شناسهٔ خبر: 34922911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

حداکثر پنج درصد دانش آموختگان مدارس صدرا به حوزه علمیه می روند

حجت الاسلام حامد تقدیری روز شنبه در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس صدرای ولایت که در مشهد برگزار شد افزود: ما به دنبال این نیستیم که حتما دانش

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام حامد تقدیری روز شنبه در شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس صدرای ولایت که در مشهد برگزار شد افزود: ما به دنبال این نیستیم که حتما دانش آموختگان مدارس صدرا به حوزه علمیه بروند اما عامه مردم خروجی های این مدارس را طلبه می دانند پس بهتر است دانش آموختگان به حوزه بروند تا طلبه واقعی شوند.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه سرشار از استعداد است ادامه داد: نمی گوییم حوزه های علمیه بی مشکل است به یقین حوزه های علمیه با مشکلاتی همراه هستند اما فهمی که برخی مسئولان از حوزه دارند فهم درستی نیست به عنوان مثال مدیر یکی از مدارس بسیار مهم معارفی می گفت  "دانش آموزان حوزه بروند که چه بشوند."

رئیس سازمان مدارس علوم و معارف اسلامی صدرای ولایت گفت: رهبر معظم انقلاب نسبت به کنکور دغدغه جدی دارند زیرا خانواده ها و رسانه ها فضایی را درست کرده اند که دانش آموز از اول ابتدایی پذیرش در کنکور را هدف غایی خود می داند و اکنون دغدغه کسب مهارت تست زنی به دوره ابتدایی کشیده شده است.

تقدیری افزود: نگاه مادی گرایانه به تحصیل علم وارد شده است و کلاس های درس برخی رشته ها در دانشگاه ها خالی است زیرا دانش آموزان اکثرا به شرکت در رشته های علوم تجربی گرایش یافته اند و فقط به فکر کسب درآمد و شغل هستند.

وی اضافه کرد: ورود به برخی رشته ها مانند معارف اسلامی در دانشگاه ها بسیار آسان است و من خرسندم که پارسال بیش از ۳۰۰ دانش آموز مدارس صدرا به دانشگاه فرهنگیان راه یافتند زیرا این دانشگاه با اخلاص فقط دغدغه تربیت مربی دارد.

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: نگاه مدیریتی در این مدارس، راهبری و راهبرد داشتن در حوزه تعلیم و تربیت است و به رشد و تحول آموزش و پرورش اعتقاد دارد.

تقدیری افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که "تربیت مربی در کشور گسترش یابد زیرا هدف جمهوری اسلامی تمدن سازی است و کارهای روی زمین مانده در این نظام بسیار است اما جوانان فقط هدفشان تحصیل در دانشگاه و گرفتن مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است که در نهایت پس از گرفتن مدرک در تاکسی اسنپ کار کنند.

وی تصریح کرد: ۲۶۰ هزار دارنده مدرک دکتری بیکار در کشور وجود دارد که بسیار از زندگی عقب افتاده اند.

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: ما مخالف برگزاری کنکور سراسری که به معنای علم آموزی و درس خواندن باشد نیستیم بلکه مخالف پر شدن جیب نهادهایی هستیم که برای پذیرش دانش آموزان در کنکور مهارت تست زنی را ترویج می دهند.

تقدیری با اشاره به تحصیل ۱۱ هزار و ۵۲۰ دانش آموز در مدارس صدرا افزود: این مدارس با مشکلاتی در حوزه آموزش و محتوای درسی مواجه هستندکه سعی داریم با اجرای برنامه های مدون آنها را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اصلاح و به روزرسانی محتوای درسی مدارس صدرا ادامه داد: ۱۰ درصد از محتوای درسی این مدارس که در امتحان نهایی از آنها پرسش نمی شود  از سرفصل دروس حذف می شود و دانش آموزان می توانند این مباحث حذف شده را به صورت فشرده یا در تابستان مطالعه کنند.

تقدیری افزود: مدیریت کنکور سراسری برعهده سازمان سنجش وزارت علوم است و تلاش ها برای سوق دادن کنکور به سوی وزارت آموزش و پرورش هنوز به نتیجه نرسیده تا بتوان بحث معارف اسلامی در کنکور را حل کرد.

رئیس سازمان مدارس صدرا گفت: بحث فرهنگی و تربیتی مهمترین ویژگی انسان ساز مدارس صدرا در مسیر تمدن سازی است و مهمترین فرق صدرا با مدارس دیگر در همین مباحث فرهنگی و تربیتی است زیرا نسبت به این دو بخش اهتمام ویژه دارد.

تقدیری نخبه پروری با رویکرد تربیتی، برگزاری اردوی "روشنا" در قالب حضور دانش آموزان طی سه روز در حوزه علمیه، برگزاری اردوی روشنا در دانشگاه ها، طرح "کتابخوان یا کتابخوار" و برگزاری جشنواره های هنری را از برنامه های جدید سازمان مدارس صدرا در حوزه فرهنگی و تربیتی برشمرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی و به منظور نیل به اهداف و آرمان‌های متعالی آن، فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه‌های فرهنگ آغاز شد. یکی از تدابیر و اقدامات اساسی در این زمینه، تأسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی بود که در خرداد ۱۳۶۳ اساسنامه این دبیرستان‌ها در جلسه ۳۴۲ شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسید.

مدرسه عالی شهید مطهری، مؤسسه جامعة الزهرای قم و تعدادی از مدارس غیردولتی آغازگر تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی در کشور بودند و در ادامه، سازمان تبلیغات اسلامی مصمم به تأسیس این دبیرستان‌ ها در سراسر کشور شد و پس از تصویب نحوه تأسیس دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا توسط شورای عالی آموزش و پرورش در جلسه ۶۷۷ مورخ هفت شهریور ۱۳۸۱ اقدام به راه‌اندازی "مدارس علوم و معارف اسلامی صدرا" کرد.

شانزدهمین اجلاس سراسری مدیران مدارس صدرای ولایت وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به مدت سه روز در مشهد در حال برگزاری است.

۷۴۸۹/۱۹۲۲

انتهای پیام

نظر شما