شناسهٔ خبر: 34926442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کشاورزان خوزستانی در صف دریافت خسارت سیل

علیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: بارش‌های فراوان در بالادست خوزستان و پس از آن طغیان رودخانه‌ها در این استان سبب جاری شدن سیل بی‌سابقه‌ای در آن شد.

صاحب‌خبر -

سیل فروردین امسال به ۲۱ شهرستان خوزستان آسیب وارد آورد و به این ترتیب قطب کشاورزی کشور خسارت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد. بر اساس برآوردهای انجام‌شده، سیلاب بر ۲۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان تاثیر گذاشت که از این میزان ۱۷۰ هزار هکتار به صورت صد درصدی خسارت دیدند و زیر آب رفتند و حدود ۵۴ هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی محصول شدند.

پس از وقوع حوادث طبیعی معمولا بیشترین خسارت‌ها را کشاورزان می‌بینند و در این میان انتظار دارند مبلغ جبران خسارت‌هایی که به مزارع و باغ‌ها و نخلستان‌هایشان وارد شده، به‌موقع پرداخت شود تا بتواند مرهمی بر زخم‌های زندگی‌شان باشد. کشاورز بدون دریافت وجه خسارت نمی‌تواند دوباره کمر راست کند و باغ و زمین خود را از نو آباد کند.

  • کشاورزانی که بدهی بالا آورده‌اند

«عبدالجبار موسوی» یکی از کشاورزان خوزستانی است که سیل ۱۵ هکتار از اراضی‌اش را تخریب کرده است. او از روند کند پرداخت خسارت‌ها انتقاد می‌کند و می‌گوید: سیل کشت پاییزه ما را از بین برد و با زحمت زیاد توانستیم زمین را برای کشت تابستانه آماده کنیم، اما در این مدت به بذرفروش، کودفروش و... بدهکار شده‌ایم و چشم به راه پرداخت خسارت هستیم تا بتوانیم بدهی‌هایمان را پرداخت کنیم.

وی می‌افزاید: کشاورز مولد است و نباید بگذاریم دستش برای لقمه نانی دراز شود. از این وضعیت تکراریِ خسارت دیدن زمین‌هایمان در تابستان به خاطر خشکسالی و در زمستان به خاطر سیل خسته شده‌ایم و امیدواریم خسارتمان پرداخت شود تا بتوانیم به زندگی عادی خود برگردیم. این کشاورز خوزستانی بیان می‌کند: به ما وعده داده شده بود که نهایتا ۲ ماه بعد از تشکیل پرونده خسارتمان پرداخت می‌شود، ولی هنوز چشم‌انتظار پرداخت خسارت‌ هستیم.

  • آغاز پرداخت خسارت سیل به کشاورزان

در این میان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در تشریح آخرین وضعیت پرداخت خسارات سیل‌زدگان در بخش کشاورزی بیان می‌کند: ۲۶ هزار پرونده خسارت سیل در همه شهرستان‌های خوزستان تشکیل شده و تاکنون ۱۹ هزار پرونده تایید کمیته تخصصی بررسی خسارت سیل را در وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده‌اند.

«کیخسرو چنگلوایی» با بیان این‌که اعتبارات متمرکزی در اختیار اداره کل جهاد کشاورزی خوزستان نیست، می‌افزاید: این اعتبارات در اختیار استانداری یا کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها قرار گرفته است. وی می‌گوید: تاکنون ۱/۶ درصد از پرونده‌های تشکیل شده در حوزه خسارت سیل رد شده‌اند که نشان‌دهنده دقت و کیفیت خوب کار دستگاه‌های اجرایی در بررسی و برآورد خسارت‌هاست.

چنگلوایی ادامه می‌دهد: البته پرداخت خسارت‌ها آغاز و تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است. به گفته این مسئول، سیل امسال ۹۴۸ میلیارد تومان به بخش کشاورزی خوزستان خسارت وارد کرد.

  • پرداخت خسارت به ۱۷۷ کشاورز کارونی

فرماندار شهرستان کارون نیز با بیان این‌که ۱۵۶۵ پرونده خسارت سیل اخیر به زمین‌های کشاورزی این شهرستان تشکیل شده است، اظهار می‌کند: تاکنون تنها ۱۷۷ پرونده توسط پژوهشکده فضایی معادل ۶۶ میلیارد ریال برای پرداخت تسهیلات بلاعوض از سوی پژوهشکده فضایی به این کشاورزان تایید شده است.

