعریف بازیکن در قرارداد چگونه خدماتش را در اختیار می گذارد و باشگاه چه تعهداتی دارد و این مسائل متقابل چطور باید اجرایی شود در بندهای قرارداد وجود دارد. اگر امروز بیرانوند تشخیص می دهد باید منتقل شود به کشوری که سطح فوتبالش از ایران بالاتر است این حق اوست و باید باشگاه با این حق کنار بیاید. بحث رقم و عدد مبنا نیست و این ۷۰۰ هزار دلار بحث پایه می شود و کمتر از این میزان نباید باشد. امروز علی بیرانوند می تواند منتقل بشود با رقمی که باشگاه به توافق می رسد. دیگر بیرانوند کنار می رود و باشگاه بحث خودش را می کند بابت ترانفسر و وقتی بحث تمام شد آن وقت خود بیرانوند یا مدیر برنامه هایش در جلسه حاضر و بحث قرارداد شخصی او مطرح می شود. بحث ترانسفر کلا به باشگاه مربوط است و باشگاه است که می تواند در مورد این انتقال صحبت کند. اما در قرارداد اگر آمده باشد که ۷۰۰ هزار دلار بدهد و آزاد است آن وقت تمام حقوق به بیرانوند داده شده است. اینجا نباید با احساسات بازیکنان بازی کرد و بیرانوند را در یک چالش قرار دهیم. بیرانوند نشان داده برای پرسپولیس و تیم ملی با غیرت و تعصب بازی کرده است. نباید این چالش باشد که اگر برود چه اتفاقی می افتد و نرود چه اتفاقی می افتد؟ اگر بیرانوند برود هیچ اتفاقی نمی افتد چون یک حقوق دارد و به حقوق او احترام گذاشته ایم. به این طریق اجازه دادیم که بازیکنانی که بیرون هستند و دوست دارند به پرسپولیس بیایند به این فهم برسند که باشگاه به تعهداتش متعهد است. باید خود بیرانوند تشخیص بدهد و این حق ایشان است همان طور که حق باشگاه است آنچه که در قرارداد دیده شده را دریافت کند.

پس از اتفاقاتی که برای باشگاه پرسپولیس با جدایی برانکو رخ داد در مجموع عملکرد عرب را تا کنون چطور ارزیابی می کنید؟
ارزیابی من در مورد عملکرد آقای عرب یا کلا هیات مدیره بارها گفته شده است. عملکرد یک عملکردی است که به آن نمره نمی توانم بدهم. اینقدر چالش حول و حوش یک تیم واقعا درست نیست. گرچه همان طوری که برای بازیکنان هم گفتم آقای برانکو هم حقی داشت و این حق در اختیار خودش بود و می توانست برود. آقای برانکو را از قبل برخی از واسطه ها صحبت کرده و آماده رفتنش کرده بودند. دیگر نباید درخصوص آن موشکافانه بحث کنیم و تجزیه و تحلیل داشته باشیم. این اتفاق برای پرسپولیس اولین بار و آخرین بار اتفاق نخواهد افتاد اما باید دید آثار این مربیان در سطح فوتبال کشور چقدر مثبت است و ارزیابی این باشدمربی بعدی از تجربیاتی که کسب شده باشگاه و کادرفنی استفاده کند. من به عملکرد عمومی هیات مدیره نمره مثبت نمی توانم بدهم و نخواهم داد اما راجع به اینکه امروز یک مربی خوب آرژانتینی در اختیار دارند خوب است، درباره این مربی از دوستان و بازیکنان پرسیدم و همه از او تعریف می کنند این مساله من را خوشحال کرد که یک مربی با دانش بالاسر کار است. البته سوابق او را هم دیدم که نشان دهنده این موضوع است کالدرون یک مربی با دانش که بعضی جاها با بدشانسی مواجه شده است. به کالدرون باید فرصت داد و از او حمایت کرد و این باور را پیدا کنیم که این مرد نیامده بازنده باشد و برای برنده شدن در پرسپولیس آمده است تا توقع هواداران یک تیم قهرمان را برآورده کند. مردمی که با پرسپولیس زندگی می کنند و از صمیم قلب آن را دوست دارند. روی تعداد هواداران میلیونی آن بحث دارم؛ بعضی از دوستان رقیب گله مند هستند که هواداران پرسپولیس واقعی نیستندولی من به شما و آنها میگویم تازه میانگین ۴۰ میلیون برای هوادار پرسپولیس کم است. این جمعیت خیلی ایجاد توقع می کند و ضمن اینکه بستر را فراهم می کند تا از تیم، کادرفنی و بازیکنان حفاظت کنند و با تشویق و حمایت کنار آن باشند. اینها همیشه نگران هستند و باید کالدرون پاسخگوی آنها باشد.
باید فرصت داد و امیدوارم او بتواند دغدغه مردم و هواداران را جواب بدهد و جای خالی برانکو توسط ایشان پر شود.

