شناسهٔ خبر: 34925044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

مخالفت با برجام یا...!

شاید مهم‌تر از اعلام مخالفت علی شمخانی با برجام، دو جمله‌ای است که او پس از این اعلام مخالفت بیان می‌کند. شمخانی می‌گوید با توافق  مخالف است زیرا همواره مطابق دیدگاه ملت ایران عمل کرده و در جمله‌ای دیگر مدعی می‌شود که تحریم‌ها تاثیر آن چنانی نداشته است و مردم و تولیدگران با نشاط مشغول فعالیت هستند.به نظر می‌آید عجیب و غریب بودن این دو اظهارنظر از آن اعلام مخالفت با برجام بیشتر باشد.

صاحب‌خبر -
گروه سیاسی: اظهارات علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی درباره اینکه با امضای توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ مخالف بوده است از یک سو با استقبال رسانه‌های جناح تندرو مواجه شده و حتی به تیتر یک روزنامه‌ای مثل کیهان تبدیل شد و از طرف دیگر واکنش‌هایی انتقادی و همراه با تعجب موافقان داخلی برجام را به همراه داشت.

برخی این گمانه‌زنی را مطرح کردند که ممکن است آنچه از مصاحبه شمخانی با شبکه NBC آمریکا منتشر شده تقطیع شده باشداما با توجه به این که با وجود گذشت چند روز از آن مصاحبه هنوز اصلاحیه و توضیحی از سوی دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی به رسانه‌ها ارسال نشده و نخستین رسانه‌ای که این اظهارنظر عجیب از شمخانی را منتشر کرده بود خبرگزاری متعلق به دولت بوده است می‌توان به این نتیجه رسید که فرضیه تحریف و تقطیع اظهارات علی شمخانی مردود است.

درباره چرایی بیان چنین دیدگاهی، آن هم در مقطع کنونی دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شده است؛ برخی معتقدند علت چنین دیدگاهی می‌تواند مسائل مربوط به سودای حضور در انتخابات۱۴۰۰ باشد و این اظهارنظر را نوعی همراهی با برخی مراکز قدرت تفسیر کرده‌اند، گروهی دیگر هدف شمخانی از چنین اظهارنظر غیرمنتظره‌ای را انحراف افکار عمومی و رسانه‌ها از برخی شنیده‌ها در خصوص وجود پرونده‌های برخی افراد نزدیک به او در محاکم قضایی دانسته‌اند،

عضی اعلام مخالفت دبیر شورایعالی امنیت ملی با برجام را اظهارنظری می‌دانند که «مصرف خارجی» داشته و لزوماً دیدگاه واقعی او می‌تواند نباشد، اغلب تفسیرها از این اظهارنظر جنجالی هم به این سمت گرایش داشته است که به علت ناکام شدن اجرای توافق هسته‌ای منهای آمریکا حالا مسئولان کشور خود را کنار می‌کشند تا مسئولیت این ناکامی بر عهده آنان نباشد، در مقابل این دیدگاه‌های گوناگون در خصوص چرایی اظهارنظر منفی شمخانی درباره برجام اقلیتی نیز هستند که بر این باورند که آنچه امیر دریابان علی شمخانی گفته اعتقاد قلبی و همیشگی او بوده است!

اما شاید مهم‌تر از اعلام مخالفت این مقام سیاسی و امنیتی کشور با برجام، دو جمله‌ای است که او پس از این اعلام مخالفت بیان می‌کند. شمخانی می‌گوید با توافق  مخالف است زیرا همواره مطابق دیدگاه ملت ایران عمل کرده و در جمله‌ای دیگر مدعی می‌شود که تحریم‌ها تاثیر آن چنانی نداشته است و مردم و تولیدگران با نشاط مشغول فعالیت هستند.به نظر می‌آید عجیب و غریب بودن این دو اظهارنظر از آن اعلام مخالفت با برجام بیشتر باشد. مشخص نیست که دبیر محترم شورایعالی امنیت ملی دقیقا از کدام ملت ایران سخن می‌گوید که مخالف توافق بوده‌اند و تحریم‌ها نیز نه تنها آسیبی به آنان وارد نمی‌آورد بلکه سبب افزایش نشاط آنان در اجتماع و فعالیت‌های اقتصادی هم شده است!

برچسب‌ها:

نظر شما