شناسهٔ خبر: 34928150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ناکامی ائتلاف دریایی آمریکا یک دلیل دارد: سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه ایران

اگرچه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این هفته در مقاله ای در روزنامه یو اس ای تودی از عملکرد دولت در قبال ایران دفاع کرد، اما تردیدی وجود ندارد که سیاست کمپین فشار حداکثری ترامپ از بسیاری لحاظ با شکست روبرو شده است. البته صادرات نفت خام ایران در طول پانزده ماه گذشته به میزان زیادی کاهش یافته است. اما فشارهای اقتصادی آمریکا تغییری در سیاست خارجی ایران ایجاد نکردند. باید توجه داشته باشیم که هدف اصلی این تحریم ها تغییر دادن رفتار ایران بود. اما رفتار تهران در مقایسه با یک سال پیش تهاجمی تر شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناکامی ائتلاف دریایی آمریکا یک دلیل دارد: سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ علیه ایران

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» نیست.

دنیل دی پتریس در نشنال اینترست نوشت: اگرچه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا این هفته در مقاله ای در روزنامه یو اس ای تودی از عملکرد دولت در قبال ایران دفاع کرد، اما تردیدی وجود ندارد که سیاست کمپین فشار حداکثری ترامپ از بسیاری لحاظ با شکست روبرو شده است. البته صادرات نفت خام ایران در طول پانزده ماه گذشته به میزان زیادی کاهش یافته است. اما فشارهای اقتصادی آمریکا تغییری در سیاست خارجی ایران ایجاد نکردند. باید توجه داشته باشیم که هدف اصلی این تحریم ها تغییر دادن رفتار ایران بود. اما رفتار تهران در مقایسه با یک سال پیش تهاجمی تر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما وقایع اخیر برای کسانی که اوضاع منطقه را دنبال می کردند، غافل گیر کننده نیست. در واقع، بسیاری از ناظران با اشاره به رفتار اخیر تهران تاکید می کنند که ادعاهای پمپئو پروپاگاندا و کذب هستند. اما سیاست فشار حداکثری ترامپ در روزهای اخیر مانعی در مقابل برنامه های دیگر واشنگتن در خلیج فارس ایجاد کرده است.

در هفته های اخیر دولت ترامپ پیشنهاد تشکیل یک ائتلاف دریایی در منطقه خلیج فارس را با نام عملیات سنتینل به متحدان خود ارائه کرده است. این عملیات با وجود نام شوم خود برای تامین امنیت آب های خلیج فارس ضروری خواهد بود. در ماه های اخیر، شاهد تشدید تنش ها در این منطقه بوده ایم. طی سه ماه گذشته حداقل شش نفت کش تجاری مورد حملات خرابکارانه قرار گرفتند و حداقل دو کشتی دیگر نیز توسط نیروی سپاه پاسداران ایران توقیف شدند. نیروهای دریایی بریتانیا تقریبا یک ماه پیش یک نفتکش ایرانی را در نزدیکی تنگه جبل الطارق توقیف کردند. دو هفته بعد نیروهای ایرانی در اقدامی تلافی جویانه یک نفت کش تجاری بریتانیا با نام استنو ایمپرو را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کردند. ایران و آمریکا نیز تا مرز درگیری نظامی پیش رفته اند. دو کشور پهپادهای جاسوسی یکدیگر را در آسمان خلیج فارس هدف قرار داده اند. در شرایط کنونی منطقه در وضعیت بحرانی قرار دارد.

بنابراین، در شرایط پرتنش کنونی تشکیل یک ائتلاف دریایی برای تامین امنیت ترافیک دریایی در آب های خلیج فارس معقولانه به نظر می رسد. علاوه بر این، ناامنی در منطقه به تجارت بین المللی آسیب وارد می کند. اطمینان حاصل کردن از آزادی عبور و مرور در تنگه استراتژیک هرمز می تواند دوباره آرامش را به بازارهای دنیا بازگرداند. همچنین بهتر است که تا جای ممکن کشورهای بیشتری در این ائتلاف دریایی حضور پیدا کنند. اختلال در تزانزیت نفت در تنگه هرمز همه کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار خواهد داد، به ویژه کشورهایی که بیشتر برای تامین نیازهای انرژی خود به خاورمیانه وابسته هستند. برای مثال، هند 63 درصد از نفت خام خود را از خاورمیانه تامین می کند. تقریبا نیمی از نیاز نفت خام چین نیز از این منطقه وارد می شود. کره جنوبی حتی وابستگی بیشتری به نفت خلیج فارس دارد، به طوری که شرکت های این کشور بیش از 70 درصد از نیاز خود را از خاورمیانه تامین می کنند. این رقم برای ژاپن حدوداً 80 درصد است. تقریبا 60 درصد واردات اتحادیه اروپا از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز شامل منابع طبیعی و سوخت های فسیلی می شود.

اما میزان واردات نفت خام آمریکا از خلیج فارس در طول دهه گذشته کاهش پیدا کرده است. مطابق با آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، این کشور در سال 2001 تقریبا 2.66 میلیون بشکه نفت در روز وارد می کرد. اما در سال 2018 این رقم به 1.48 میلیون بشکه در روز رسیده است. رونق صنعت نفت داخلی آمریکا به دولت این کشور اجازه داد که تا حدودی از منابع خاورمیانه بی نیاز شود.

بنا براین، کشورهایی که وابستگی بیشتری به نفت خلیج فارس دارند انگیزه بالاتری برای تامین امنیت نفت کش های تجاری در آب های منطقه خواهند داشت. واشنگتن به خوبی از این واقعیت آگاه بوده و در حال مذاکره با سران این کشورها برای حضور در این ائتلاف دریایی است.

اما کمپین فشار حداکثری ترامپ مانع بزرگی در مقابل همکاری بین واشنگتن و متحدان اروپایی خود ایجاد کرده است. اگرچه همه مقامات دولت از رویکرد سرسختانه خود در قبال تهران احساس رضایت می کنند، کشورهای اروپایی و آسیایی استراتژی آمریکا را مخرب می دانند. بریتانیا، فرانسه، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی معتقدند که واشنگتن مسیر صحیحی را دنبال نمی کند. آن ها هنوز به خاطر تصمیم ترامپ برای خروج از توافقی که مذاکره کردن آن دو سال طول کشید عصبانی هستند. دولت ترامپ نه تنها از توافق برجام خارج شد، بلکه در حال تلاش برای نابود کردن آن است. واشنگتن به همه شرکت های خارجی هشدار داده است که در صورت معامله با ایران مورد مجازات قرار خواهند گرفت.

در حال حاضر فرانسه اشتیاق زیادی برای مشارکت در این عملیات دریایی ندارد. در عوض، مقامات فرانسوی در حال تلاش برای برقراری یک کانال ارتباطی بین تهران و واشنگتن هستند. آلمان نیز عملیات سنتینل را بخشی از کمپین فشار حداکثری آمریکا می داند و به همین خاطر حضور در این طرح را رد کرده است. در واقع، اروپایی ها به طور کلی ترامپ و اطرافیانش از جمله مایک پمپئو و جان بولتون، مشاور امنیت ملی را عامل اصلی بحران اخیر می دانند.

در حال حاضر هدف اروپا کاهش تنش ها در منطقه پیش از وخیم شدن اوضاع است. آمریکا نیز باید رویکرد کنونی خود را کنار بگذارد و به فکر راه حل دیگری باشد. در غیر این صورت، مقامات آمریکایی نباید انتظار همکاری از طرف کشورهای خارجی را داشته باشند.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما