شناسهٔ خبر: 34929949 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

مایع مغناطیسی چیست و چگونه ممکن است؟

چه ماده‌ای می‌تواند خواص مغناطیسی یک جامد و در عین حال خواص مایع را نیز داشته باشد؟

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

Ferrofluid یک مایع مغناطیسی است که در حضور میدان مغناطیسی می‌تواند از خود خواص آهنربایی نشان دهد و هنگامی که میدان از بین رود خاصیت مغناطیسی نیز از بین می‌رود.

Tom Russell مهندس دانشگاه ماساچوست: آیا می‌توان Ferrofluid را ساخت که همواره و بدون حضور میدان، مغناطیسی باشد و مانند یک مایع نیز رفتار کند؟ ما یک ماده جدید که هم شبیه مایع و یک جامد مغناطیسی باشد ساختیم! این ترکیب بسیار شبیه به Ferrofluid بوده و از نانو ذرات معلق اکسید آهن در یک مایع تشکیل شده است.

آن‌ها با استفاده تکنیک چاپ 3بعدی و سوسپانسیون آب در روغن سیلیکون این کار را انجام دادند. چاپ کردن قطرات به قطر 1 میلیمتر سبب می‌شود که نانو ذرات اکسید آهن به سطح قطرات کشیده شده و یک پوسته در نقطه اتصال آب و روغن تشکیل شود.

به این نوع رفتار نانو ذرات اتصال فضایی گفته می‌شود. سپس قطرات را برای مغناطیسی شدن در یک سیم پیچ قرار دادند، درست مانند کاری که برای Ferrofluid انجام داده بودند.

در Ferrofluid هنگامی که میدان را از آن دور می‌کردند، ذرات بی‌نظم شده و مایع آن نیز کدر و لکه‌دار می‌شد. اما در این مایع هنگامی که میدان از آن دور شد، نانو ذرات به طور یکنواخت شروع به چرخش به سمت یکدیگر و خاصیت مغناطیسی خود را نیز حفظ کردند. جالب‌تر آنکه این مایع می‌تواند اشکال گوناگونی مانند یک استوانه کشیده و بلند یا یک پنکیک مسطح یا حتی شکلی مانند یک اختاپوس به خود بگیرد.

این اختراع در حضور یک میدان خارجی می‌تواند امکانات بسیاری در زمینه‌های مختلف اعم از رباتیک، سلوله مصنوعی یا حتی دارورسانی نیز فراهم آورد.

نظر شما