شناسهٔ خبر: 34927031 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مهمترین اخبار اقتصادی امروز؛

گوشت گوسفندی دوباره گران شد/ شاخص بورس به کانال 270 هزار واحد رسید

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- امروز قیمت طلای 18عیار در بازار 419 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است.
به گزارش آریا، مهمترین اخبار اقتصادی امروز 2شهریور98 را در ادامه می خوانید؛

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت مثقال طلا امروز
در حالی که برداشت سرمایه گذاران از سخنان دیروز رئیس بانک مرکزی آمریکا این بوده که وی نسبت به اتخاذ یک سیاست پولی انبساطی متمایل است و پس از اظهارات جدید ترامپ که موجب تشدید جنگ تجاری با چین شد، قیمت طلا روز جمعه 2 درصد رشد داشت.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 1.93 درصد افزایش به 1526 دلار و 96 سنت رسید. قیمت طلا در بازار آمریکا هم در پایان معاملات روز جمعه با 1.93 درصد افزایش به 1537 دلار و 60 سنت رسید.
باب هابرکورن، تحلیلگر بازار طلا در موسسه آر جی او فیوچرز گفت: «این گفته رئیس بانک مرکزی آمریکا که فدرال رزرو برای تداوم روند رو به رشد اقتصادی اقدام مناسب را انجام خواهد داد تاثیری افزایشی در بازار طلا داشته است. دو ابزار اصلی ای که در اختیار آنهاست تسهیل کمی و کاهش رخ بهره است که هر دو به افزایش قیمت طلا منجر می شود.»
وی افزود: «با توجه به احتمال کاهش مجدد نرخ بهره تا پایان سال تعداد متقاضیان خرید طلا در بازار افزایش یافته است.»
دیگر عامل رشد انفجاری قیمت طلا در جلسه قبل دستور ترامپ به شرکت های آمریکایی برای تعطیلی فعالیت هایشان در چین و افزایش مجدد تعرفه ها علیه کالاهای وارداتی از چین بود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که چین تعرفه های تلافی جویانه ای را علیه حدود 75 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا اعمال کرد.
اس پی آنجل تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت، این بدان معناست که هیچ چشم اندازی برای حل اختلافات وجود ندارد و تنش تجاری ادامه خواهد داشت. سرمایه گذاران در حال خروج از بازارهای پرریسک و خرید طلا هستند.
از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون قیمت فلز زرد حدود 8 درصد افزایش داشته است. از ابتدای امسال تاکنون نیز رشد قیمت طلا حدود 19 درصد بوده و این هفته فلز زرد چهارمین هفته افزایشی متوالی خود را پشت سر گذاشته است.
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و  167 هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 114 هزار تومان معامله می‌شود.
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 138 هزار تومان، قیمت ربع‌سکه یک‌میلیون و 399 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 949 هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت طلای 18عیار هم 419 هزار و 300 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1537.6 دلار معامله می‌شود.

قیمت دلار و قیمت یورو در صرافی ملی امروز
صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 650 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 550 تومان خریداری می‌کنند.
بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 13هزار و 100 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13هزار تومان است.
5 صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت 10 تا 15 تا 2000 دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.
این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

گوشت گوسفندی دوباره گران شد
با وجود وعده های مسئولان برای کاهش قیمت گوشت قرمز اما قیمت گوشت گوسفندی نه تنها ارزان نشده بلکه گرانتر هم شده است؛ به طوری که هرکیلوگرم از این محصول 102 هزار تومان تا 130 هزار تومان به فروش می رسد در حالی که این محصول تا 85 هزار تومان نیز طی ماه های گذشته کاهش یافته بود.
قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز سردست گوسفندی در میادین میوه و تره بار 102 هزار تومان، گوشت گوساله سردست(لخم) 82 هزار تومان و گوشت گوساله ران(لخم) 85 هزار تومان است.
گوشت ران در بازار آزاد نیز 116 هزار تومان است هر چند که این محصول در برخی از فروشگاه ها  تا 130 هزار تومان تومان نیز به فروش می رسد.
بنابراین گزارش قیمت هرکیلوکرم گوشت مرغ در میادین میوه و تره بار 12 هزار و 900 تومان و در سطح شهر نیز از 12 هزار و 900 تومان تا 15 هزار و 500 تومان به فروش میرسد.
قیمت هر شانه تخم 30 عددی بسته بندی شده و شناسنامه دار ریز در میادین میوه و تره بار 14 هزار و 800 تومان و در  فروشگاه های سطح شهر نیز 15 تا 18 هزار تومان و هرعدد تخم مرغ 600 تا 700 تومان به فروش می رسد.

شاخص بورس به کانال 270 هزار واحد رسید
در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 5میلیارد و 177میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1409میلیارد تومان در 407هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 3859واحدی در ارتفاع 269هزار و 986واحد قرار گرفت.
بیشترین اثر مثبت بر رشد دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و پالایش نفت تهران شد و در مقابل نمادهای معاملاتی فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران و پتروشیمی پارس با افت خود مانع افزایش بیشتر شاخص بورس شدند.
شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1042واحد، کل (هموزن) 1765واحد، قیمت (هموزن) 1183واحد، آزاد شناور 4116واحد و شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 2637و 8589واحد رشد کردند.
بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 1634میلیون ورقه به‌ارزش 923میلیارد تومان در 253هزار نوبت، آیفکس 10 واحد رشد کرد و در ارتفاع 3589واحد قرار گرفت.

