شناسهٔ خبر: 34921503 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:

طرح پایش تنوع زیستی کشور تدوین شد

تهران - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان بر اساس بند الف ذیل ماده ۲ و مفاد ماده 38 قانون برنامه ششم توسعه که بر ضرورت پایش اجزای تنوع زیستی کشور تاکید دارند، طرح پایش تنوع زیستی کشور را تدوین کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی با اعلام این خبر افزود: بررسی و شناسایی کمی و کیفی فون و فلور (پوشش جانوری و گیاهی کشور)، تعیین ظرفیت برد و بررسی روند تغییرات آن در چند دهه اخیر و چشم‌انداز آتی آن، پایش گونه‌های شاخص حیات‌ وحش با روش‌های روزآمد و فناوری‌های نوین، بررسی و تعیین شاخص‌های پایداری محیط زیست طبیعی کشور و برنامه‌ریزی برای بهبود کمی و کیفی شاخص‌ها، هدایت مدیریت بهره‌برداری‌ها از منابع طبیعی تجدیدپذیر بر اساس ضوابط و استانداردهای محیط زیستی و توسعه پایدار و پایش و نظارت مستمر بر مدیریت حیات‌وحش و تنوع زیستی کشور از جمله اهداف این طرح گسترده است.

وی افزود: علاوه بر این، تدوین ضوابط و معیارهای بهره‌برداری از اجزاء (زنده و غیرزنده) محیط زیست طبیعی و تنوع‌زیستی، پایش زیست بوم‌های جنگلی (هیرکانی، زاگرسی و حرا ) در کشور، پایش زیست بوم‌های مرتعی کشور، پایش فرسایش خاک و کانون‌های بحرانی گرد و غبار و در نهایت بررسی نقاط قوت و ضعف و توان‌ها و محدودیت‌ها برای مدیریت خردمندانه تنوع زیستی نیز از دیگر اهداف این طرح است.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تمام اعتبار پیش‌بینی شده برای این طرح طی پنج سال، معادل 121 میلیارد و 970 میلیون تومان است که امیدوارم همکارانمان در دولت و مجلس شورای اسلامی با تخصیص اعتبار سالانه به انجام این طرح کمک کنند. 

وی افزود: پایش و حفاظت موثر تنوع زیستی کشور، در واقع حفظ زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی کشور است چرا که این ذخایر ارزشمند، نقشی پنهان اما اساسی در سلامت جامعه و پویایی اقتصاد بر عهده دارند. 

ظهرابی گفت: مثلا در واقعه سیل که فروردین امسال رخ داد، همه دیدیم که تالاب‌های طبیعی چگونه باعث کاهش خسارت‌ها شدند و هرجا که دست‌اندازی‌ها به عرصه‌های طبیعی و تخریب زیست بوم‌ها وجود داشت، خسارت‌ها چند برابر شده بود. 

وی در پایان تاکید کرد: هرگونه صرف هزینه برای حفظ تنوع زیستی در واقع سرمایه‌گذاری برای سلامتی و پایداری اقتصاد است. 
 

نظر شما