«معصومه خنفری» با اشاره به این‌که تمامی پرونده‌های تشکیل شده در زمینه زمین‌های کشاورزی خسارت‌دیده از سیل اخیر در این شهرستان در سامانه سجاد ثبت شده است، می‌گوید: پیگیری پرداخت خسارت به کشاورزان در حال انجام است و تمامی پرونده‌های تشکیل شده شهرستان کارون برای تایید نهایی به پژوهشکده فضایی ارسال شده است.

وی با بیان این‌که ۳۵ هزار هکتار زمین کشاورزی در این شهرستان بر اثر سیل اخیر دچار خسارت شدند، ادامه می‌دهد: تاکنون ۴۸۴ پرونده از این تعداد در کارگروه استانی پیگیری خسارت سیل در بخش کشاورزی مطرح شده است. این مقام مسئول با اشاره به این‌که کارون نخستین شهرستانی است که در خوزستان کار ثبت پرونده‌های خسارت زمین‌های کشاورزی بر اثر سیل را به پایان رسانده است، می‌گوید: تشکیل پرونده، تصویب در کارگروه ارزیابی خسارت، ثبت در سامانه سجاد و ارسال به پژوهشکده فضایی به پایان رسیده است.

  • تایید پرداخت خسارت به کشاورزان سیل‌زده

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی نیز ۲ روز پیش در گفت‌وگویی از تایید پرداخت ۵۴۹۰ میلیارد ریال خسارت به کشاورزان سیل‌زده کشور خبر داد و اظهار کرد: در اجرای مصوبات دولت برای پرداخت کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان از سیل در بخش کشاورزی، تاکنون پرداخت مبلغ ۵۴۹۰ میلیارد ریال مورد تایید کارگروه‌های ۲۷ استان کشور قرار گرفته است.

«سید محمد موسوی» در تشریح عملکرد پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه بانکی به بخش کشاورزی استان‌های سیل‌زده گفت: طبق مصوبات دولت تا تاریخ ۲۸ مرداد سال جاری، ۱۹۴ هزار و ۵۱ پرونده با مبلغ ۱۰ هزار و ۱۸۴ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌های استان‌های خسارت‌دیده از سیل بررسی و تایید شده‌اند.

وی افزود: این استان‌ها شامل خوزستان، لرستان، ایلام، گلستان، مازندران، کرمانشاه، کردستان، فارس، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، آذربایجان غربی، تهران، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، گیلان، یزد، قم، قزوین، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد و هرمزگان هستند. موسوی گفت: در استان‌های خوزستان، لرستان، گلستان، مازندران، همدان، اصفهان، کردستان و فارس ۳۵ هزار و ۵۸۶ پرونده با مبلغ ۳۱۸۰ میلیارد ریال به مرحله پرداخت رسیده‌اند که بر اساس ماده ۴ دستورالعمل اجرایی ابلاغی مورخ ۹ تیرماه ۹۸ وزیر جهاد کشاورزی، متناسب با میزان تخصیص، ۵۰ درصد مبلغ مذکور به حساب خسارت‌دیدگان واریز شد.

  • انتقاد استاندار از کند بودن پرداخت خسارت‌ها

این‌ها البته فقط روی خوش ماجراست و «غلامرضا شریعتی» استاندار خوزستان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده این استان از کند بودن پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی انتقاد کرده است. به گفته وی، رسیدگی به مناطق سیل‌زده استان تاکنون خوب بوده است، اما در بخش کشاورزی روند رسیدگی به پرونده‌ها به‌ کندی پیش می‌رود. شریعتی درباره علت کندی پرداخت خسارت‌ها در این بخش می‌گوید: مشکل در پژوهشگاه فضایی و عدم هماهنگی بین دستگاه‌هاست. قرار است مشکلات به دولت و ستاد بازسازی انعکاس داده شوند تا روند رسیدگی به پرداخت خسارت‌ها سرعت بگیرد.  

برچسب‌ها:

نظر شما