نرخ تورم سالانه مرداد 42.2 درصد شد
نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور در مرداد ماه نشبت به ماه مشابه سال قبل کاهش یافت.
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٣٩٨ به عدد ٤١,٦ درصد رسیده است یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤١.٦ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.
نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل ٦,٤ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٥٦,٦ و ٣٥.٢ درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه مرداد ١٣٩٨ به ٠,٦ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٢.٢ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ٠,٥- درصد و ١.٢ درصد بوده است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه مرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به ٤٢,٢ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٨ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

‌قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد
فرامرز مداح در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ‌در مورد اتصال‌ اتصال نرخ دوم گازوئیل (گازوئیل با نرخ 600 تومانی) به کارت سوخت کامیون‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر ارائه سوخت (گازوئیل) به کامیون‌ها بر اساس پیمایش با دو نرخ لیتری 300 تومان‌ و لیتری 600 تومانی عرضه می‌شود که قیمت 600 تومانی، نرخ آزاد محسوب می‌شود.
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: ‌کامیون‌ها بر اساس پیمایش سهمیه گازوئیل 300 تومانی خود را دریافت می‌کنند اما ممکن است کامیونی در این ماه نیازمند تردد بیشتر باشد، که در این صورت سوخت با نرخ 600 تومانی از طریق کارت سوخت جایگاه‌دار دریافت می‌کند.

مقاومت شرکت پخش در برابر اتصال نرخ دوم گازوئیل به کارت سوخت کامیون‌ها
وی افزود: در راستای کاهش قاچاق سوخت، ما موضوع اتصال نرخ دوم گازوئیل را به کارت سوخت‌ کامیون‌ها پیشنهاد دادیم که شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ابتدا این موضوع را پذیرفت اما در نهایت این موضوع مورد پذیرش آنها واقع نشد.
مداح ادامه داد: دوستان ‌مدعی شده‌اند که ممکن است جایگاه‌مداران از این موضوع سوء استفاده کنند بنابر این شرکت پالایش و پخش در مقابل این موضوع مقاومت می‌کند.

قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد‌
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد: شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به دنبال این است که نرخ دوم گازوئیل را (گازوئیل 600 تومانی) افزایش دهد؛ ‌بنابراین معتقد است ‌با این حساب دیگر لازم نیست نرخ دوم گازوئیل به کارت سوخت متصل شود.
وی تأکید کرد: موضوع ارائه سهمیه‌ سوخت بر اساس پیمایش به قوت اجرا می‌شود و هر کامیونی که پیمایش داشته باشد، حتما سوخت با نرخ هر لیتر 300 تومان بر اساس میزان پیمایش دریافت می‌کند.

کاهش قاچاق سوخت با افزایش نرخ گازوئیل
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به آمار بالای قاچاق سوخت در کشور به دلیل غیرواقعی بودن نرخ سوخت، اضافه کرد:‌ قطعاً زمانی که نرخ سوخت (گازوئیل) به نرخ آزاد آن نزدیک می‌شود‌ توجیه قاچاق سوخت از بین می‌رود.
مداح ادامه داد:  قیمت یک لیتر گازوئیل در بیرون از مرزهای ما امروز ‌بیش از 4 هزار تومان است و همین مشوقی برای قاچاق سوخت است.
عضو هیأت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تأکید کرد: اصلی‌ترین راهکار کاهش قاچاق سوخت، همین واقعی‌سازی نرخ است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا فعلاً  نمی‌توان همین گازوئیل با نرخ 600 تومانی را به کارت سوخت وصل کرد، گفت: به نظر ما هم ‌اگر این کار انجام شود، منطقی و مناسب است، ‌اما شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فعلاً مقاومت می‌کند‌.

کاهش 1 تا 6 میلیون تومانی قیمت‌ خودروها
در پی دستگیری تعدادی از مدیران شرکت های خودروسازی، قیمت انواع محصولات داخلی در بازار امروز 1 تا 6 میلیون تومان کاهش پیدا کرده است. به اعتقاد فعالان بازار اگر این روند ادامه پیدا کند به طور حتم قیمت بازار از قیمت کارخانه محصولات کمتر خواهد شد.
 در بازار امروز قیمت اچ سی کراس با کاهش 6 میلیون تومانی با قیمت 125 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک با کاهش 4 میلیون تومانی با قیمت 160 میلیون  و 500 هزار تومان، پژو 206 تیپ 2 با کاهش 2 میلیون تومانی با قیمت 80 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.
همچنین پراید 111 با قیمت 48 میلیون تومان، پراید 131 با قیمت 44 میلیون تومان، پژو 405 با قیمت 74 میلیون و 500 هزار تومان و پژو206 صندوق دار با قیمت 94 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما