شناسهٔ خبر: 34927059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

اشرف غنی: امضای توافقنامه بین آمریکا و طالبان مبنای قانونی ندارد

همشهری آنلاین: اشرف غنی با اشاره به توافقنامه صلح احتمالی که انتظار می رود طی روزهای آینده بین آمریکا و طالبان امضا شود، خاطر نشان کرد، توافق بین یک دولت و یک گروه، مبنای قانونی ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری افغانستان روز شنبه در گفت و گو با تلویزیون طلوع نیوز افغانستان تصریح کرد: «بدون ابتکار عمل دولت افغانستان، مذاکرات بین آمریکا و طالبان غیرممکن بود. در این مقطع، حضور دولت افغانستان در مذاکرات بین آمریکا و طالبان ضرورتی ندارد. حضور ما در مذاکرات مستقیم لازم و ضروری است. توافقنامه صلح تنها از سوی دولت افغانستان امضا خواهد شد».

اشرف غنی با بیان اینکه تیم مذاکره دولت افغانستان در چند روز آینده انتخاب و اعلام می شود، اظهار داشت: طالبان بخشی از این کشورند و تعیین کننده سرنوشت کشور نیستند. طالبان سکوی پرش تروریسم بین المللی هستند و تروریست ها بدون این سکو قادر به نفوذ در میان افغان ها نبودند. انتخابات حق مردم است و آنها هستند که درباره داشتن یک دولت قانونی تصمیم می گیرند.

وی همچنین گفت: در نامه ای که هفت ماه پیش به "دونالد ترامپ" نوشتم، خواستار کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان با توجه به شرایط شدم. گفت وگوها درباره خروج پنج هزار سرباز آمریکایی از افغانستان طی ۱۳۵ روز در جریان است. خروج پنج هزار نیرو تغییر اساسی بر زندگی مردم نمی گذارد زیرا بقیه نیروها از نیروی هوایی، کوماندوها و سایر نیروهای دفاعی و امنیتی ما پشتیبانی خواهند کرد.

به گفته او، حضور نیروهای خارجی در افغانستان مانع مذاکرات مستقیم بین دولت افغانستان و طالبان است. رابطه طالبان با پاکستان و شبکه های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر، مقوله دیگری در این ارتباط است.
نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند.

در حالی که دور نهم این مذاکرات پنجشنبه در دوحه قطر شروع شد، یکی از مقامات سابق طالبان به طلوع افغانستان گفت، طرفین طی چند روز آینده توافقنامه صلح امضا می کنند.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان است.

نظر شما