طی روزهای اخیر بحث اختلاف بین اعضای هیات مدیره باشگاه پرسپولیس خیلی مطرح است. هاشمی چند جلسه ای است که در جلسات شرکت نمی کند و این اختلافات را چطور می بینید و نقش وزیر ورزش در این اختلافات به چه شکلی است؟
من اطلاعی از ریز ماجرا ندارم اما در کل اختلاف در جلسات خوب است. باید اختلاف دیدگاه باشد و اگر قرار باشد هیچکس هیچ نظری ندهد اتفاقی می افتد که چند سال رخ داده است. بعضی آدم های خنثی در هیات مدیره هستند که فقط نشسته اند. باید نظر داد و اختلاف باشد تا پویایی حاصل شود. آنچه که مهم است این است که از جلسات چه نکته مثبتی از باشگاه بیرون می آید. اینکه نقش وزارت ورزش چگونه است باید بگویم این مجموعه همت بالای خودش را به کار بگیرد و از شعار دست بردارد و کار واگذاری را اجرایی کند تا هیات مدیره متعلق به مردم باشد. قرار نیست حیات خلوت آقایان فوتبال و ورزش باشد. دولت ها به ورزش به این دید نگاه کردند و ای کاش ورزش را به عنوان ارزش نگاه کنند و با دقت موشکافانه برای عزل و نصب ها و بودجه کار می کردند؛ اجازه نمی دادنددور ریز بودجه تقدیم ورزش شود. از ورزش توقعات جهانی داریم اما موقع هزینه در سطح روستا فکر می کنیم. امروز والیبال ما در دنیا حرف برای گفتن دارد. در فوتبال و بقیه رشته ها همین شکل است و ببینید با چه بضاعتی به این رقابتها می روند. واقعا بضاعت ما مثل حریفان است؟ اصلا این طور نیست و بضاعت ما شرف و غیرت است که بازیکن ما را پویا و با طراوت می کند. اعتقاد من این است که وزارت ورزش باید وزارتخانه ای باشد که جایگاه کسوت و این عاطفه را بداند. نه اینکه اگر دوستی در پستی قرار نداشت بگوییم در ورزش این پست خالی است .امیدوارم شاهد این باشیم که وزارت ورزش با جدیت به دنبال مساله واگذاری این دو باشگاه است و از شعارزدگی پرهیز کند.

محمدحسن انصاری فرد از کمیته فوتسال با آمدن ساکت استعفا داد. به نظر شما حضور ساکت در همه کمیته ها جزو اختیارات رئیس فدراسیون فوتبال است . به عنوان کسی که رئیس فدراسیون فوتبال بودید و ساختار را می شناسیداین مسئله را چطور ارزیابی می کنید؟
اینکه ساکت را در همه جا دوست دارند داشته باشند بحث امروز نیست. از زمانی که تاج آمد تلاش کردند که یک لابی مطمئن در تمامی کمیته ها و جایگاه هایی که هزینه و درآمد وجود دارد، داشته باشدبرای این کار نیاز به یک نفر مطمئن بود وکسی جز ساکت این شخص نیست. همه جا ساکت باید حضور داشته باشد. در کمیته اقتصادی، سرپرست تیم های ملی، فوتسال، دبیر، رئیس حوزه مدیریت و … و بالاخره آقای ساکت باید باشد. این را همه می دانند. آدم بزرگ و ارزشمندی مثل انصاری فر که در جریان است چه خبر است. داریوش مصطفوی هم به آنجا رفته و اگر آن داریوش مصطفوی که ما می شناسیم که با استقلال رای کار می کند
شک نکنید قطعا به مشکل می خورد و نمی گذارند کار کند. همه آنهایی که آنجا می روند بعد از مدتی به مشکل می خورند. من اطلاعاتی از آن سیستم دارم که نمی توانم بگویم چون دوستانی آنجا هستند و این اطلاعات رابه من دادند که اگر افشا کنم مشخص می شود و آن وقت خیلی ساده عذر آنها را می خواهند. پس اجازه بدهید در مورد تاج و ساکت و آن فدراسیون محترم من سکوت کنم.
امیدوارم هستم خدا یک کاری برای فوتبال کشور بکند چون از این وزارتخانه و از آن فدراسیون فوتبال کار خاصی اتفاق نمی افتد. پولی که از طریق فیفا می آید باید به خزانه فوتبال واریز شود نه اینکه درجایی دیگر هزینه شود تا دو کرسی بدست بیاوریم الان هم به من نگویید دلیل و دیگر موارد را توضیح دهم؛ همین دو، سه سال قبل بود که یک جمعیت را در فیفا دستگیر کردند که دامنه آن به کنفدراسیون فوتبال آسیا رسید. بن همام الان کجاست؟ اعتقاد دارم در رابطه با دادن هدیه هیچ مانعی وجود ندارد اما وقتی سطح از هدیه بالاتر برود اتفاق خوبی برای اخلاق ما نیست. این را به عنوان یک نصیحت پدرانه می گویم. ببینید ما امروز چقدر با چالش در بخش اقتصادی مواجه هستیم. چقدر مدیران این روزها مواجه با شرایط بحرانی شدند آنهم درکار، زندگی و شغل شان. بالاخره دستگاه قضایی با قاطعیت جلو می رود و برخورد می کند. معنا و مفهوم این است که یک جا یک لغزش به وجود می آید و دیگر آن وقت فرد به قهقرا می رود. امیدوارم در ورزش فوتبال که خیلی اندک این مسائل رخ داده اصلا نیفتد و در شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اوضاع به نحوی پیش برود که مردم نفس مطلوب بکشند.

نظر شما