نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ثروتمندترین سیاره‌های کهکشان/غروب آبی در مریخ/کهکشانی که طعم تمشک می‌دهد!

درک نحوه زندگی در فضا و رویدادهای آن برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما در زندگی اطراف خود با موارد و مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما با دست یافتن به یک سری اطلاعات می‌شود آگاهی را بیشتر کرد. رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به آن مکان‌ها به راحتی سفر کرد اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه بسیاری است. در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.

کهکشانی که بوی نیشکر و طعم تمشک می‌دهد

جالبه بدانید که مرکز کهکشان راه شیری بویی شبیه عرق نیشکر و مزه‌ای مثل تمشک می‌دهد؛ این نقطه از کهکشان توسط تلسکوپ رادیویی IRAM کشف شده است و درون ابری گازی به نام Sagittarius B ۲ در مرکز کهکشان ما وجود دارد اما علت این بو و طعم کشف مواد شیمیایی به نام "اتیل فرمیت" در این کهکشان است که بوی عرق نیشکر و طعم تمشک را می‌دهد.

تنها سیاره‌ای که می‌تواند در آب شناور بماند

جالب است بدانید سیاره زحل دومین سیاره بزرگ و سبک‌ترین سیاره منظومه شمسی است، این سیاره به خاطر اینکه بیشتر از گاز ساخته شده است می‌تواند در آب شناور بماند؛ فضانوردان پس از بازگشت به زمین بوی کباب می‌دهند.

فضانورد‌ان به محض بازگشت از راهپیمایی فضایی، لباس‌ها و لوازمشان بوی گوشت کبابی داغ‌شده می‌دهد؛ گفته شده است منبع این بو می‌تواند ستاره‌های در حال مرگ باشند که در همه جهان هم این نشانه‌ها را می‌توان دید.

قد بلندتر و چشم ضعیفی در فضا خواهید داشت

اگر به فضا بروید متوجه می‌شوید که چند سانتی‌متر بلند‌تر خواهید شد و البته بینایی نیز ضعیف می‌شود که طبق گفته پژوهشگران علت بلند‌تر شدن قد، فقدان نیروی جاذبه است که باعث کشیده شدن ستون فقرات انسان می‌شود و علت ضعف بینایی هنوز مشخص نشده است، ولی فضانوردان با این موضوع روبرو خواهند شد.

اگر بتوانید به مریخ بروید می‌توانید غروب آبی را تماشا کنید

بسیاری از انسان‌ها از قرن‌های پیش به دلیل نزدیکی و شباهت این سیاره به زمین به زندگی در آن باور داشتند، اما تا به امروز هیچ مدرک معتبری از زندگی در مریخ وجود ندارد. اگرچه مدارکی هم وجود دارد که ثابت می‌کند مریخ قبلاً قابل سکونت و مانند زمین بود و همچنان تحقیقات ادامه دارد، اما یکی از تفاوت‌های جالب مریخ با زمین غروب آفتاب آن است که به رنگ آبی است.

دو سیاره ثروتمند که بارانشان از الماس است

به گفته محققان، بارش تگرگ در زحل و مشتری با دانه‌های الماس انجام می‌شود و دلیل آن، ایجاد رعدوبرق‌های مکرر است که متان تبدیل به نوعی دوده به نام کربن می‌شود، این دوده‌ها ابتدا به شکل گرافیت ایجاد و سپس به الماس تبدیل می‌شود، ولی از آنجا که سطح دور سیاره یادشده دمای بسیار زیادی دارد، دانه‌های الماس پس از برخورد، ذوب می‌شوند.

انتهای پیام/