شناسهٔ خبر: 34928535 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

نگاه اجمالی بر تاریخچه خودرو

صاحب‌خبر -

 

خودرو به وسیله ی نقلیه ی دارای چرخ گفته می شود که با کمک نیروی موتور خود قادر به حرکت است. همانطور که جدیدترین خودروهای تولیدی در جهان را در سایت خودرویی Phonel مشاهده می کنید. لازم به یادآوری است که اتومبیل در عصر حاضر زندگی بشر را دچار دگرگونی کرده و نزد همه شناخته شده است. ساخت این وسیله به شخص خاصی بر نمی گردد. بلکه به مرور زمان دچار دگرگونی شده تا تبدیل به شکل و تجهیزات امروزی گردیده است. اما شاید بتوان اولین ایده ی مکتوب در مورد خودرو و اتومبیل را در ایلیاد اثر هومر یافت.

 

عبارت خودرو در زبان انگلیسی به گونه های مختلفی بیان می شود که با هر یک در زیر آشنا می شویم.

Automobile: وسیله ای چهار چرخ که دارای صندلی برای حمل مسافر است و شامل ماشین های مسابقه ای یا خودروهای پلیس نیز می گردد. اما آمبولانس ها و کامیون ها جزو آن نمی باشند.

 

Car: این کلمه مخفف (Carriage) به معنی وسیله ای برای حمل بار یا مسافر می باشد. که به وسایل چرخ دار مانند اتومبیل، بخشی از یک ترموا یا قطار گفته می شود.

Vehicle: کلمه ی Vehicle در فرهنگ لغت هریتیج به معنی هر نوع وسیله نقلیه که بار یا مسافر حمل می کند آمده است. که در این صورت شامل هواپیما و کشتی نیز می گردد، اما تعریف بالا از یک فرهنگ لغت تخصصی مکانیک گرفته شده است. در حالت عمومی وسیله ی نقلیه ای که دارای چرخ یا اسکی است و روی زمین یا برف حرکت کرده، مسافر و یا بار را جابجا می کند گفته می شود مانند دوچرخه، موتور سیکلت، اتومبیل سواری، کامیون، سورتمه و اسنومبیل.

 

Automotive: این کلمه در زبان انگلیسی / آمریکایی کاربرد بیشتری از انگلیسی / بریتانیایی دارد و به هر چیزی که به خودرو مربوط باشد اطلاق می شود. معمولا به صورت تنها به کار نمی رود بلکه به صورت مضاف الیه در جملات و اصطلاحات استفاده می شود.

اتومبیل در سال های اول قرن بیستم وارد ایران شد. در سال 1281 شمسی و 1902 میلادی.

 

مظفرالدین شاه در اولین سفر اروپایی خود با اتومبیل آشنا شد و دو دستگاه از آن ها را خرید و با خود به ایران آورد این خریدها در زمانی اتفاق افتاد که خزانه ی دولت ایران خالی بود و ملت ایران با شرایط بد اقتصادی مواجه بودند. مظفرالدین شاه در اولین نظر به اتومبیل ها دل بست و از محل چند صد هزار لیره ی استقراضی بانک شاهنشاهی ایران که متعلق به انگلیسی ها بود دو دستگاه رنو خریداری کرد. بنابر گزارش مجله ی کهکشان مظفرالدین شاه خطاب به مدیر کمپانی رنو می گوید: این دو دستگاه را با ما چند حساب می کنید. مدیر کمپانی بعد از تعظیم و عرض ادب خطاب به پادشاه می گوید: اتومبیل اول رایگان و اتومبیل دوم شانزده هزار فرانک و اتومبیل های بعدی هر کدام پانزده هزار فرانک قیمت دارد. در این معامله حدود صد دستگاه خودروی نفت سوز مدل 1900 میلادی از نمایشگاه بین المللی فرانسه برای شاه و شاهزادگان و سیاستمداران ایران خریداری شد. پس از نظر مظفرالدین شاه فرزندش محمد علی شاه نیز از این خودروها استفاده می کردند تا اینکه در خیابان های تهران در حال حرکت مورد سوء قصد واقع شد. در این سوء قصد که شاه جان سالم به در برد. خودروی او منهدم شد و این داستان ورود و از رده خارج شدن اولین خودروی وارداتی به ایران بود.

 

با خواندن گذشته ی صنعت خودرو پی می بریم که خودروهای امروزی حاصل دست رنج و تکامل صدها ساله می باشند. تغییراتی که همچنان ادامه دارند اما با شکل و شمایلی بسیار پیشرفته تر که به عنوان چند نمونه می توان به تغییرات چند برند معروف اشاره کرد مانند تغییرات:

 

 اتومبیل ایتالیایی مازراتی کواتروپورته که با بالا بردن سیستم هوشمند و تشخیص نقطه کور به عنوان یکی از اتومبیل های لوکس قلمداد می شود.

بالا بردن تکنولوژی ایمنی و کاهش وزن، در اتومبیل ژاپنی لکسوس LS.

بالا بردن سطح طراحی داخلی و افزایش قدرتمندی خودروهای لوکس جگوار XJ.

و بسیاری از این دست تغییرات که قابل مقایسه با سالیان گذشته نیستند.

 

نظر شما